08.10.2008

وقتی که خبرگزاری فارس روسیاه می شود: هواپیمایی که وادار به فرود در ایران شد آمریکایی نبود

بی‌بی‌سی: یک مقام ایرانی و همچنین وزارت دفاع مجارستان می گویند که هواپیمایی که مجبور به فرود اجباری در ایران شد یک هواپیمای مجاری بود که به افغانستان می رفت.

با تایید مجاری بودن هواپیما گزارش های اولیه دایر بر اینکه هواپیما حامل سربازان آمریکایی بوده است نقض می شود.

یک مقام ارشد نظامی ایران به شبکه عربی زبان العالم وابسته به جمهوری اسلامی گفت که این حادثه روز 30 سپتامبر یعنی یک هفته پیش اتفاق افتاد و نه روزهای یکشنبه و دوشنبه (پنجم و ششم اکتبر)، چنانکه پیشتر گزارش شده بود.

وزارت دفاع مجارستان نیز روز سه شنبه تایید کرد که یک هواپیمای نظامی این کشور به دلیل سردرگمی در مورد داشتن مجوز برای ورود به آسمان ایران مجبور به فرود شده بود.

گفتگو با صادق صبا، تحلیلگر مسائل ایران و خشایار مهیم، گزارشگر بخش فارسی بی بی سی در واشنگتن

این هواپیما بعدا به مسیر خود به سوی افغانستان ادامه داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزارت دفاع مجارستان گفت که این هواپیما، حامل یک هیات چهار نفره نظامی این کشور، اجازه عبور از آسمان ایران را داشت اما “اشتباهی اداری” و جابجایی حروف علائم مخابره هواپیما، باعث شد مقام های ایرانی نتوانند آن را شناسایی کنند.

این بیانیه می گوید که هواپیما در تهران فرود آمد اما “پس از حل مشکل، هواپیما توانست به سفر خود به افغانستان ادامه دهد”. این وزارتخانه نیز تایید کرد که حادثه روز 30 سپتامبر اتفاق افتاد.

به گفته وزارت دفاع مجارستان خدمه نظامی این هواپیما بخشی از یک تیم مجاری بودند که در ماه جاری مدیریت فرودگاه بین المللی کابل را به عهده گرفتند. براساس این بیانیه آنها با یک جت فالکون مدل “هاکر 800” که غیرنظامی است پرواز می کردند.

ارتش آمریکا در بغداد نیز تایید کرد که هیچ آمریکایی در هواپیما نبوده است.

دیوید راسل سخنگوی ارتش آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: “اکنون تایید شده است که این هواپیما یک هواپیمای ترابری سبک بوده و سرنشین آمریکایی نداشته است.”

وی افزود که اطلاعات نشان می دهد که هواپیما جت فالکون بوده است، نکته ای که مورد تایید یک مقام نظامی ایران نیز قرار گرفت.

منابع خبری در گزارشهای اولیه به نقل از خبرگزاری نیمه رسمی فارس گزارش داده بودند که “یک فروند هواپیمای آمریکایی، پس از نقض حریم هوایی ایران، وادار به فرود در یکی از فرودگاه های این کشور شده است.”

فارس همچنین گزارش داده بود که این هواپیما، حامل پنج ژنرال ارشد و سه غیرنظامی آمریکایی بوده که قصد داشتند با عبور از حریم هوایی ایران، وارد افغانستان شوند.

مقام های آمریکایی بلافاصله در گفتگو با بی بی سی فارسی این گزارش را تکذیب کردند.

بیل اسپیکز، از سخنگویان قرارگاه مرکزی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنت کام) گفت هیچ هواپیمای آمریکایی وارد حریم هوایی ایران نشده است. سرگرد اسپیکز، خبر حضور نظامیان یا شهروندان آمریکایی در چنین هواپیمایی را نیز رد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates