14.10.2008

اعدام به جرم مسيحي بودن: تحليل تلگراف از وضعيت آزادي مذاهب در ايران

روز: آلسدير پالمر ‏

مجلس ايران ماه گذشته پيش نويس لايحه اي را به تصويب رساند که به “قانون جزاي اسلامي” معروف است. ‏
‏196 رأي موافق به اين پيش نويس و وجود تنها چند رأي مخالف، اکثريت قابل توجهي محسوب مي شود. درنظر گرفتن ‏مجازات اعدام براي تغيير علني دين، برخلاف اساسي ترين حقوق بشر محسوب مي شود.‏

حق آزادي دين در بيانيه جهاني حقوق بشر، در معاهده بين المللي حقوق شهروندي و سياسي، و نيز معاهده حقوق بشر ‏اروپائي به رسميت شناخته شده است. حتي در اصل 23 قانون اساسي ايران هم نوشته شده هيچکس را نبايد تنها به دليل ‏باورهايش مورد آزار و اذيت قرار داد. ‏

با اينحال عده کمي از سياسيون و روحانيون در ايران، بين محکوميت به مرگ به خاطر تغيير دين و قانون اساس ‏خودشان تناقضي مشاهده مي کنند. در ايران هيچ اعتراض علني به اين قانون نشده است. ديويد ميليباند، وزير خارجه ‏انگلستان، به عنوان يکي از معدود افراد اهل سياست در تمام کشورهاي غربي سر به اعتراض برداشت و با خوانده شدن ‏ارتداد به عنوان يک جرم قابل مجازات با اعدام به مخالفت پرداخت. ‏

خبري از اعتراض اتحاديه اروپا نيست.سازمان ملل هم که مشخصاً هيچ کاري نکرده است. ‏
اين نشانه اي از بي اهميتي به راه افتاده تفتيش ديني درنتيجه رأي مجلس است که عمده حجم اخبار رسانه ها را هم به ‏خود اختصاص داده است. اما براي يک زن که مشغول زندگي در لندن است، اقدام مجلس ايران نمي تواند به سادگي ‏ناديده گرفته شود. ‏

راشين سودمند، يک زن 29 ساله مسيحي است. پدرش حسين سودمند آخرين اعدام شده به جرم ارتداد در ايران است. ‏‏”جرم” وي دست برداشتن از دينش بود. او در سال 1960 و هنگامي که فقط 13 سال داشت، از اسلام به مسيحيت ‏گرويد.‏
‏ ‏
اما سي سال بعد، مقامات ايران به خاطر همين تصميم، او را اعدام کردند. امروز، بردار راشين- رامين- نيز در زندان ‏مقدس ترين شهر ايران يعني مشهد زنداني است. او در 21 اوت بازداشت شد. رامين مسيحي است اما هنوز اتهامي عليه ‏وي اعلام نشده است. راشين از اين مي ترسد که همانطور که پدرش آخرين فرد اعدام شده به جرم ارتداد در ايران بود، ‏بردارش نيز اولين نفري باشد که تحت قوانين جديد در ايران اعدام مي شود. ‏

جاي تعجب نيست که راشين به طور مأيوسانه اي نگران است. او مي گويد: “من شديداً نگران او هستم. هرچند برادرم ‏هرگز مرتد نبوده و پدرم ما را مانند مسيحي ها بزرگ کرده، اما فکر نمي کنم او در امان باشد. آنها اينطور فکر مي کنند ‏که اگر تو ايراني هستي، پس بايد مسلمان باشي.”‏

وضعيت بردارش، يادآوري از سرنوشت پدرش است. راشين 14 ساله بود که پدرش را بازداشت کردند. او به ياد مي ‏آورد: “او را يک ماه در زندان نگه داشتند. سپس، پليس ديني او را بدون هيچ توضيح و يا عذرخواهي آزاد کرد. ما ‏خيلي خوشحال شديم. فکر کرديم سختي هايش تمام شده است”. اما پليس شش ماه بعد دوباره آمد و پدرش را با خود برد. ‏اين بار او را در مقابل يک انتخاب قرار دادند: او مي تواند از مسيحيت و کليسائي که در آن کشيش بود دست بردارد- و ‏يا اينکه کشته خواهد شد. ‏

راشين با غرور به خاطر مي آورد: “البته پدرم نپذيرفت از عقيده اش دست بردارد. او نمي توانست از خدايش دست ‏بکشد. اعتقاد او به مسيح، زندگي اش بود. اين عميق ترين ايمانش بود.”‏

دو هفته بعد از آن بود که حسين سودمند را به پاي چوبه دار بردند و اعدام کردند. زندگي براي راشين، ساير بچه ها و ‏مادرش به شدت مشکل شد. ‏

بعضي از مسلمان ها به شدت نسبت به افراد معتقد به ساير اديان- و نه فقط کساني که به نظرشان مرتد هستند- رفتار ‏خصومت آميزي دارند. آيت الله خميني گفته است “غير مسلمانان نجس هستند.” و تأکيد کرده مسلمان ها اگر لباس غير ‏مسلمان را بشويند، غذا با غيرمسلمان بخورند و يا حتي وسايل غير مسلمان ها را استفاده کند، سبب ضايع شدن طهارت ‏آنها مي شود. ‏

خانواده راشين تحت حمايت مالي و ساير کمک ها از سوي کليسايي در تهران قرار گرفت. اين کمک وقتي اهميت ‏بيشتري پيدا کرد که مادر راشين رفته رفته ديد چشمانش را از دست داد. سرانجام راشين توانست ايران را ترک کند. ‏اکنون او در لندن زندگي مي کند و با يک ايراني مسيحي ديگر که موفق به دريافت پناهندگي از آلمان شده، ازدواج کرده ‏است. ‏

سال ها طول کشيد تا راشين متوجه شود چطور به همين سادگي پدرش را به خاطر مسيحي شدن اعدام کرده اند. در سال ‏‏1990 هيچ قانوني در مجلس براي لازم الاجرا کردن مجازات اعدام براي مرتدان وجود نداشت. ‏

پس مبناي قانوني براي اعدام حسين سودمند چه بوده است؟ آلکسا پاپادوريس از مجمع جهاني مسيحيان- يک نهاد حقوق ‏بشر که به طور ويژه آزادي اديان را دنبال مي کند- گفت: “بعد از انقلاب 1979، حاکمان ايران مي خواستند ايران را به ‏يک کشور اسلامي تبديل کنند و قوانين سکولار شاه را کنار بگذارند.”‏

‏”به همين دليل روحانيون براي مواردي که در قانون، مجازات کيفري براي آن محسوب نشده و يا رفتار خاصي که به ‏عنوان جرم تعريف نشده، الزاماتي را براي قضات درنظر گرفتند که طي آن مي بايست به قوانين جزائي سنتي اسلامي ‏مراجعه نمايند.”‏

به زبان ديگر، از قانون شريعت استفاده کنند. خانم پاپادوريس مي گويد: “اين موضوع خود به خود، مشکلاتي را پديد ‏آورد. زيرا حقوق اسلامي در قالب قوانين مرزبندي شده نيستند. بلکه مجموعه اي از قواعد هستند که در طي نسل ها از ‏سوي روحانيون و انديشمندان تعريف شده است. اين قواعد بر حسب نوع مکتب و يا محدوده تاريخي، دچار گوناگوني و ‏گاهي تناقض با يکديگر هستند.”‏

درباره حسين سودمند هيچ روند استينافي طي نشد. با اين اوصاف، ظرف 18 سال پس از اعدام وي، هنوز هيچ اعدام ‏قانوني ديگري براي مرتدان به اجرا درنيامده است، هرچند گزارشات متنوعي از ناپديد شدن و حتي قتل آن ها در دست ‏است. ‏

خانم پاپادوريس مي گويد: “همزمان با افزايش تعداد افرادي که از اسلام برمي گردند، ارتداد نيز به نگراني جدي براي ‏دولت ايران تبديل شده است.”‏

منبع: ساندي تلگراف- 13 اکتبر ‏

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates