16.10.2008

تفسیر نسخه بین‏المللی نیویورک‏تایمز از اجلاس خاتمی

خُسن آقا: این تلاشها همه از دولت های اروپایی سرچشمه می‌گیرد که خواستار این هستند که یک حکومت سربه زیر در ایران برقرار باشد، تا آنها بتوانند به راحتی به چپاول خود ادامه دهند. برای اروپایی‌ها فرقی هم نمی‌کند که رژیم آخوندی چه بلایی سر ملت ایران می‌اورد، همین که جلو چپاول اروپا را نگیرد کفایت می‌کند.
الف: اینترنشنال هرالد تريبيون نوشت: اجلاس غیردولتی اخیر، نشانگر آماده شدن عرصه عمومی برای بازگشت دوباره خاتمی و محبوبیت وی در غرب است.

به گزارش “الف”، اين روزنامه در مطلبي با عنوان صحنه براي بازگشت رئيس جمهور سابق ايران مهیا می‏شود، به قلم نازيلا فتحي، نوشت: محمد خاتمي رئيس جمهور سابق ميانه رويي كه متحدان سياسي‏اش وي را براي مقابله با احمدي نژاد در انتخابات آينده تحت فشار قرار داده اند روز دوشنبه رويداد مهمي را برگزار كرد كه بسياري آن را نخستين گام براي بازگشت وي به صحنه سياسي دانستند.

منبع تصویر: سایت خاتمی

نسخه بین المللی نیویورک تایمز ادامه داد، در اين كنفرانس چندين رهبر بزرگ غرب شركت داشتند و نخستين بار از زمان انقلاب اسلامي است كه چنين افراد زيادي براي شركت در كنفرانسي غير دولتي در تهران شركت كردند.

خاتمي روز دوشنبه گفت که اين نشست ارتباطي به سياست هاي انتخاباتي نداشته است و افزود اين كنفرانس با عنوان مذهب در جهان نوين دو سال قبل برنامه ريزي شده بود.

اين در حالي است كه شركت افراد بلند پايه اي از جمله كوفي عنان دبير كل سابق سازمان ملل، رومانو پرودي نخست وزير سابق ايتاليا، مري رابينسون رئيس جمهور سابق ايرلند، و خورگه سامپايو رئيس جمهور سابق پرتغال، نشانگر محبوبيت خاتمي در جهان غرب است.

این روزنامه با تاکید بر اینکه احمدي نژاد با سخنانش وضعیت ایران را نامناسب کرده، به اعتصاب دربازارهای ایران به دلیل مخالفت با قانون ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: خاتمي كه از هزارو نهصدو نود و هفت تا دو هزارو پنج رياست جمهوري ايران را در دست داشت، اخيرا از عملكرد سياسي و اقتصادي احمدي نژاد انتقاد كرده است.

هرالدتریبیون ادامه داد، اين كنفرانس تحت تدابير شديد امنيتي در هتل استقلال برگزار شد و خاتمي پس از آن در لابي هتل با خبرنگاران و ميهمانان گفتگو كرد.

این روزنامه اضافه کرد، مهدي كروبي رئيس سابق مجلس ايران كه فردي ميانه رو است نیز روز دوشنبه اعلام كرد در اين انتخابات شركت خواهد كرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates