21.10.2008

استقبال سرد سینماگران از دیدار با احمدی‌نژاد، چرا نیامدند؟

شهاب نیوز: به رغم تبلیغات بسیار پر رنگی که پیش از دیدار کارگردانان و سینماگران کشور با دکتر محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت؛ این جلسه نهایتاً در غیاب وزیر ارشاد و مسئولان سینمایی در حالی برگزار شد که بیش از 50 درصد دعوت شدگان از حضور در مراسم امتناع کردند!

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، نشست یک‌شنبه شب محمود احمدی‌نژاد با سینماگران کشور که بیش از 4 ساعت به طول انجامید و تا حدود ساعت 1 نیمه شب ادامه یافت در شرایطی برگزار شد که تبلیغات فراوانی درباره این دیدار صورت گرفته بود. با این حال و به رغم تمام تبلیغات گسترده؛ نه تنها وزیر ارشاد و مسئولان سینمای ایران به دلایل نامعلوم در این نشست حاضر نشدند که بیش از 50 درصد دعوت شدگان نیز از اجابت دعوت رئیس‌جمهور خودداری کردند.

در میان 23 سینماگری که در جلسه حاضر شده بودند البته چهره‌هایی چون «مسعود ده‌نمكی»، «علیرضا داوودنژاد»، «جمال شورجه»، «فرج‌الله سلحشور» و «مهدی فخیم‌زاده» به چشم می‌خوردند. وجود افرادی مانند «محمد نوری‌زاد» نویسنده سابق روزنامه کیهان و مستندساز حامی احمدی‌نژاد که اهانت اخیر او به ساحت مرجعیت موجی از اعتراضات را در پی داشت نیز به چشم می‌آمد. اما غیبت بی‌سابقه اغلب چهره‌های سرشناس و نام‌آور سینمای ایران و امتناع آن‌ها از حضور در این جلسه چیزی نیست که به سادگی نادیده گرفته شود.

برخی از منابع آگاه نزدیک به دولت، علت امتناع اغلب سینماگران از حضور در این جلسه را به مسایلی مانند مشغله فراوان سینماگران در پاییز مرتبط کرده‌اند. برخی دیگر نیز ترجیح داده‌اند عملکرد «جواد شمقدری» مشاور رئیس‌جمهور در امور هنری که بانی اصلی این نشست بود را زیر سئوال ببرند و او را «مقصر» اصلی این ناکامی معرفی کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که امتناع حداقل نیمی از دعوت شدگان از حضور در این نشست حاوی پیام صریح، مهم و غیرقابل انکاری برای دولت نهم مخصوصاً شخص آقای احمدی‌نژاد بوده است.

درباره دلیل یا دلایل خودداری وزیر ارشاد و مسئولان سینمای کشور از حضور در این جلسه نیز مطالب پراکنده‌ای به گوش می‌رسد. نزدیکان رئیس‌جمهور علت عدم حضور صفارهرندی و معاونان او در این جلسه را این گونه توضیح داده‌اند که «شاید» وزیر ارشاد می‌خواسته است سینماگران با راحتی بیشتری مشکلات خود را برای رئیس‌جمهور توضیح دهند! این استدلال ساده در حالی است که منابع آگاه، برخی گلایه‌های صفار هرندی از جمله در زمینه نحوه برنامه‌ریزی برای این نشست را عامل اصلی عدم حضور او می‌دانند.

استقبال سرد سینماگران و مسئولان سینمای کشور از جلسه با رئیس‌جمهور در حالی است که در جلسه دیشب انتقادات بسیار تندی نیز توسط تعدادی از شرکت‌کنندگان مطرح شده است. یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار شهاب‌نیوز تاکید کرد که اغلب سینماگران حاضر در نشست یک‌شنبه شب، به شدت از وضعیت فعلی سینمای ایران مخصوصاً مدیریت حاكم بر سینما اظهار نارضایتی و انتقاد کرده‌اند. عمده این انتقادات به مشكلات مالی سینما، تشدید ممیزی‌ها، وعده‌های بی‌نتیجه و بی‌سرانجام مسئولان، تغییرات متعدد مدیریتی، بدتر شدن وضعیت سینمای کشور در سه سال اخیر، بی‌برنامگی، اعمال نظرات شخصی و بلاتکلیفی سینماگران معطوف بوده است. دو تن از سینماگران حاضر در نشست نیز مسایلی را درباره انتخابات و اقدامات تبلیغاتی دولت در آستانه انتخابات مطرح کرده‌اند.

البته حاضران در نشست تاکید می‌کنند که انتقادات صریح، بی‌پرده و بی‌سانسور سینماگران از وضعیت فعلی یکی از اصلی‌ترین نکات مثبت جلسه دیشب یا شاید تنها نکته مثبت آن بوده است و شرکت‌کنندگان توانستند برای یک‌بار هم که شده، گلایه‌ها و خواسته‌های خود را بدون محدودیت یا لاپوشانی به صورت صریح برای رئیس‌جمهور تشریح کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates