25.10.2008

اروپا دروازه‌ها را به سوی نیروی کار متخصص می‌گشاید

دویچه وله: اتحادیه اروپا قصد دارد برای جبران کمبود نیروی کار متخصص، قوانین مهاجرت و کار در این اتحادیه را تا حدودی آسان کند. در صورت نهایی شدن این تصمیم، مهاجرت افراد متخصص و خانوادهایشان به این اتحادیه تا حدودی تسهیل خواهد شد.

از سال ۲۰۱۱ به بعد، نیروی کار متخصص هندی و روسی خواهند توانست با استفاده از “کارت آبی” (Blue Card) برای کار به اتحادیه اروپا وارد شوند. کشورهای عضو این اتحادیه سرانجام پس از ماه‌ها بحث و مذاکره، بر سر این موضوع به توافق رسیدند. اتحادیه اروپا قصد دارد با “کارت آبی” و با الگوی “کارت سبز” (Green Card) آمریکا، کمبود نیروی کار متخصص خود را جبران کند.

بازگشایی بازار کار به روی کشورهای جهان سوم

با استفاده از “کارت آبی” دروازه‌های اتحادیه اروپا به روی شهروندان کشورهای جهان سوم که دارای مدرک تحصیلی در رشته‌های مورد نیاز یا دست‌کم ۵ سال سابقه کار هستند، باز می‌شود. فرد متقاضی می‌بایستی برای دریافت “کارت آبی” قرارداد کاری با یک شرکت در اتحادیه اروپا داشته باشد یا مدرکی ارائه کند که نشان دهد کارفرمای اروپایی او را به خدمت خواهد گرفت. علاوه بر این، باید مبلغ دستمزد قرارداد دست‌کم یک و نیم برابر متوسط دستمزد متعارف در کشورش باشد.

دارندگان “کارت آبی” به صورت خودکار دو سال اجازه اقامت و کار در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دریافت می‌کنند و این امکان را خواهند داشت که اقامت خود را تمدید نموده یا به دیگر کشورهای این اتحادیه مهاجرت کنند. علاوه بر این شرایط آسان‌تر هم برای مهاجرت خانواده این افراد به اتحادیه اروپا فراهم خواهد شد. البته این به آن معنا نیست که دارنده “کارت آبی” می‌تواند در تمام اتحادیه اروپا به دنبال کار بگردد.

شویبله: قوانین اقامت باید آسان‌تر شوند

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: وولفگانگ شویبله، وزیر کشور آلمانوولفگانگ شویبله، وزیر کشور آلمان، در مقابل نسبت به انتظارات بیش از حد هشدار داد. او معتقد است که نباید انتظار داشت که “کارت آبی” مشکل کمبود نیروی متخصص را برطرف کند. دولت آلمان در مقابل خواستار روان‌سازی قوانین مربوط به مهاجرت به اتحادیه اروپا شد که بناست از ابتدای سال ۲۰۰۹ به اجرا گذاشته شود. برلین قصد دارد قوانین دست و پاگیر اقامت دائم را تا حدی تعدیل کند. طرحی ارائه شده که بر اساس آن حداقل دستمزد سالیانه یک نیروی کار متخصص مهاجر تا یک‌چهارم مبلغ فعلی کاهش یابد و به ۶۳ هزار و ۶۰۰ یورو برسد.

به هر روی، هر قانونی که بخواهد در اتحادیه اروپا اجرا شود باید در ابتدا به تصویب پارلمان اروپا برسد. سپس تمامی کشورها مصوبات را رسما امضا می‌کنند و ۳۰ ماه بعد از تصویب، قوانین جدید ضمانت اجرایی پیدا می‌کنند.

تاگس‌شاو / پ

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates