26.10.2008

مهاجرت نگران کننده خلبانان ایرانی‌ به کشورهای حاشیه خلیج فارس!

شهاب نیوز: ظرف دو ـ سه سال اخیر تعداد زیادی از نیروهای متخصص و ماهر صنعت حمل و نقل هوایی ایران به كشورهای حاشیه خلیج‌فارس مهاجرت کرده و در ایرلاین‌های این کشورهای عربی مشغول فعالیت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، معضل «فرار مغزها» طی پنجاه سال اخیر همواره خسارت‌های فراوانی را به کشور ایران زده و برای آن نیز هیچ‌گاه یک برنامه‌ریزی جامع و منطقی صورت نگرفته است. با آن که نرخ فرار مغزها از ایران در مقاطع مختلف کم و زیاد شده و با شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور در ارتباط مستقیم بوده، اما طی چند سال اخیر به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته است. تا آن جا که نه تنها کشورهای مهاجرپذیری مانند کانادا و استرالیا قوانین سختگیرانه‌تری را برای پذیرش مهاجران ایرانی (در قیاس با سایر کشورها) به اجرا گذاشته‌اند؛ که کشورهای متوسطی مانند مالزی یا حتی جزیره‌های کوچکی مانند امارات متحده عربی نیز سیاست «طاقچه بالا» را در پیش گرفته و با ایرانیان داوطلب مهاجرت برخوردهای تبعیض‌آمیز می‌کنند.

در این میان؛ منابع آگاه اعلام می‌کنند که معضل «فرار مغزها» چند سالی است به جان صنعت حمل و نقل هوایی ایران افتاده و تعداد زیادی از نیروهای متخصص و ماهر این صنعت را به کام خود کشیده است. بر اساس گزارش‌های موثق، طی دو ـ سه سال اخیر تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصص و ماهر صنعت هوایی ایران در بخش‌های خلبانی، مهمانداری و متخصصان بخش‌های گوناگون پرواز به كشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر امارات متحده عربی، قطر و كویت مهاجرت كرده‌اند و در ایرلاین‌های این كشورها مشغول به كار شده‌اند. این معضل به قدری جدی است که منابع آگاه و موثق تاکید می‌کنند فقط از شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، تاکنون حداقل 100 نفر از نیروهای ماهر و متخصصان هما از جمله خلبان‌ها، مهندسان پرواز، میهماندان کارکشته و کارشناسان بخش‌های گوناگون پرواز با این شرکت خداحافظی کرده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: بدون هیچ گونه اغراقی، خلبانان و کارشناسان پرواز ایرانی بهترین‌ها از نوع خود در دنیا هستند. این واقعیت باعث شده است که ایرلاین‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از نیروهای ماهر ایرانی بتوانند کمیت و کیفیت خدمات خویش را به نحو خیره کننده‌ای افزایش دهند. حال آن که کشور ایران بیش از هر کشور دیگری نیازمند این نیروهای متخصص و ماهر است.

با آن که دلیل ظاهری مهاجرت نیروهای ماهر هواپیمایی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، حقوق بسیار بالاتر و خدمات رفاهی بسیار بیشتر این شرکت‌ها به کارکنان خود است؛ اما مطمئناً عوامل اساسی دیگری هم وجود دارند (از جمله مسایل مدیریتی‌) که نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. چرا که تجربه تاریخی نشان داده است مردم ایران، وطن‌دوست‌تر از آن هستند که فقط به خاطر چند صد دلار جلای وطن کنند و خدمات تخصصی خود را به یک کشور دیگر هدیه نمایند. بنا بر این به نظر می‌رسد که مسئولان دولتی و مدیران ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران، بایستی با قبول واقعیت و پذیرش این مساله که نرخ مهاجرت متخصصان این حوزه بسیار بالا و نگران کننده است، هر چه زودتر فکری بیندیشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates