30.10.2008

سخنان مشاور احمدی نژاد موضوع آگهی ضد اوباما

بی‌بی‌سی: ستاد مبارزات انتخاباتی جان مک کین یک آگهی اینترنتی را منتشر کرده است که در آن با اشاره به اظهارات اخیر مشاور محمود احمدی نژاد در مورد پیش شرط های مذاکره با آمریکا، مواضع باراک اوباما را زیر سوال می برد.

در این آگهی عکس های محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در کنار عبارات “اسرائیل باید نابود شود” منعکس شده است و سپس اظهارات اخیر مشاور وی دایر بر اینکه شروط مذاکره با آمریکا خروج نیروهای آمریکایی از خاور میانه و پایان حمایت این کشور از اسرائیل است بازگو می شود.

در این آگهی اینترنتی صدای باراک اوباما پخش می شود که در پاسخ به سوالات درباره آمادگی او برای دیدار با رهبران کشورهایی چون ایران، سوریه و کره شمالی می گوید “چنین خواهد کرد”.

مهدی کلهر مشاور رسانه ای رئیس جمهور ایران اخیرا در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی ایرنا گفته بود “تا زمانی که آمریکا پایش را از منطقه خاور میانه بیرون نکشد و همچنین دست از حمایت از صهیونیسم برندارد، مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا را به مصلحت نمی دانیم.”

با این حال وی روشن نکرد آیا که به مذاکره برای برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکا اشاره دارد یا تنها گفتگو درباره برنامه اتمی ایران. مقام های ایرانی همواره تاکید کرده اند که حاضر به انجام گفتگوی نامشروط با همه کشورها از جمله آمریکا درباره برنامه اتمی هستند. دولت جورج بوش چنین مذاکراتی را به تعلیق غنی سازی اورانیوم مشروط کرده است.

آقای کلهر در مصاحبه خود که 21 مهر ماه چاپ شد تاکید کرد که مساله رابطه با آمریکا “بستگی به مقام معظم رهبری” دارد و رئیس جمهور به تنهایی در مورد آنها نظر نمی دهد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران روز چهارشنبه 29 اکتبر در سخنانی که مورد توجه خبرگزاری های عمده جهان قرار گرفت گفت که اختلاف ایران با آمریکا “فراتر و ریشه ای تر از اختلاف نظرهای سیاسی است”.

وی گفت که پایان رویارویی دو کشور در نهایت نه به ضرر ایران بلکه “بن بست برای رژیم استکباری آمریکاست.”

خبرگزاری رویتر به نقل از تحلیلگران نوشت که این اظهارات تلاشی برای پایان دادن به بحث ها درباره روابط نزدیک تر دو کشور در آستانه انتخابات آمریکاست.

گزارش های اخیر در برخی رسانه های غربی که حاکی از تمایل دولت جورج بوش نسبت به گشایش یک دفتر حافظ منافع در تهران است به بحث ها درباره برقراری روابط میان دو کشور دامن زده است.

اما این مباحثات جدا از موضوعاتی است که سناتور اوباما می گوید حاضر به انجام آن گفتگو درباره آنها با ایران خواهد بود. وی تنها به گفتگو با ایران درباره برنامه اتمی آن کشور اشاره کرده است و نه مذاکراتی برای برقراری رابطه دیپلماتیک با آن کشور.

سناتور جان مک کین نامزد جمهور خواهان در انتخابات ریاست جمهوری، همواره آقای اوباما را به خاطر این موضع گیری که حاضر خواهد بود به عنوان رئیس جمهور با رهبران کشورهای متخاصم از جمله ایران گفتگو کند به باد حمله گرفته است. آگهی اینترنتی امروز تازه ترین تلاش در این زمینه است.

این آگهی می گوید که هرچند ممکن است سناتور اوباما پیش شرطی برای مذاکره با ایران نداشته باشد اما ایران چنین پیش شرط هایی دارد.

سناتور اوباما در مرحله مقدماتی انتخابات حزب دموکرات می گفت که حاضر به مذاکره نامشروط با رهبران کشورهایی چون ایران، کره شمالی، کوبا و سوریه است اما او بعدا روشن ساخت تنها در زمان و مکانی که به اراده او تعیین خواهد شد چنین مذاکراتی را انجام خواهد داد آن هم پس از مقدمه چینی در سطوح پایین. به علاوه وی گفته است که این به معنی دیدار با محمود احمدی نژاد نخواهد بود.

مواضع سناتور اوباما مقابل ایران به خصوص در ارتباط با برنامه اتمی ایران بسیار سرسختانه بوده است. او بارها تاکید کرده است که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی هر کاری لازم باشد خواهد کرد و “هیچ گزینه ای را رد نمی کند” که اشاره ای به حمله نظامی است. ایران اتهام تلاش برای دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح اتمی را رد می کند.

سناتور اوباما حتی اخیرا در مناظره تلویزیونی با جان مک کین احتمال منع صادرات بنزین به ایران را مطرح کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates