31.10.2008

ایران به دنبال تشکیل امپراتوری جدید خویش است

عصرایران: شما شاید استدلال کنید که ارتش آمریکا از این مساله جلوگیری می کند اما آیا ما طالب آن هستیم که یک میلیون سرباز را در منطقه بگذاریم تا ایران را مهار کند و پلیس خاورمیانه باشد؟درگیری با ایرانی ها مشکل است چرا که هرگونه اقدام علیه آنها به اقدامات متقابل عواملشان منجر می شود.
عصر ایران- «رابرت بیر» مامور ارشد سابق سازمان سیا معتقد است مشکل اصلی غرب با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور نیست بلکه اهداف سلطه گرایانه ای که ایران دنبال می کند برای غربی ها مشکل ساز شده است.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) «بیر» در مصاحبه با پایگاه خبری «Real Clear World» گفت: “آنچه ایرانی ها در پی آن هستند اصولا ایجاد یک امپراتوری در خاورمیانه است، حال چه با موفقیت و چه با عدم موفقیت توأم باشد. آنها این هدف امپریالیستی را از طریق یک پیام ضداستعماری در منطقه دنبال می کنند، برای مثال از طریق عوامل خود در لبنان و فلسطین و البته آنها موفقیت خارق العاده ای در پیشبرد این هدف داشته اند.”

وی افزود: “هیچ نمونه دیگری را در تاریخ سراغ ندارم که کشوری به این نحو دنبال سلطه گری بوده باشد. امپراتوری های گذشته ایران همواره از طریق تجاوز و اشغال دنبال توسعه خود بوده اند. اما اکنون ایران به دنبال دستیابی به اهداف سلطه گری از طریق نمایندگان و عوامل خود نظیر فلسطین و لبنان است که درک این موضوع برای اشخاص عادی مشکل است.”

«بیر» در پاسخ به این سئوال که چگونه ممکن است کشوری کوچک با اقتصاد نسبتا کوچک خواهان امپراتوری باشد مدعی شد: “واقعیت این است که ایران می تواند هرج و مرج بزرگی در منطقه و حتی در جهان ایجاد کند. ایران می تواند ذخایر نفت خلیج فارس را تحت کنترل خود درآورد که همین امر آنها را در مرکز اقتصاد جهانی قرار می دهد. شما شاید استدلال کنید که ارتش آمریکا از این مساله جلوگیری می کند اما آیا ما طالب آن هستیم که یک میلیون سرباز را در منطقه بگذاریم تا ایران را مهار کند و پلیس خاورمیانه باشد؟”

مامور عالی رتبه سابق سیا اضافه کرد: “درگیری با ایرانی ها مشکل است چرا که هرگونه اقدام علیه آنها به اقدامات متقابل عواملشان منجر می شود که یکی از این اقدامات می تواند مسدود کردن عرضه نفت جهانی باشد.”

وی همچنین به موقعیت ایران در عراق اشاره کرد و افزود: “ایران نقش فعال و موفقی در عراق دارد. ایرانی ها دقیقا پس از هجوم آمریکا به عراق پروژه ای را در این کشور آغاز کردند که هدف از آن «لبنانیزه کردن» عراق بود. این به معنی آن است که ایران بر سیاستمداران عراقی نفوذ کرده و به قدرت واقعی در عراق تبدیل می شود. مقامات آمریکایی طی هفته ها، ماه ها و حتی سال های اخیر اشاره کرده اند که ایران در این پروژه موفق بوده و عقب نشینی آمریکا از عراق فورا منجر به تسلط تهران بر سیاست داخلی و خارجی این کشور خواهد شد.”

«بیر» افزود: “تنها راه مقابله موثر با ایران این است که این کشور به عنوان یک ابرقدرت منطقه ای جدی گرفته شود. اگر غرب این مساله را قبول نکند شانس اندکی برای مهار اهداف سلطه گرایانه ایران خواهد داشت.”

وی خاطرنشان کرد: “غرب به ویژه آمریکا باید به ایران نزدیک شود، از شیعیان حمایت کند، با آنها اتحاد تشکیل دهد و امیدوار بماند که ایرانی ها در آینده یک رئیس جمهور میانه روتر را انتخاب کنند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates