10.11.2008

مانور بی‌سابقه ناجا و نگرانی رسانه‌های غربی از شورش در ایران!

شهاب نیوز: در حالی که مانور 6 روزه و بی‌سابقه نیروی انتظامی در تهران با حضور 30 هزار مامور ناجا و 4000 وسیله نقلیه سبک و سنگین از صبح فردا دوشنبه کلید خواهد خورد؛ رسانه‌های خارجی موج بزرگی را درباره آن چه که «اهداف پشت پرده» این رزمایش می‌خوانند، آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، رزمایش 6 روزه نیروی انتظامی در پایتخت با عنوان «امنیت و آرامش عمومی» از صبح فردا دوشنبه (20 آبان) آغاز خواهد شد. قرنطینه كردن مناطق حساس و مهمی چون بازار و بانك‌ها، رژه کاروان‌های 2.5 کیلومتری ناجا در معابر و میادین اصلی تهران، تشدید حراست از مراكز استراتژیك و انتقال سریع نیرو از سایر استان‌ها به پایتخت در حالی در دستور کار این مانور بی‌سابقه قرار دارد که ارتقای آمادگی ناجا برای امداد و نجات و خدمات ‌دهی به مردم در صورت وقوع حوادثی چون زلزله نیز از دیگر اهداف اصلی این رزمایش است.

برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای طی چند روز گذشته این مانور بی‌سابقه را به تغییر و تحولات اخیر در نیروی انتظامی و پر رنگ شدن نگاه‌های امنیتی در ناجا مرتبط دانسته‌اند. این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار شهاب‌نیوز نشان می‌دهد برنامه‌ریزی این رزمایش از حدود سه ماه قبل یعنی پیش از تحولات اخیر در ستاد فرماندهی ناجا صورت گرفته و در زمان فرماندهی جدید «ناتب» (نیروی انتظامی تهران بزرگ) صرفاً اجرایی شده است.

در این میان، برخی رسانه‌های خارجی طی دو روز گذشته با پررنگ‌تر کردن ابعاد و اهداف امنیتی این مانور 6 روزه؛ موج بزرگی را درباره آن چه که «اهداف پشت پرده» این رزمایش می‌خوانند، آغاز کرده‌اند.

شبکه العربیه روز یک‌شنبه با انتشار گزارشی تحت عنوان «ایران خود را برای شورش‌های احتمالی مهیا می‌کند»! با اشاره به اظهارات وزیر سابق کشور (علی کردان) و فرمانده سپاه پاسداران مدعی شد که این رزمایش با هدف مقابله با «دموکراسی خواهی، سکولاریسم، جنبش مجازی و اینترنتی، جنبش روشنفکری، خرافه گرایی، مسئله فمنیسم و مدرنیسم» اجرا می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش کوتاهی، مانور بی‌سابقه نیروی انتظامی را بخشی از تلاش‌های دولت برای کنترل اعتراضات گسترده اجتماعی دانست و تیتر شبکه العربیه را تکرار کرد.

روزنامه انگلیسی تریبیون با اشاره به اظهارات سردار عزیزالله رجب‌زاده فرمانده جدید ناتب که تاکید کرده بود «نمایش قدرت» یکی از اهداف این رزمایش است؛ مدعی شد این مانور بی‌سابقه با هدف ترساندن مردم از ابراز انتقادات گسترده خود به عملکرد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت احمدی‌نژاد و ارعاب جامعه اجرا می‌شود.

شبکه بی‌بی‌سی نیز با تاکید بر «بی سابقه» بودن این رزمایش، آن را با آغاز گشت‌های عملیاتی بسیج از ده روز قبل مرتبط دانست و به صورت غیرمستقیم ادعا کرد ایران به روزهای اول انقلاب یعنی روزهایی که نیروهای نظامی «با گشت‌زنی و ایجاد پست‌های بازرسی، سعی در کنترل شهر داشتند» بازگشته است.

روزنامه‌های اسرائیلی و آمریکایی لوس‌آنجلس تایمز، واشنگتن پست و هاآرتص نیز در گزارش‌هایی؛ این رزمایش بی‌سابقه را نشانه‌ای از نگرانی نیروی انتظامی ایران از شورش‌های اجتماعی به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور خواندند. چنین تحلیلی‌هایی در برخی دیگر از رسانه‌های غربی نیز تکرار شده است…

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates