15.11.2008

«مخالفت روسيه و چين با تحريم تازه عليه ايران»

رادیوفردا: معاون وزير امور خارجه روسيه روز جمعه گفت: مسکو و پکن مخالف تحریم تازه علیه ایران هستند و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در نشست پاريس درباره تحريم های جدید به توافق نرسيدند.

نمايندگان سياسی کشورهای فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، روز پنجشنبه در پاريس بر سر اقدام بعدی خود در قبال برنامه هسته ای ايران بحث و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری اينترفکس، سرگئی ريابکوف، قائم مقام وزير امور خارجه روسيه و نماينده اين کشور در مذاکرات گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ايران در پاريس، تاکيد کرده است که چين و روسيه با اقدامات تنبيهی تازه عليه تهران مخالفت کرده اند.

آقای ريابکوف با اشاره به اين که روسيه مخالف «تحريم های مورد نظر» برخی کشورهای ۱+۵ است، گفت: «کشورهای غربی خواهان تحريم هستند. روسيه، همانند چين از اين تحريم ها حمايت نمی کند.»

مسکو و پکن روابط اقتصادی گسترده ای با تهران دارند و در جريان مناقشه هسته ای ايران کمتر از تشديد تحريم ها عليه اين کشور حمايت کرده اند.

گروه ۱+۵، با ارائه مشوق های اقتصادی به ايران کوشیده است تا این کشور را به توقف فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم ترغیب کنند. ایران تاکنون از ارائه پاسخ صریح به این مشوق ها خودداری کرده است.
وزارت امور خارجه فرانسه در پايان نشست پاريس در روز پنجشنبه، بيانيه کوتاهی منتشر کرد، اما بدون ارائه توضيح روشنی درباره اقدامات آتی اين گروه، تنها به اين موضوع اکتفا کرد که «شش قدرت به گفت و گوهای خود در هفته‌های آينده ادامه خواهند داد.»

«احتمال تماس با ايران»

در حالی که معاون وزير امور خارجه روسيه از اختلاف نظر بين کشورهای عضو گروه ۱+۵ سخن به ميان آورده است، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از احتمال برقراری تماس‌ ها با ايران در آينده نزديک، با اميد دستيابی به راه حلی برای مسئله هسته ‌ای تهران خبر داد.

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که در حاشيه نشست مشترک روسيه و اتحاديه اروپا در نيس فرانسه، با خبرگزاری رويترز گفت و گو می‌کرد، اظهار داشت: احتمالاً با هدف از سر گيری مذاکرات، تماس‌ هايی مانند آنچه ميان معاون او و سعيد جليلی مذاکره کننده هسته ‌ای ايران در تابستان گذشته انجام شد، به زودی برقرار می‌شود.

وی تأکید کرد: این تماس‌ها به شرط آنکه «منتج به روشن شدن برخی مسائل پیچیده شود»، می‌ تواند راه را برای مذاکرات آینده با سعید جلیلی هموار کند.

خاویر سولانا در سفر به تهران بسته مشوق های اقتصادی و فنی را به مقامات ایران ارائه کرد.

گروه ۱+۵، با ارائه مشوق های اقتصادی به ايران کوشیده است تا این کشور را به توقف فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم ترغیب کنند. ایران تاکنون از ارائه پاسخ صریح به این مشوق ها خودداری کرده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته ‌است تا فعاليت‌ های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند اما ايران با سرپيچی از اين درخواست، برنامه غنی ‌سازی خود را توسعه داده است.

کشور های غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به سلاح های هسته ای است. ایران با رد این اتهامات می گوید به تعهدات بین المللی خود در این زمینه پایبند است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates