20.11.2008

پنج میلیون سایت فیلترشده، ده هزار وبلاگ پایگاه بسیج

دویچه وله: مشاور قضایی دادستانی کل کشور طی یک سخنرانی در دانشگاه آزاد اعلام کرد که در حال حاضر بیش از پنج میلیون سایت اینترنتی در ایران فیلتر شده‌اند. هم‌زمان وبگاه سپاه پاسداران از راه‌اندازی ۱۰هزار وبلاگ پایگاه بسیج خبر داد.

برای اولین بار یک مقام قضایی به طور رسمی آماری از سایت‌های فیلترشده درایران اعلام کرد. عبدالصمد خرم‌آبادی، مشاور قضایی دادستان کل کشور، روز سه‌شنبه در همایش آسیب‌شناسی خانواده که در یکی از و احدهای دانشگاه آزاد استان گلستان برپا شد، اعلام کرد که پنج میلیون سایت اینترنتی مسدود شده‌اند. به گفته‌ی وی این عمل به عنوان یک «اقدام پیش‌گیرانه» از سوی دولت انجام شده‌است.

به نظر بسیاری از کارشناسان، رقم پنج میلیون سایت فیلترشده، رقم بسیار بالایی است و حتی برخی را نظر بر این است که این رقم نمی‌تواند صحیح باشد. کریم ارغنده‌پور رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در این‌مورد چنین می‌گوید: «به نظر من این رقم، رقم خیلی بزرگی است. شاید در انتقال خبر اشتباهی صورت گرفته باشد. ولی اگر این رقم که تا به‌حال تکذیب هم نشده درست منتقل شده باشد، باید تاسف خورد از این که این همه سایت فیلتر شده‌اند».

مشاور قضایی دادستان کل کشور همچنین اعلام کرد که بیشتر این سایت‌ها محتوای غیراخلاقی و غیراجتماعی داشته‌اند. وی اشاره‌ای به فیلتر شدن سایت‌های خبری نکرد.

هم‌زمان با اعلام این خبر، مجتبی موسیوند یکی از مقامات نیروی مقاومت بسیج اعلام کرد که برای مبارزه با انقلاب مخملی در ایران، ۱۰ هزار وبلاگ برای ۱۰هزار پایگاه بسیج در کشور راه‌اندازی می‌شود.

موسیوند همچنین اضافه کرد که برای راه‌اندازی این وبلاگ‌ها، دوهزار طلبه وبلاگ‌نویس از حوزه‌های علمیه در این طرح شرکت می‌کنند.

کریم ارغنده‌پور در مورد ارتباط این دوخبر با یکدیگر می‌گوید: «اگر واقعا این دو خبر به این ترتیب به همدیگر ربط داشته باشند، من خوشحالم که نحوه‌ی مواجهه‌مخالفین با رسانه‌های اینترنتی این باشد که در برابرش خودشان رسانه‌یی ایجاد بکنند. به نظر من باید از این اقدام بسیج یا هر نهاد یا سازمان دیگری که اقدام به ایجاد پایگاه رسانه‌یی بکند استقبال کرد».

البته وی اضافه می‌کند که این اظهار خوشنودی در صورتی است که این وبگاه‌ها تبدیل به تریبون یک طیف فکری خاص نشوند و قصد انحصار رسانه‌ای نداشته‌باشند.

هفته‌نامه صبح صادق، پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران نیز به تازگی با انتخاب واژه «امپریالیسم اینترنتی» ادعا کرد که امریکا قصد دارد با استفاده از پایگاه‌های اینترنتی در ایران دست به انقلاب مخملی بزند.

این در حالی است که «طرح تشدید مجازات اخلال‌گران در امنیت روانی جامعه» چندی پیش از سوی قوه قضائیه به مجلس ارائه شد. مطابق این طرح، کسانی که از طریق اینترنت در امنیت روانی جامعه اخلال ایجاد کنند، محارب شناخته شده و به اعدام محکوم خواهندشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates