24.11.2008

میلیبند : برنامه اتمی ایران تهدیدی برای خاورمیانه است

بی‌بی‌سی: وزیر خارجه بریتانیا برنامه هسته ای ایران را خطرناک توصیف کرده و خواستار همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس برای حل و فصل این مساله شده است.

روز دوشنبه، 24 نوامبر (4 آذر)، دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا که از منطقه خاورمیانه دیدن می کند، در سخنانی در ابوظبی، امارات متحده عربی، گفت که “چشم انداز ایران مسلح به اسلحه اتمی تهدیدی فوری را متوجه ثبات خاورمیانه و سایر نقاط جهان می کند.”

آقای میلیبند که در مرکز مطالعات و تحقیقات استرتژیک امارات سخن می گفت، افزود که کشور او علاقمند به همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس برای حل و فصل مساله برنامه اتمی ایران است.

آقای میلیبند گفت که اتمی شدن ایران به منزله ضربه ای کاری بر کسانی است که در صدد یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای مشکلات منطقه خاورمیانه هستند.

به گفته این مقام بریتانیایی، کشورهای حوزه خلیج فارس برای قانع کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم، “مشوق ها و زمینه های همکاری جدی و واقعی” را پیشنهاد کرده اند.

وزیر خارجه بریتانیا گفت رهبران، روزنامه نگاران و دانشگاهیان عرب در گفتگو با وی نسبت به اهداف برنامه های اتمی ایران ابراز نگرانی کرده اند و افزود که کشورهای منطقه می توانند به اقدامات بیشتری برای محدود کردن فعالیت های اتمی ایران دست بزنند.

آقای میلیبند، علاوه بر محدودیت های مالی، تمهیداتی برای جلوگیری از قاچاق یا صدور کالاها و تجهیزات قابل استفاده در تولید تسلیحات اتمی در ایران را از جمله اینگونه اقدامات توصیف کرد.

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال تاکید ورزید که بریتانیا به حل مناقشه کنونی از راه های دیپلماتیک صد در صد متعهد است اما افزود “برای اینکه دیپلماسی بتواند تاثیر داشته باشد، باید دو گزینه کاملا مشخص را در برابر ایران قرار دهیم.”

وی افزود که این گزینه ها عبارتست از “همکاری ایران با شورای امنیت سازمان ملل و تعلیق غنی سازی اورانیوم، و یا ادامه در مسیر کنونی به سوی رویارویی و انزوای بیشتر.”

واکنش ایران
اظهارات وزیر خارجه ایران واکنش تند جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

روز دوشنبه، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات دیوید میلیبیند در مورد خطر ایران برای خاورمیانه را رد کرد و وزیر خارجه بریتانیا را به داشتن “گرایش های صهیونیستی” متهم ساخت.

آقای قشقاوی، که در نشست خبری هفتگی خود سخن می گفت، نگرانی کشورهای منطقه از برنامه های هسته ای ایران را نادرست خواند و گفت که مردم منطقه از کلاهک های اتمی اسرائیل نگران هستند در حالیکه فعالیت های هسته ای ایران هدفی غیر صلح آمیز ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود که اگر در بریتانیا نیز یک نظرسنجی واقعی انجام گیرد، مشخص خواهد شد که مردم آن کشور نیز اسرائیل، و نه جمهوری اسلامی را تهدیدی برای منطقه می دانند.

سخنان وزیر خارجه بریتانیا و واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران چند روز پس از انتشار گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران گزارش می شود.

آقای البرادعی در گزارش خود ضمن اعلام اینکه نشانه ای از فعالیت نظامی هسته ای در ایران یافت نشده، از ایران خواسته است برای رفع ابهام های باقی مانده و تایید قطعی صلح آمیز بودن برنامه های خود با آژانس همکاری شفاف داشته باشد و همچنین به قطعنامه های شورای امنیت شامل درخواست تعلیق غنی سازی اورانیوم عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که گزارش دبیرکل آژانس نشان می دهد که ایران از تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای – ان پی تی – تخلف نکرده و برنامه های اتمی این کشور دارای ماهیت نظامی نبوده است.

آقای قشقاوی در عین حال اظهار داشت که بخشی از گزارش دبیرکل آژانس بین المللی تحت فشار سیاسی از سوی برخی از کشورها تدوین شده و افزود “ما نیز به البرادعی بارها توصیه کردیم که از چارچوب قواعد سازمانی تخطی نکند و تحت تاثیر فشارها قرار نگیرد.”

ایالات متحده و تعدادی دیگر از کشورهای غربی ایران را متهم کرده اند که در صدد دستیابی به جنگ افزارهای اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای است و بر تعلیق غنی سازی اورانیوم برای جلوگیری از تولید مواد قابل استفاده در ساخت بمب اتمی لازم پافشاری کرده اند.

ایران این اتهام را رد کرده و با صلح آمیز خوانده فعالیت های اتمی این کشور، غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت نیروگاهی را یکی از حقوق کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای دانسته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates