26.11.2008

عضو اصلی شبکه متهم به جاسوسی ‘زمانی به سپاه ارتباط داشت’

بی‌بی‌سی: یک روز پس از آنکه سپاه پاسداران ایران اعلام کرد یک شبکه جاسوسی را که “برای اسرائیل کار می کرد” کشف کرده، دادستان تهران به ارتباط یکی از اعضای این شبکه به سپاه و بسیج در گذشته اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری های دولتی در ایران سعید مرتضوی دادستان تهران روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران از جمله برای اولین بار اعلام کرد که شمار اعضای این شبکه که به ظن جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شده اند سه نفر است و اینکه برای آنها مجازات اعدام درخواست خواهد شد.

ییگال پالمور سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در واکنش به خبر “کشف این شبکه” در ایران گفته است: “اسرائیل هیچ اطلاعاتی در این باره ندارد و قصد ندارد درباره هر موضوع تصدیق نشده ای هم که منتشر می شود نظر دهد.”

فرمانده سپاه پاسداران روز دوشنبه گفته بود که فعالیت جاسوسی این شبکه بر “سازمان های نظامی” ایران متمرکز بود و اینکه تمامی اعضای آن دستگیر شده اند.

البته رادیو ایران روز سه شنبه گزارش داده است که علاوه بر این سه متهم، سه نفر دیگر نیز تحت بازجویی حفاظت اطلاعات سپاه قرار دارند.

تلاش برای جمع آوری اخبار و اطلاعات از مراکز هسته‌ای ایران، مجموعه‌های حساس سپاه و همچنین فرماندهان و شخصیت های کشوری و لشکری و انتقال آنها به اسرائیل از اتهاماتی بود که سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه روز دوشنبه به متهمان وارد کرد.

اکنون دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره فعالیت این گروه گفته است: “شروع کار این شبکه با استفاده از یک فرد که سابقا ارتباطی با بسیج و سپاه داشته، آغاز شده است؛ به گونه ای که موساد با شناسایی او کار اطلاعاتی بر روی وی، با نام برده از طریق کنسولگری اسرائیل در یکی از کشورهای همسایه ارتباط برقرار کرده و وی را جذب کرده است.”

او افزود: “حفاظت اطلاعات سپاه با توجه به کشف ماموریت فرد یاد شده برای نزدیکی به فرماندهان ارشد سپاه، پایگاه های موشکی، شهرک های نظامی نشین مانند شهید محلاتی، به نام برده مشکوک و گزارشی به مراجع قضایی مبنی بر فعالیت جاسوسی نامبرده برای موساد، ارسال می کند.”

شهرک شهید محلاتی در شمال شرق تهران قرار دارد.

به گفته مرتضوی اسرائیل بعدا از طریق این فرد باقی افراد گروه را استخدام کرده است.

این مقام در مورد زمان دستگیری این سه نفر تنها گفت که نفر اول گروه “حدودا شش ماه قبل” تحت بازداشت قرار گرفت و بقیه پس از او بازداشت شدند.

تلویزیون دولتی ایران روز سه شنبه تصاویر وسایلی که گفته شد از این سه متهم کشف شده است را به نمایش گذاشت که شامل تجیهزات جهت یابی ماهواره ای (جی پی اس)، تلفن ماهواره ای، فاصله یاب لیزری و اوسیلوسکوپ بود.

خبر بازداشت این سه نفر که از آنها نام برده نشده است تنها دو روز پس از اعلام شد که ایران گفت یک فروشنده وسایل ارتباطات راه دور به نام علی اشتری را به جرم “سه سال” جاسوسی برای اسرائیل اعدام کرده است.

سپاه پاسداران برنامه حساس موشکی ایران را از جمله تولید شهاب-3 که گفته می شود برد آن به اسرائیل می رسد را کنترل می کند.

‘اندیشمندان نظامی’
آقای مرتضوی گفت که سه متهم “بدون واسطه و به طور مستقیم با شبکه جاسوسی موساد” اسرائیل در ارتباط بوده اند اما به گفته وی “موفق نشدند کوچکترین اطلاعاتی را به خارج از کشور منتقل کنند.”

به گفته این مقام وسایل ارتباط ماهواره ای و یک لپ تاپ پیشرفته از آنها ضبط شده است که “بسیاری از خواسته های سرویس موساد” در آن ثبت و ضبط شده است. وی گفت که این افراد در چهار کشور از جمله برخی همسایگاه ایران 17 دوره آموزشی را گذرانده اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا وی گفت: “در این دوره آموزشی اعضای شبکه در خصوص ترور، بمب گذاری، رانندگی حرفه ای با وسایل نقلیه موتوری، آموزش کامپیوتر و دوربین های پیشرفته، ماهواره و دیگر وسایل مورد نیاز جاسوسی، آموزش های لازم را فرا گرفته اند.”

او جای دیگری افزود: “ماموریت این گروه جاسوسی، انفجار، ترور برخی از اندیشمندان نظامی، انفجار پایگاه های نظامی و موشکی و راهبردی کشور بوده است.”

وی در پایان مصاحبه خود گفت که دادستانی تهران برای متهمان حکم اعدام درخواست خواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates