27.11.2008

خطر حمله نظامی اسرائیل، ایران را تهدید می‌کند؟

بی‌بی‌سی: اهود اولمرت، کفیل نخست وزیری اسرائیل پس از دیدارش با جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده فشاری علیه اسرائیل برای کنار گذاشتن اقدام نظامی در جهت خنثی سازی برنامه اتمی ایران وارد نمی‌کند.

آقای اولمرت که دیدار او با آقای بوش دیدار خداحافظی دو رهبر تلقی می شود، تاکید کرد که بین اسرائیل و آمریکا تفاهمی عمیق و اساسی در باره تهدید ایران و نیاز به اقدام در جهت رفع این تهدید وجود دارد.

اهود اولمرت که به گفته خودش در سفر به واشنگتن مذاکراتی طولانی با دیک چنی معاون رئیس جمهوری و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا انجام داده است، گفت: «من به یاد نمی‌آورم که در دولت آمریکا، از جمله در روزهای اخیر، کسی به من یا به نمایندگان رسمی من توصیه کرده باشد که به اقدامی که ضرورت امنیت بنیادی اسرائیل تصور می‌شود از جمله مورد ایران، دست نزنیم.»

آقای اولمرت در حالی از عدم مخالفت آمریکا با حمله نظامی احتمالی اسرائیل به ایران سخن گفته است که پیش از این، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی از «چراغ زرد» دولت جرج بوش به اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در تابستان گذشته گزارش داده بودند.

با آنکه هیچ نشانه سیاسی روشنی از احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران در دو ماه باقی مانده از ریاست جمهوری جرج بوش دیده نمی‌شود، اما گزارش‌های رسانه‌ای در باره تمرین هواپیماهای اسرائیلی برای حمله به هدفی دور دست همچنان ادامه دارد.

اضافه بر این، ابراز نگرانی بی سابقه فرماندهان نظامی ایران از احتمال حمله نظامی به این کشور نیز به ابهام در این باره دامن زده است.

سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز سه شنبه فاش کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به فرماندهان نیروهای مسلح ایران تاکید کرده است که آماده مقابله با تهدیدها باشند و غافلگیر نشوند چرا که تهدید وجود دارد.

سرلشکر غلامعلی رشید جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز اخیرا با اعلام اینکه ایران در آستانه جنگ احتمالی قرار دارد، حادثه سازی از سوی اسرائیل را یکی از تهدیدهای پیش روی نظام جمهوری اسلامی اعلام کرد.

سخنان دو فرمانده ارشد نیروهای مسلح ایران نشان می‌دهد که بر خلاف باور برخی از تحلیلگران نسبت به منتفی شدن احتمال جنگ علیه ایران با پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فرماندهان نظامی ایران، آرامش نسبی حاکم بر خاورمیانه را امری ظاهری می‌دانند و امکان یک حمله غافلگیرانه از سوی اسرائیل را نادیده نمی‌گیرند.

با این وضعیت آیا واقعا امکان پذیر است که دولت انتقالی آقای اولمرت با حمایت دولت رو به پایان جرج بوش، دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را صادر کند؟

پاسخ به این پرسش آسان نیست، چرا که از یک سو فضای جهانی بخصوص پس از پیروزی آقای اوباما در انتخابات آمریکا، برای حمله قریب‌الوقوع به ایران آماده نیست، اما از سوی دیگر، دولت اسرائیل و حامیان آن به شدت نگران ادامه غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای ایران‌هستند و ظاهرا از آن بیم دارند که اگر فرصت باقی مانده از دولت آقای بوش، منجر به توقف برنامه هسته‌ای ایران نشود، پس از آن اوضاع برای آنها مشکل‌تر خواهد شد.

در کنار مشکلاتی که اسرائیلی ها برای خود فرض می‌کنند، دو مشکل در پیش بودن انتخابات پارلمانی اسرائیل و ریاست جمهوری ایران از جایگاه خاصی برخوردار است.

نظرسنجی‌ها نشان می دهد که در انتخابات پارلمانی اسرائیل در فوریه سال آینده، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو از احزاب رقیب خود پیش می‌افتد و بدین وسیله می تواند رهبری دولت آینده اسرائیل را به دست گیرد.

با توجه به سختگیری حزب لیکود در برابر روند صلح خاورمیانه، احتمال تيرگی بيشتر روابط اسرائیل با فلسطینی‌ها و اعراب فزونی می يابد و همین نکته، کار اسرائیل را برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران در سطح منطقه و جهان با مشکلات جدی روبه رو می‌کند.

بنابراین از نگاه دولت انتقالی اهود اولمرت، اگر قرار به اقدام نظامی علیه ایران باشد، دولت کنونی بهتر از دولت آقای نتانیاهو می‌تواند آن را انجام دهد، گر چه ممکن است حمله نظامی به ایران از سوی دولت انتقالی آقای اولمرت، به عنوان اقدامی در جهت تقویت حزب کادیما در انتخابات آینده نیز مورد نظر رهبران اسرائیل باشد.

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز می تواند دلیلی برای نگرانی اسرائیل باشد.

پیروزی کاندیدایی از جناح اصلاح طلب ایران در انتخابات خرداد آینده، می تواند فضای جهانی علیه ایران را تلطیف ‌کند؛ مساله ای که هرگونه حمله نظامی به ایران را سخت‌تر می کند.

از نگاه اسرائیلی‌ها، پیروزی یک نامزد اصلاح طلب لزوما به معنای گرایش نظام جمهوری اسلامی به توقف بخش‌های حساس برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود، بلکه فقط شرایط را برای رهبران نظام در جهت سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای مساعد خواهد کرد.

با توجه به این مسائل، همان طور که فرماندهان نیروهای مسلح ایران هشدار داده‌اند، امکان یک حمله سریع و غافلگیرانه از سوی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران از نقطه نظر تحلیلی، منتفی نیست، اما شواهد علنی چندانی برای آن وجود ندارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates