28.11.2008

«حضور خامنه اى در مراسم ۱۶ آذر براى مقابله با ضد انقلاب»

رادیوفردا: وزير علوم ايران مى گويد كه آيت الله خامنه اى براى نخستين بار در روز ۱۶ آذر در جمع دانشجويان حاضر مى شود «تا از دستيابى عناصر ضد انقلاب به اهدافشان» جلوگيرى شود.

محمد مهدى زاهدى كه در مراسم گشايش گردهمايى روساى دانشگاه ها اين خبر را اعلام كرد، افزود: «مقام معظم رهبرى امسال براى اولين بار در روز ۱۶ آذر در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران حضور خواهند يافت.»

به گفته وزير علوم ايران، «عناصر ضد انقلاب سالهاست كه مى خواهند به اشكال مختلف از برگزارى مراسم روز دانشجو سوء استفاده كنند و حضور…رهبرى در اين مراسم نويدى بر جلوگيرى از دستيابى اين افراد به اهداف ضد انقلابى شان به شمار مى آيد.»

روز ۱۶ آذر كه در ايران به عنوان روز دانشجو شناخته شده است ياد آور كشته شدن سه دانشجوى دانشكده فنى دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ است كه در درگيرى با نيروهاى امنيتى جان خود را از دست دادند.

در سال هاى گذشته، روساى جمهورى اسلامى ايران در مراسم روز دانشجو سخنرانى مى كردند و اين نخستين بار خواهد بود كه رهبر ايران در چنين مراسمى حضور مى يابد.

به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، آقاى زاهدى در بخش ديگرى از سخنان خود گفته است: «روز ۱۶ آذر، واقعه اى است كه زمانى خود داعيه دارش بوده ايم و الان ضد انقلاب قصد مصادره آن را دارد كه بايد آن را به جايگاه اول خود بازگردانيم.»

تشکل های دانشجویی هنوز به این خبر واکنش نشان نداده اند ولی دبير دفتر تحكيم وحدت كه بزرگترين اتحاديه دانشجويى در ايران به شمار مى رود اعلام كرد كه اين تشکیلات در صدد برگزارى مراسمى با شكوه و در كمال آرامش به مناسبت روز دانشجو است.

برگزارى مراسم روز دانشجو با حضور مقام هاى بلندپايه ايران چه در دولت محمد خاتمى و چه در دولت محمود احمدى نژاد همواره با سر و صدا و انتقاد دانشجويان ايران از سياست هاى آنها همراه بوده است.
مهدى عربشاهى در گفت و گو با خبرنگاران در عين حال گفته است كه گروه هاى فشار در حال زمينه سازى براى برخورد با دانشجويان هستند.

وى كه سخنانش از سوى خبرنامه امير كبير منتشر شده است، افزود: «اقتدارگرايان و طيف تندرو اصولگرايان با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست جمهورى مى كوشند با زدن اتهامات واهى زمينه سركوب دانشجويان را فراهم آورند.»

سال گذشته، مراسم روز دانشجو كه در دانشگاه تهران برگزار شد با سركوب نيروهاى امنيتى روبرو گرديد و تعدادى از دانشجويان كه ديدگاه هاى چپگرايانه را تبليغ مى كردند توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

اعتراض هاى دانشجويان

برگزارى مراسم روز دانشجو با حضور مقام هاى بلندپايه ايران چه در دولت محمد خاتمى و چه در دولت محمود احمدى نژاد همواره با سر و صدا و انتقاد دانشجويان ايران از سياست هاى آنها همراه بوده است.

روز ۱۶ آذر سال ۱۳۸۳، محمد خاتمى، رییس جمهوری وقت ایران، پس از سه سال غیبت، در مراسم روز دانشجو حاضر شد ولى سخنان او با اعتراض هاى پى در پى دانشجويان قطع شد.

دانشجويان، آقاى خاتمى را به عقب نشينى از برنامه ها و وعده هاى خود متهم كردند ولى رييس جمهورى وقت ايران نیز در مقابل طيفى از نيروهاى هوادار اصلاحات را متهم كرد كه صداى دشمنان از اردوگاه آنان شنيده مى شود.

مراسم روز دانشجو در سال ۱۳۸۵ كه با حضور محمود احمدى نژاد در دانشگاه امير كبير برگزار شد به صحنه اعتراض دانشجويان به سياست هاى دولت نهم و شعار عليه رييس جمهورى ايران تبديل شد.
دانشجويان در اين نشست، آقای احمدی نژاد را «ديكتاتور» خواندند و حتى تعدادى از دانشجويان عكس هاى او را در مقابل ديدگانش آتش زدند.

محمود احمدى نژاد در اين روز، همه اعتراض ها را نشانه هايى از «وجود آزادى» در ايران خواند و حتى تاكيد كرد كه نبايد با دانشجويان معترض برخورد شود.

با اين حال، اندكى پس از روز دانشجو، برخوردها آغاز شد و فشار بر فعالان دانشجويى به ويژه در دانشگاه اميركبير بيش از پيش افزايش يافت.

در هفته هاى بعد، نيروهاى امنيتى شمارى از دانشجويان را بازداشت كردند و كميته انضباطى دانشگاه امير كبير بسيارى از معترضان را براى چندين ترم از حق تحصيل محروم كرد.

سال گذشته نيز سخنرانى رييس جمهورى ايران در دانشگاه تهران كه به مناسبت آغاز سال تحصيلى دانشگاه ها انجام شد با واكنش دانشجويان در خارج از محل سخنرانى روبرو شد.

در اين اعتراض، دانشجويان با شعارهاى « مرگ بر ديكتاتور» و « دانشجويان زندانى را آزاد كنيد» نسبت به سياست هاى دولت نهم عليه دانشگاه ها، بازداشت دانشجويان و اخراج اساتيد منتقد به شدت اعتراض كردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates