29.11.2008

تشریح نحوه‌ رسيدگي به جرايم رايانه‌ای

بازتاب: ذوالفقاريان با تاكيد بر اين كه شوراي انتظامي سازمان نظام صنفي رايانه‌يي نمي‌تواند به تعطيلي هيچ واحد صنفي حكم بدهد، گفت: در انفورماتيك اگر يك واحد صنفي يك ماه تعطيل و اين تعطيلي اعلام شود اعتبار خود را از دست مي‌دهد و نمي‌تواند كار كند.
كد خبر: ۲۷۲۰۸ تاريخ انتشار: ۰۹:۵۷ – ۰۹ آذر ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۴۵۵

رعايت نكردن شئونات شغلي – حرفه‌يي، سهل‌انگاري و رعايت نشدن اصول فني كه باعث تضييع حقوق غير گردد و خسارت بزند، صدور تاييديه‌هاي خلاف واقع، ارايه صورت وضعيت و ساير ادوات كه موجب تضييع حقوق ديگران شود از تخلفات رايانه‌يي ذكر شده در آيين‌نامه تشكيل نظام صنفي رايانه‌يي كشور است.

مهرداد ذوالفقاريان – رييس شوراي انتظامي سازمان نظام صنفي رايانه‌يي – در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ماده‌ 52 آيين‌نامه تشكيل نظام صنفي رايانه‌يي مصوب دولت و مجلس كه به تخلفات انتظامي و انضباطي مي‌پردازد اشاره و اظهار كرد: امتناع از تمام يا بخشي از تعهدات ذكرشده در قرارداد و جعل و تزوير در اوراق، اسناد و مدارك حرفه‌يي از ديگر موارد تخلفات پيش‌بيني شده در اين ماده است.

او در ادامه اشتغال در خارج از صلاحيت حرفه‌يي، سوءاستفاده از موقعيت‌هاي شغلي و اداري در نظام صنفي به نفع خود، دريافت و پرداخت هرگونه وجه و قبول خدمت خارج از ضوابط، رعايت نكردن قوانين و مقررات مصوب سازمان نظام صنفي رايانه‌يي، تعيين هرگونه موسسه و يا دفتر براي خدمات فني بدون مجوز لازم و انجام فعاليت در دوره‌ي محروميت موقت از ديگر موارد تخلفات 12 گانه‌اي است كه در قانون سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور در نظر گرفته شده است.

وي درباره‌ مجازات‌هاي در نظر گرفته شده براي تخلفات فوق گفت اين مجازات‌ها به ترتيب شامل اخطار شفاهي، توبيخ كتبي، محروميت موقت از فعاليت صنفي از يك روز تا سه ماه، محروميت موقت از فعاليت صنفي از سه ماه تا يك سال، محروميت موقت از فعاليت صنفي از يك سال تا پنج سال كه اگر تخلفات تشديد شود تا 10 سال نيز مي‌توان آن را افزايش داد، مي‌شود.

ذوالفقاريان با تاكيد بر اين كه شوراي انتظامي سازمان نظام صنفي رايانه‌يي نمي‌تواند به تعطيلي هيچ واحد صنفي حكم بدهد، گفت: در انفورماتيك اگر يك واحد صنفي يك ماه تعطيل و اين تعطيلي اعلام شود اعتبار خود را از دست مي‌دهد و نمي‌تواند كار كند.

به گفته‌ي او تخلفات در سه شاخه نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبكه اينترنت واقع مي‌شود كه بيش‌تر تخلفات در نرم‌افزار اتفاق مي‌افتد زيرا در اين حوزه بحث كپي‌رايت و رعايت نكردن آن و فروش نرم‌افزار بدون مجوز توليدكننده بسيار ديده مي‌شود.

او گفت: اما در حوزه‌ سخت‌افزار چون ساز و كار قرارداد و معامله شفاف و روشن است بخش عمده‌ تخلفات به خدمات پشتيباني مربوط مي‌شود كه فروشنده از انجام تعهدات خود سرباز مي‌زند.

رييس شوراي انتظامي سازمان نظام صنفي رايانه‌يي ياد آور شد: پيگري جرايم رايانه‌يي از طريق مراجع قضايي زمان‌بر است ولي از طريق شوراي انتظامي سازمان سريع‌تر به شكايات رسيدگي مي‌شود.

ذوالفقاريان گفت: اين شورا بعد از صدور حكم در حد مجازات‌هاي ذكر شده آن را به مراجع قضايي اعلام مي‌كند تا قاضي با اعتبار اين كه حكم صنفي است در مجازت‌هاي مالي و حتي تعطيلي واحد تصميم‌گيري كند.

او با بيان اين كه طبق ماده 44 تخلفات دو نوع صنفي و جزايي هستند تصريح كرد: رسيدگي شوراي انتظامي به شكايات بعد از يك نوبت دو هفته آغاز و بسته به نوع پرونده اعلام حكم زمان مي‌برد.

به گفته‌ي وي طي جلسه رسيدگي دو طرف حاضر مي‌شوند كه ممكن است با توافق طرفين حل اختلاف صورت بگيرد و حكم به مراجع قضايي اعلام نمي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه چه مرجعي به شكايات واحدهاي صنفي بخش خصوصي از سازمان‌هاي دولتي درباره‌ي پرداخت نشدن حقوق خود در حوزه‌ رسيدگي مي‌كند؟ گفت: در صورتي كه دو طرف تقاضاي داوري شوراي انتظامي را داشته باشند يا در قرارداد خود نظام صنفي را به عنوان حكم معرفي كرده باشند.

او گفت: اين شورا مي‌تواند به مورد رسيدگي كند كه شايد سازمان دولتي با اين وجود بعد از صدور حكم درخواست استنكاف كند. در غير اين در حالت رسيدگي به شكايت به دادسرا سپرده مي‌شود.

ذوالفقاريان در مورد برنامه‌هاي آتي شوراي انتظاي سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور گفت: دنبال اين هستيم كه موارد قانوني تخلفات را كامل‌تر و دقيق‌تر كنيم تا مواردي كه كلي مطرح شده است با جزئيات بيان شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates