29.11.2008

دبیر واحد حقوق بشر تحکیم بازداشت دانشجویان علامه را محکوم کرد: روسای دانشگاه ها به دنبال گرفتن حکم بازداشت

خبرنامه امیرکبیر: امین نظری، مسئول واحد حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت، بازداشت مظلومانه ۴ دانشجوی دانشگاه علامه را محکوم کرد.

صادق شجاعی، مهدی گلرو، سعید فیض الله زاده و مجید دری، ۴ عضو انجمن اسلامی دانشگاه علامه، در پی ۲ سال محرومیت از تحصیل که عملا به اخراج آن ها از دانشگاه می انجامید هفته گذشته تحصن آرامی را در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه ترتیب دادند. پس از گذشت سه روز از تحصن آرام این ۴ فعال دانشجویی و بعد از چندین بار ضرب و شتم و بیرون انداختن آن ها از دانشگاه توسط نیروهای حراست و انتظامات، عاقبت این دانشجویان با شکایت رئیس دانشگاه و اصرار او بر صدور حکم جلب بازداشت و روانه زندان اوین شدند. این دانشجویان از لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذا زده اند. گزارش های رسیده حاکی از آن است که این ۴ دانشجو به علت اعتصاب غذا در وضعیت نامساعدی به سر می برند.

امین نظری در گفت و گو با خبرنامه امیرکبیر ضمن محکوم کردن بازداشت این دانشجویان گفت: «از اتفاقی که برای چهار دانشجوی دانشگاه علامه افتاد بسیار متاسفیم. این دوستان در کمال مظلومیت بازداشت شدند. در حالی که خانم گلرو و آقایان شجاعی، فیض الله زاده و دری دو سال تلاش کردند تا بتوانند به حقوق مسلم خود، حق تحصیل، دست یابند اما این تلاش ها بی نتیجه ماند. آن ها به ناچار بعد از دو سال محرومیت از تحصیل که به اخراج آن ها منجر می شد دست به تحصن آرام در صحن دانشگاه زدند و خواستند از طریق اعتراض مدنی به حقوق تضعیع شده خود دست یابند که با ضرب و شتم و بازداشت روبرو شدند که این مسئله مایه تاسف بسیار است.

مسئول واحد حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت در ادامه تاکید کرد: امروز حتی اعتراض بر حق دانشجویان را برنمی تابند. اما وقاهت از ضرب و شتم نیز فراتر رفته است و شکایت روسای دانشگاه ها نیز در این دولت به عرف رایج تبدیل شده است. متاسفانه روسای دانشگاه ها، که باید مدافع حقوق دانشجویان بوده و خواستار عدم برخورد نهادهای خارج از دانشگاه با آن ها باشند، امروز به شاکیان حرفه ای دانشجویان تبدیل شده اند. در قضیه اخیر دانشگاه علامه در حالی که نهادهای امنیتی نیز وارد مسئله نشده اند، رئیس دانشگاه علامه با اصرار و با ارسال گزارش های دروغ مقامات قضایی را در خصوص صدور حکم جلب و بازداشت این ۴ دانشجو متقاعد می کند.

نظری همچنین افزود: ما در دانشگاه پلی تکنیک دیدیم که سه دانشجو در هفته های گذشته با شکایت رییس دانشگاه به مدت یک روز در بازداشت به سر بردند و از سویی شکایت رییس دانشگاه تهران از مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی را شاهد بودیم آن هم به خاطر یادداشتی که در روزنامه در انتقاد به نصب گیت های امنیتی در دانشگاه تهران چاپ شده بود. متاسفانه آقای رهبر با استفاده از نفوذ امنیتی خود توانست حکم جلب برای روزنامه نگاران بگیرد. و حالا رییس دانشگاه علامه، که روی همه را در سرکوب دانشجویان سفید کرده، با شکایت خود از چهار دانشجوی دانشگاه علامه که خواستار حق تحصیل بودند آن ها را از دانشگاه به پشت میله های زندان فرستاده است.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم خاطرنشان کرد: گویی روسای دانشگاه های منتصب دولت نهم جنس دانشجویان را نمی شناسند و نمی دانند که احکام انضباطی و بازداشت سبب نمی شود که دانشجویان از آزادیخواهی و حق طلبی دست بکشند. ما در دفتر تحکیم وحدت حمایت خود را از چهار دانشجوی بازداشت شده علامه و همه محروم شدگان از تحصیل اعلام نموده و این بازداشت را لکه ننگی دیگر در کارنامه حجت الاسلام شریعتی، رییس دانشگاه علامه، می دانیم. ما به شدت نگران وضعیت جسمی دوستان در بند خود هستیم. چرا که اخبار نگران کننده ای از بستری آن ها در بهداری زندان به دنبال اعتصاب غذای آن ها دریافت کرده ایم. ما خواستار آزادی هر چه سریعتر این ۴ دانشجو و بازگشت آن ها سر کلاس های درس هستیم.

نظری در پایان به خبرنامه امیرکبیر گفت: لازم به یادآوری است در حالی که دبیر و نایب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه در زندان به سر می برند چند روز پیش نیز انجمن اسلامی جعلی این دانشگاه اقدام به برگزاری انتخابات کرد که با عدم استقبال دانشجویان روبرو شد. این مسئله نشان از این دارد که دانشجویان آگاه هستند و سره را از ناسره تشخیص می دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates