02.12.2008

کابينه جنگی اوباما

الف: وال استریت ژورنال: اسامی که برای تیم امنیت ملی باراک اوباما منتشرشده حاکی از این دارد ‌که افرادی که قرار است در سمت های امنیتی کابینه جدید آمریکا فعالیت کنند منحصرا از محافظه‌کاران و سیاستمداران طرفدار امور نظامی هستند و حتی یک نفر نیز از میان افراد ضد جنگ حزب دموکرات در این تیم برگزیده نشده است.

در محافل خبری این موضوع قوت گرفته که باراک اوباما از رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به طور رسمی دعوت کرده تا به فعالیتش در پنتاگون (حداقل در یک مقطع زمانی یک ساله) ادامه بدهد. این در حالی است که گفته می‌شود گیتس نیز پیشنهاد اوباما را پذیرفته است و به احتمال فراوان وزیر دفاع دولت بوش در کابینه دولت جدید آمریکا حضور خواهد یافت.

همچنین اوباما اعلام کرده که ژنرال بازنشسته جیمز جونز را به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی کرده است.

به گفته تحلیل گران این دو سمت در اقدامات جنگ عراق و افغانستان و همچنین احتمال تقابل با ایران و کره شمالی بسیار مهم و تعیین کننده محسوب می شوند.
با انتخاب این افراد اوباما نشان داد که به قدرت، توانمندی، تجربه، انسجام و پیوستگی در سیاست های آمریکا تمایل دارد.

به طور آشکار انتخاب گیتس حمایت تلویحی از طرح افزایش نیروهای آمریکایی و معمار امور نظامی اش ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارشد نیروها در عراق و رئیس فعلی فرماندهی مرکزی آمریکا است. به طور گسترده تر می توان گفت این انتخاب تاییدی است بر ادامه فعالیت های امنیتی آمریکا در اکثر نقاط جهان پس از حوادث 11 سپتامبر 2001.

به عنوان یکی از اعضای گروه بررسی جنگ عراق، گیتس با طرح افزایش نیروهای آمریکایی در عراق پیش از حضور در سمت وزیر دفاع آمریکا بجای دونالد رامسفلد مخالفت کرده بود. گفته می شود بوش یکی از شروط برای حضور گیتس در سمت وزیر دفاع آمریکا را پذیرفتن این طرح مطرح کرده بود.این در حالی است که از اواخر سال 2006 گیتس مسئولیت نظارت بر استراتژی جدید واشنگتن در عراق را بر عهده گرفت و آشکارا مشخص بود که او طرح افزایش نیروها در عراق را پذیرفته است.

تحلیل گران کاخ سفید معتقدند که گیتس حضوری موفق در جنگ‌های پنتاگون داشته و علاوه بر اینکه اقداماتش تحسین کارشناسان امور نظامی را برنگیخته است، او توانسته نسلی از رهبران نظامی جدید از جمله ژنرال پترائوس را معرفی کند. این تحلیل گران می گویند که وزیر دفاع دولت بوش حتی منابع مازاد در جنگ افغانستان را نیز با تلاش فراوان مهیا کرده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه کاخ سفید تلاش می‌کند در جنگ افغانستان و عراق به هر وسیله ای پیروز شود و نمی خواهد دست آوردهای به دست آمده در این دو کشور از دست برود، طبیعی است که اوباما به ادامه استراتژی فعلی کاخ سفید در قبال این دو جنگ اعتقاد داشته باشد. اما این سوالها مطرح است که با توجه به اینکه اوباما در رقابت های انتخاباتی اش بارها با طرح افزایش نیروهای آمریکایی مخالفت کرده بود و خواستار خروج سریع و 16 ماهه این نیروها از عراق شد رئیس جمهور منتخب آمریکا با ابقای گیتس چه اهدافی را دنبال می کند؟ یا اینکه آیا گیتس با طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق موافقت خواهد کرد؟

قاعدتاَ اوباما به گیتس تضمین هایی را در مورد سیاست آینده کاخ سفید و پنتاگون و توانایی اش برای شکل گیری این سیاست ها بدون رد کردن طرح های گیتس ارائه کرده است. مطمعنا در آینده در صورتی که اوباما دچار اشتباهاتی در امور امنیتی و نظامی شود گیتس تجارب خود را در اختیار رئیس جمهور جدید آمریکا قرار خواهد داد.
ژنرال جونز نیز گزینه ای با تجربه محسوب می شود. این در حالی است که این فرمانده سابق نیروی دریایی و ناتو در رقابتهای انتخاباتی از هیچ کاندیدایی حمایت نکرد این در حالی است که هیلاری کلینتون( وزیر خارجه احتمالی دولت اوباما) و جان مک کین کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا به او ابراز علاقه کردند.

به گفته کارشناسان کاخ سفید، این ژنرال بازنشسته آمریکایی موضوع امنیت ملی را فراتر از یک موضوع حزبی می پندارد، به هیچ وجه از موضع حزب خاصی در این رابطه حمایت نخواهد کرد و فقط در راستای منافع ملی آمریکا گام بر می دارد.

ژنرال جونز در ماه آوریل در مصاحبه ای از طرح افزایش نیروها در عراق حمایت بحث برانگیزی کرده بود. او در این مصاحبه گفته بود که اگر در آمریکا در جنگ عراق ناکام شود پیامد های ناگواری گریبانگیر واشنگتن خواهد شد که این امر بهای سنگین استراتژیکی برای امریکا محسوب می شود.

ژنرال جونز پس از بازنشستگی و گذراندن دوران یک زندگی نظامی تمام عیار هم اکنون در اتاق بازرگانی آمریکا در امور انرژی فعالیت می کند.

کاخ سفید مدعی است که با توجه به انتخابات ملی و محلی در سال آینده در عراق، حمایت های آمریکا در این کشور یک موضوع مهم به شمار می رود و هرگونه کاهش نیروها از عراق خطرناک می باشد.

این گمانه زنی نیز مطرح است که گیتس احتمالا یک سال در پنتاگون خواهد ماند و سپس وزارت دفاع را به یکی از وفاداران اوباما (سیاست مداران دموکرات) واگذار کند.اما تحلیل گران معتقدند که وزیر دفاع موقت برای آمریکا هیچ سودی نخواهد داشت.

به جز موضوع جنگ عراق، گیتس در مورد طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا،گسترش ارتش و مدرن کردن زرادخانه‌های هسته ای آمریکا مواضعی را نشان داده که با مواضع دموکرات ها متفاوت بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates