02.12.2008

لاریجانی: احساس می‌کنم وقت مذاکره با کنگره آمریکاست

رادیوفردا: علی لاریجانی روز دوشنبه در نشست خبری خود در مقام رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که «احساس می‌کند» وقت مذاکره مجالس ایران و آمریکا رسیده است.

آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مربوط به نامه نمایندگان کنگره آمریکا به مجلس ایران گفت: «اخیرا نامه‌ای از آنها رسیده و ما احساس می‌کنیم که وقت آن رسیده مذاکراتی فیمابین داشته باشیم. ما هنوز جواب منفی به این موضوع نداده‌ایم، بلکه در دست بررسی است.»

رییس مجلس جمهوری اسلامی یک روز پس از آن دست به اعلام این موضع خود زد که برادرش محمدجواد لاریجانی، مشاور امور بین‌الملل قوه قضاییه، نیز در دانشگاه صنعتی شریف تعامل با آمریکا را «لازم» دانست.

او روز یک شنبه خطاب به دانشجویان این دانشگاه گفته بود: «در برهه‌هایی از زمان این تعامل به شکل مذاکره مستقیم شیوه‌ای عقلایی است.»

از زمان پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عده‌ای از مقامات جمهوری اسلامی اظهار امیدواری کرده‌اند که در سیاست‌های ایالات متحده نسبت به تهران تغییر ایجاد شود. محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، نیز در واکنشی بی‌سابقه پیروزی آقای اوباما در انتخابات را تبریک گفت.

رییس مجلس جمهوری اسلامی یک روز پس از آن دست به اعلام این موضع خود زد که برادرش محمدجواد لاریجانی نیز در دانشگاه صنعتی شریف تعامل با آمریکا را «لازم» دانست.
غیر از نامه‌ای که نمایندگان کنگره آمریکا در سال ۱۳۵۹ در تلاش برای حل مسئله گروگان‌های آمریکایی در ایران به مجلس شورای اسلامی به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی فرستادند، مکاتبه بین كنگره آمریكا و مجلس ایران از مجلس هفتم شورای اسلامی آغاز شد كه حدود ۶۰ نماینده کنگره در نامه‌ای به غلامعلی حدادعادل، رییس وقت مجلس، خواستار سفر به ایران، بازدید از مجلس و مذاكره با نمایندگان شدند. آقای حدادعادل این نامه را بی‌پاسخ گذاشت.

اما علی لاریجانی در مهرماه سال جاری در جریان سفر خود به ژنو بار دیگر از ارسال نامه سناتورها و اعضای كنگره آمریکا برای گفت‌وگو با مجلس ایران خبر داد و پس از آن همواره تاکید کرد که این درخواست‌ها بررسی می‌شود.

پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفته شدن دیپلمات‌های آمریکایی توسط دانشجویان خط امام، دو کشور ایران و آمریکا نزدیک به سه دهه است که با یکدیگر رابطه دیپلماتیک نداشته‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates