02.12.2008

فاجعه تمام‌عیار در انتظار سد نیمه‌کاره؛ هزاران تن در آستانه مرگ

شهاب نیوز: بارش سیل‌آسای باران، برخی بی‌توجهی‌ها به سد نیمه‌کاره «بیجار» و طولانی شدن زمان احداث این سد، ساکنان منطقه را در معرض یک خطر جدی و فاجعه تمام‌عیار انسانی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ سد نیمه‌کاره بیجار که ساخت آن از سال 1383 آغاز شده؛ دارای یک تونل انحرافی به طول حدود 600 متر است که با چند فرازبند و نشیب بند، حجم آب رودخانه سپیدرود را به پشت سد منتقل می‌کند تا زمینه ساخت بدنه اصلی سد فراهم شود.

بر اساس برخی شواهد موجود، ظاهراً در طراحی و ساخت این تونل انحرافی پیش‌بینی‌های لازم برای بارندگی‌های شدید صورت نگرفته و این تونل انحرافی و فرازبندها و نشیب‌بندهای آن فقط برای مواقع عادی ساخته شده است.

طی 24 ساعت گذشته، بارش شدید باران در استان‌های شمالی باعث شده است که این تونل انحرافی از توان لازم برای انتقال حجم عظیم آب‌ و سیلاب ناشی از بارندگی برخوردار نباشد و سطح آب در پشت سد شهر بیجار به نحو نگران کننده‌ای بالا رود.

اطلاعات رسیده از منطقه حاکی است که کارشناسان و دستگاه‌های امدادی پیش‌بینی می‌کنند این سد به احتمال بسیار زیاد تا عصر امروز سه‌شنبه شکسته شود و هزاران تن از ساکنان منطقه در پایین دست سد و اطراف رودخانه سپیدرود را در معرض یک فاجعه تمام‌عیار قرار دهد. هم‌اکنون حداقل 5 هزار نفر در معرض خطر جدی هستند.

گفته می‌شود که ستاد حوادث غیر مترقبه استان گیلان در صحن حرم امام‌زاده هاشم تشکیل جلسه‌ اضطراری داده و دستور تخلیه فوری منطقه با تمام امکانات موجود را صادر کرده است. هم‌اکنون هلال احمر گیلان با تمام توان و امکانات در حال تخلیه ساکنان منطقه و انتقال آن‌ها به مکان‌های مرتفع و امن می‌باشد و سایر نهادهای استان نیز به یاری این نهاد شتافته‌اند.

روح‌الله قهرمانی استاندار گیلان که با توجه به وخامت شرایط در منطقه حاضر شده است، ساعاتی پیش (حوالی ظهر سه‌شنبه) در یک پیام رادیویی جدی به ساکنان پایین‌دست سد هشدار داد هر چه سریع‌تر به مکان‌های مرتفع پناه ببرند. بر اساس گزارش ایرنا وی تاکید کرد: «هشدار من جدی است و مردم و مسئولان ذیربط حق ندارند آن را جدی نگیرند». این پیام پس از آن صادر شد که ساکنان برخی روستاها از همکاری با هلال احمر و تخلیه منازل خود، خودداری کردند.

شهاب‌نیوز امیدوار است که مقامات و دستگاه‌های مسئول در مرکز با درک وخامت شرایط، هر چه سریع‌تر کمک به ساکنان منطقه را در دستور کار خود قرار دهند. اخبار تکمیلی مخابره خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates