03.12.2008

توصیه به اوباما: پرهیز از ایجاد تفرقه در ایران

بی‌بی‌سی: یک نهاد مشاور عمده در آمریکا به باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا توصیه کرده است برای حل مسئله ایران، از جمله از ایجاد تفرقه در میان جبهه های رو در رو در صحنه سیاسی ایران بپرهیزد و با ایران بعنوان یک “عامل واحد” برخورد کند.

مرکز سیاست های خارمیانه ای سیبان (Saban) در موسسه مشاور شناخته شده بروکینگز در واشنگتن درگزارشی در هفت بخش که تحت عنوان “برقراری تعادل: یک استراتژی خاورمیانه ای برای رئیس جمهور آینده”منتشر شده، به تدوین چالش های پیش روی باراک اوباما در قبال خاورمیانه پرداخته و در بخشی ویژه ایران توصیه های خود را بیان کرده است.

موسسه سیبان که حاصل کار 18 ماهه پانزده کارشناس عمده مسائل خاورمیانه را گردهم آورده، به آقای اوباما توصیه کرده تمرکز سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه را تغییر داده و علاوه بر تلاش برای محدود سازی برنامه هسته ای ایران، برای دستیابی به صلح میان اسرائیل و همسایگان عرب آن بکوشد.

این موسسه تاکید کرده پیشنهادهای خود را به این دلیل در فاصله میان روز انتخابات و روز آغاز رسمی فعالیت رئیس جمهور آتی آمریکا منتشر می کند که به اعتقاد آن، در این دوره در واشنگتن تمرکز بر روی سیاست ها (Policy) و نه سیاست بازی (Politics) معطوف خواهد بود.

توصیه ها درباره ایران
موسسه سیبان در بخشی از این گزارش که عنوان آن “جاده همزیستی: یک سیاست جدید آمریکا در قبال ایران” است، خواستار آن شده که دولت آمریکا در میان گزینه های تغییر حکومت، حمله نظامی،منزوی سازی و ایجاد رابطه، گزینه چهارم را مدنظر قرار دهد و در راه اجرای آن هفت مسئله عمده را در نظر بگیرد.

1. مذاکره درباره مسائل حساس مانند از سر گیری روابط دیپلماتیک، مسئله هسته ای، امنیت در خلیج فارس و عراق، و مسائل گسترده تر بین المللی، بدون آنکه هیچکدام از این مذاکرات را به دیگری وابسته سازد.

2. تعیین فردی مشخص در وزارت خارجه آمریکا جهت ایجاد هماهنگی در تلاش های دیپلماتیک

3. رفع ممنوعیت ارتباط مستقیم میان مقام های آمریکایی و ایرانی و عادی سازی روابط دیپلماتیک در سطوح پایین “تا دولت آمریکا با مقام های ایرانی آشنا شود و درک بهتری از چگونگی تحولات سیاسی در میان ایرانیان پیدا کند.”

4. برخورد با ایران بعنوان “یک عامل واحد” بجای تلاش برای رو در رو قرار دادن گروه های مختلف در ایران و مد نظر قرار دادن این مسئله که بدون تایید رهبر ایران هیچ تغییری در مسائل اصلی با آمریکا حاصل نخواهد شد.

5. یافتن میانجی گرانی موثر “که بتوانند میان دولت آمریکا و حلقه مرکزی اطراف رهبر و رئیس جمهور ایران پل ارتباطی ایجاد کنند.”

6 . تمرکز بر روی برنامه هایی که تماس و ارتباط میان مردم دو کشور را ترغیب می کنند و تلاش برای کاستن از وجهه مداخله جویانه آمریکا

7. درک این مسئله که فرایند برقراری رابطه با ایران طولانی و تحت تاثیر تحولات داخلی ایران و زمینه های منطقه ای خواهد بود. دولت آتی آمریکا باید برای ایجاد یک روند صعودی و حفظ آن از موقعیت ها استفاده کند، بحران را مدیریت نماید و در تعیین مسیر در بحث های داخلی در آمریکا و موضوعات مربوط به “منافع و نگرانی های متحدان ایالات متحده” دقت کند.

این موسسه خواستار آن شده که دولت آقای اوباما برای استفاده از موقعیت کوتاهی که در “دوران کوتاه اما پر اهمیت ماه عسل خود” و قبل از گرم شدن فضای انتخاباتی ایران در ماه ژوئن سال 2009 گامهای مقدماتی سریعی بردارد.

سوریه، عامل کلیدی
موسسیه سیبان در تاکید بر اهمیت سیاست دولت آتی آمریکا در قبال ایران مدعی می شود که ایران اکنون “به ابزارهای لازم برای اعمال نفوذ در چالش های امنیتی منطقه دست یافته است و احتمال اینکه هیچ بحرانی در جهان عرب، از عراق و لبنان گرفته تا امنیت خلیج فارس، بدون کمک یا رضایت ایران حل شود، کم است.”

با این حال این موسسه بر اهمیت ایجاد صلح میان اسرائیل و سوریه تاکید می کند و در گزارش خود می نویسد دولت سوریه در موقعیتی قرار دارد که قرارداد صلحی را با اسرائیل به اجرا در آورد و اختلاف های بین دو طرف “قابل رفع به نظر می رسد.”

کارشناسان نهاد مشاور بروکینگز همچنین تاکید می کنند که تغییر مسیر سوریه می تواند بطور بالقوه به کاسته شدن از نفوذ ایران در قلب حساس منطقه بینجامد، از حمایت خارجی از حزب الله و حماس کم کند و چشم انداز ثبات در لبنان را بهبود بخشد.

این گزارش ادامه می دهد: “بعبارت بهتر این شرایط در وضعیتی که باراک اوباما به رهبران ایران راهی سازنده برای خروج از وضعیت بغرنج امنیتی پیشنهاد می کند، ابزاری جهت اعمال نفوذ استراتژیک نیز در اختیار او قرار می دهد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates