03.12.2008

بوستون گلوب: وبلاگ نویسان ایرانی پل روابط ایران و آمریکا شده اند

عصرایران: وزارت امور خارجه آمریکا تیمی ویژه مسلط به زبان فارسی را مامور کرد تا با مانیتورینگ سایت ها و وبلاگ های ایران ، در مواقع لازم طور مستقیم وارد بحث ها شوند و به ویژه درباره بحث هسته ای ایران با وبلاگرهای ایرانی وارد گفت و گو و تبیین مواضع آمریکا شوند. ”
عصرایران- روزنامه آمریکایی بوستون گلوب با انتشار گزارشی وضعیت وبلاگ نویسان ایرانی را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می نویسد که در ایران یک قشر عظیم از وبلاگ نویسان جوان وجود دارند که خواهان ارتباط با دنیای خارج از جمله ایالات متحده اند و اینان در واقع همچون پلی بین روابط ایران و آمریکا هستند.

این روزنامه در ادامه به مصاحبه با یکی از خبرنگاران و وبلاگ نویسان ایرانی پرداخته است که قرار بود در اکتبر و نوامبر سال جاری برای پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به این کشور سفر کنند اما اعضای این تیم ده نفره با وجودی که ویزای آمریکا را دریافت کرده بودند به هنگام مسافرت به آمریکا با ممانعت ماموران امنیتی ایران در فرودگاه مواجه شدند و پاسپورت هایشان توقیف شد.

این روزنامه می نویسد: در بین مقامات ایرانی دو نگاه نسبت به آمریکا وجود دارد در حالی که دسته ای معتقدند روابط با آمریکا به نفع ایران است اما عده ای دیگر این روابط را به ضرر ایران می دانند. از این رو و بنا به نوشته این روزنامه امروز وبلاگ نویسان ایرانی میدان دار ارتباط با آمریکا شده اند.

بوستون گلوب می نویسد: “با وجود گذشت حدود 3 دهه از قطع روابط ایران و آمریکا امروزه وبلاگ و ای میل نقش بسیار حیاتی در تماس بین دو ملت ایران وآمریکا یافته اند و تبدیل به یک پایانه بحث و مناظره آزاد بین دو ملت و حتی مقامات دو کشور شده اند.”

این مطلب در ادامه می نویسد: “ایران با داشتن 60 هزار وبلاگر فارسی یکی از بزرگترین کشورهای “وبلاگ باز” دنیا و اولین کشور در خاورمیانه است.”

بوستون گلوب در ادامه حتی به تاسیس یک وبلاگ از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران توجه نشان می دهد و می نویسد: “احمدی نژاد در سال 2006 اقدام به تاسیس یک وبلاگ برای ارتباط با مردم آمریکا کرد. در حالی که پرزیدنت بوش وی را فردی خطرناک می خواند و شبکه های خبری آمریکایی چهره ای خطرناک از وی ترسیم کرده بودند. وی در مطلبی با عنوان آمریکایی های شریف در وبلاگش نوشت: “به نظر من مردم آمریکا به هیچ وجه راضی نیستند تا پول مالیاتی که به دولت آمریکا می پردارند خرج عملیات نظامی بی حاصل در عراق شود”.

بوستون گلوب در ادامه به کامنت های اعتراضی برخی آمریکاییان که برای این مطلب رییس جمهور ایران گذاشته بودند اشاره می کند و می نویسد:”یک آمریکایی در کامنتی که برای این مطلب رییس جمهور ایران گذاشته بود، با ابراز ناراحتی از مواضع رییس جمهور ایران نوشته بود: شما یکی از ….رییس جمهورهایی هستید که تا به حال دیده ام. یا یک آمریکایی دیگر که نام خود را نیکولاس معرفی کرده بود در کامنت خود با اشاره به وبلاگ رییس جمهور ایران نوشته بود: من مطمئنم نیمی از مطالب این وبلاگ دروغ است و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد”.

بوستون گلوب در ادامه با توجه به ضریب نفوذ وبلاگ ها در ایران می نویسد: “سال گذشته وزارت امور خارجه آمریکا با توجه به این ظرفیت تیمی ویژه مسلط به زبان فارسی را مامور کرد تا با مانیتورینگ سایت ها و وبلاگ های ایران ، در مواقع لازم از موضع وزارت خارجه و دولت ایالات متحده به طور مستقیم وارد بحث ها شوند و به ویژه درباره بحث هسته ای ایران با وبلاگرهای ایرانی وارد گفت و گو و تبیین مواضع آمریکا شوند. ”

این روزنامه آمریکایی با توجیه این اقدام دولت آمریکا می نویسد وقتی مقامات ایرانی راه تماس رودررو و مستقیم را مسدود می کنند دولت آمریکا مجبور است برای ارتباط با جامعه ایرانی به دنیای نت پناه ببرد.

بوستون گلوب در ادامه به برنامه سفر روزنامه نگاران ایرانی و وبلاگ نویسان ایرانی برای انتخابات آمریکا اشاره می کند و می نویسد: “در حالی که با انجام این سفر در مراحل ابتدایی موافقت شده بود و از این رو دولت ایالات متحده هم برای انجام این سفر در مدت دو هفته به همه اعضای گروه ویزا صادر کرده بود و حتی موسسه گزارشگری جنگ و صلح (IWPR) که میزبان این دعوت بوده است برنامه های سفر سه هفته ای را به مقامات ارشاد داده بوده و این مقامات برنامه ملاقات روزنامه نگاران ایرانی با “مادلین آلبرایت” و “شان پن” را از لیست برنامه سفر بنا به دلایلی حذف کرده بودند، درست در لحظه آخر و نیم ساعت مانده به پرواز مسافران ایرانی به دوبی (و از آنجا به آمریکا) و در حالی که حتی مهر خروج بر پاسپورت آنها نقش بسته بود ماموران امنیتی مانع سفر خبرنگاران می شوند و پاسپورت آنها را جلب می کنند.
این در حالی است که محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از این واقعه اظهار بی اطلاعی می کند و از توضیح دلایل ممانعت روزنامه نگاران ایرانی از انجام این سفر به آمریکا سر باز می زند”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates