07.12.2008

وحشت سید علی از دانشجویان: لغو دیدار رهبر ایران با دانشجویان به مناسبت 16 آذر

بی‌بی‌سی: امسال تنها به تشکل های دانشجویی نزدیک به اصولگرایان برای برگزاری مراسم روز دانشجو در شانزدهم آذر مجوز داده شد
مراسمی که قرار بود به مناسبت روز دانشجو (16 آذر) با حضور رهبر ایران در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شود، لغو شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) 28 نوامبر به نقل از محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم ایران، گزارش داده بود که آیت الله خامنه ای برای نخستین بار در مراسم شانزدهم آذر در میان دانشجویان حاضر خواهد شد. اما این دیدار انجام نشده است.

بر اساس گزارش ها، صبح روز شنبه به برخی رسانه های ایران که تصمیم داشتند عکاسان و خبرنگاران خود را برای پوشش خبری این مراسم اعزام کنند، خبر داده شد که مراسم یاد شده برگزار نمی شود.

هنوز دلیلی برای لغو این مراسم اعلام نشده است.

گزارش ها از داخل ایران همچنین حاکی از بروز درگیری هایی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه بوعلی همدان است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در همدان گفته است که ماموران نیروی انتظامی به شماری از فعالان دانشجویی در این دانشگاه حمله و از گاز اشک آور برای متفرق کردن آن ها استفاده کرده اند.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیز از وقوع تشنج در این دانشگاه خبر داده است، اما می گوید که آن دانشجوها به دست زدن و خواندن سرود يار دبستانی پرداخته اند و برای دانشجوهای حزب الهی اعم از دانشجويان بسيجی و جامعه اسلامی، مزاحمت ایجاد کرده بودند.

به گزارش فارس، ماموران حراست دانشگاه دانشجویان معترض را پراکنده کرده اند.

محدودیت های بیشتر

امسال برگزاری مراسم روز دانشجو با محدودیت های بیشتری همراه بود و به بسیاری از تشکل های دانشجویی منتقد اجازه برگزاری مراسم داده نشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، وزیر علوم این کشور گفته بود: عناصر ضد انقلاب سال ها است که می خواهند به اشکال مختلف از برگزاری مراسم روز دانشجو سوءاستفاده کنند، اما حضور مقام معظم رهبری در این مراسم نویدی بر جلوگیری از دستیابی این افراد به اهداف ضد انقلابی شان به شمار می آید.

آقای زاهدی افزود: ۱۶ آذر واقعه ای است که زمانی خود ما داعیه دارش بوده ایم اما الآن ضد انقلاب قصد مصادره آن را دارد و باید آن را به جایگاه اول خود باز گردانیم.

در این حال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از برگزاری تجمعی در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران خبر داده است که به دعوت بسیج دانشجویی برگزار شده اما گروه دیگری از دانشجویان هم در حاشیه آن حضور یافته اند.

بر اساس این گزارش در حالی که دانشجویان طرفدار بسیج دانشجویی در حمایت از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران و علیه آمریکا شعار می دادند، گروه دیگری که عکس هایی از محمد خاتمی در دست داشتند در حاشیه مراسم شعار دادند.

به گزارش ایسنا شعارهای این دانشجویان در حمایت از آقای خاتمی بود و آنها سرود “یار دبستانی” را خواندند.

این سرود در سال های اخیر معمولا توسط دانشجویان منتقد حکومت و به نشانه اعتراض خوانده می شود.

آقای خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، قرار بود روز هفدهم آذر در مراسمی در دانشگاه تهران سخنرانی کند، اما برگزار کنندگان مراسم اعلام کردند “به علت پاره ای ملاحظات” و برای جلوگیری از “بروز تداخل و سوء استفاده های احتمالی”، این مراسم را روز ۲۵ آذر برگزار می کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates