07.12.2008

برگزاری تجمع روز دانشجو «تحت کنترل شدید امنیتی»

دویچه وله: روز یکشنبه ۱۷ آذرماه، مراسم بزرگداشت روز دانشجو به دعوت «دفتر تحکیم وحدت» در دانشگاه تهران و تحت کنترل شدید امنیتی برگزار شد. شب پیش از برگزاری تجمع، منازل تعدادی از دانشجویان توسط نیروهای انتظامی تفتیش شد.

«دفتر تحکیم وحدت» در فراخوان خود برای تجمع دانشگاه تهران از جمله نوشته بود: «در ۵۵مین سالگرد اعتراضات ضداستبدادی و ضداستعماری دانشجویان و به خاک و خون کشیده شدن سه آذر اهورایی در سال ۱۳۳۲ بار دیگر برمی‌خیزیم تا بانگ اعتراض بر علیه مستبدانی سر دهیم که به تاراج منابع ملی و آبرو و حیثیت ایران و ایرانیان مشغولند، و پیامد سیاست‌های غلط‌شان فساد فراگیر، فقر گسترده، پایمال شدن حقوق شهروندی، از بین رفتن عزت ایرانیان در سراسر جهان، تحریم‌های بین‌المللی، بیکاری و هزاران معضل دیگر است.»

مراسم بزرگداشت روز دانشجو در برابر دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران، در ساعت ۱۲ آغاز شد و تا ساعت ۱۴ ادامه داشت.

برخی رسانه‌های اینترنتی پیشتر اعلام کرده بودند که شورای امنیت استان تهران در جلسه‌ی روز شنبه‌ی خود به نیروهای انتظامی و نهادهای امنیتی دستور داده است تا از برگزاری تجمع دانشجویان در دانشگاه تهران جلوگیری کنند.

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات «دفتر تحکیم وحدت»، در گفت‌وگو با دویچه وله، از صدور دستور ممانعت از برگزاری تجمع دانشجویان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، اما تایید می‌کند که فضای اطراف دانشگاه تهران تحت کنترل شدید امنیتی بوده و دستگیری‌های پراکنده‌ای هم وجود داشته که از تعداد دقیق آنها هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

دبیر تشکیلات «دفتر تحکیم وحدت» همچنین از دستگیری کوتاه‌مدت چند تن از اعضای «انجمن دانشجویان دمکراسی‌خواه» و تفتیش منازل آنها در روز شنبه ۱۶ آذر خبر می‌دهد. «انجمن دانشجویان دمکراسی‌خواه» نیز از جریانات دانشجویی است که در سازماندهی تجمع روز یکشنبه شرکت داشته‌اند.

طبق گفته‌ی مهدی عربشاهی، نیروهای انتظامی ورود دانشجویان به دانشگاه تهران را به‌شدت کنترل کرده و اجازه‌ی ورود دانشجویان دانشگاه‌های دیگر به این دانشگاه را نمی‌داده‌اند. اما با رفتن جمعیت به سوی در اصلی و به دلیل فشار و ازدحام جمعیت، در شکسته می‌شود و دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها هم امکان شرکت در تجمع را می‌یابند.

در این تجمع، دانشجویان مختلف از انجمن‌های شهر تهران، دانشجویان عضو کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت، و نیز دانشجویانی که عضو «تحکیم» نیستند به ایراد سخنرانی پرداختند. طبق گفته‌ی مهدی عربشاهی، مضمون اصلی این سخنرانی‌ها، اعتراضات و انتقادهای دانشجویان «به فضای کلی کشور» بوده که با تشویق حاضران روبه‌رو شده است.

مهدی عربشاهی اصلی‌ترین انتقاد «دفتر تحکیم وحدت» به سیاست‌های دولت نهم را «نقض حقوق انسانی و اولیه‌ی مردم ایران و به‌ویژه دانشجویان» عنوان می‌کند و بر «حق محوری تحصیل» تاکید می‌ورزد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates