08.12.2008

ختم به خیر ناآرامی در دانشگاه تهران و روسیاهی دو ذغال!

شهاب نیوز: به رغم تحریکات دو جناح افراطی که خواسته یا ناخواسته مانند دو لبه یک قیچی عمل می‌کنند؛ تنش‌های ایجاد شده در تجمع دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران به سلامت و بدون حادثه یا درگیری قابل توجهی پایان یافت.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، همایش طیف علامه دفتر تحکیم وحدت که از ساعت 12 امروز یک‌شنبه با عنوان «دانشگاه، فریاد آزادی» در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز شد؛ با حضور حدود 2000 تن از دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه‌هایی نظیر پلی‌تکنیک، شریف، علامه طباطبایی، علم و صنعت و خواجه نصیر و سخنرانی چند فعال دانشجویی پایان یافت.

این برنامه نیز البته مانند سایر همایش‌های دانشجویی از حاشیه و هیجان و اقدامات رادیکال خالی نبود. در میانه این تجمع، برخی از دانشجویانی که دیر به مراسم رسیده بودند با درهای بسته دانشگاه مواجه شدند که نهایتاً فشار دانشجویان بر درب 16 آذر دانشگاه تهران و عدم واکنش مستقیم ماموران حراست باعث شد این دانشجویان نیز بتوانند وارد دانشگاه شوند. در طول همایش، رفتارهای مشکوک چند نفر از حاضران نیز به شکستن شیشه‌های کیوسک حراست دانشگاه تهران و یکی از گیت‌های مقابل در ورودی دانشکده پزشکی منجر شد.

همچنین تعدادی از دانشجویان پس از پایان مراسم به صورت خودجوش به سمت درب شمالی دانشگاه تهران حرکت کردند که شعارها و اقدامات برخی از دانشجویان، تنش‌ها و ناآرامی‌هایی را در پی داشت. در این بخش از تجمع که ظاهراً برای آن برنامه‌ریزی نشده بود، برخی از دانشجویان شعارهای تندی را علیه اصولگرایان و محمود احمدی‌نژاد و برخی دیگر نیز شعارهای تندی را علیه اصلاح‌طلبان و سید محمد خاتمی سردادند؛ هر چند که بایستی اذعان کرد میزان انتقادات تند و شعارهایی که علیه دولت نهم داده شد به مراتب بیش از شعار علیه طیف مقابل بود. سردادن شعارهایی علیه نیروهای انتظامی حاضر در خیابان 16 آذر و سر در اصلی دانشگاه و پرتاب سنگ به سمت دفتر انتظامات دانشكده‌ پزشكی از اقدامات دیگری بود که توسط خبرنگاران به ثبت رسید.

گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز حاکی است که این تجمع پس از برخی تنش‌های جزئی و شعارهای کند و تندی که داده شد، نهایتاً به سلامت و بدون حادثه جدی و قابل توجهی پایان یافت. پس از ساعاتی، بار دیگر دانشجویان روانه منازل یا دانشگاه‌های خود شدند و نیروهای انتظامی حاضر در مقابل دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف نیز به محل کار خود بازگشتند.

متاسفانه طی ساعات گذشته برخی رسانه‌های رسمی با انتشار گزارش‌های به شدت تحریک‌ کننده و بزرگنمایی برخی از حوادث جزئی که در تجمعات دانشجویی طبیعی است، خواسته یا ناخواسته در مسیر بحرانی کردن اوضاع و حضور نیروهای خودسر در مقابل دانشگاه گام برداشتند. عملکرد تحریک‌کننده این رسانه‌ها که ممکن بود به یک درگیری تمام‌عیار منجر شود؛ در حالی ادامه یافت که در طرف مقابل نیز برخی از رسانه‌های هوادار براندازی جمهوری اسلامی عملکردی مشابه داشتند. این دست از رسانه‌ها نیز با بزرگنمایی حوادث و انتشار گزارش‌هایی به شدت اغراق‌آمیز و تحریک کننده، تلاش کردند جوانان را به اطراف دانشگاه تهران کشانده و میدان انقلاب را دستخوش التهاب سازند.

به نظر می‌رسد که در جریان این همایش؛ هم دانشجویان شرکت‌کننده در مراسم، هم نیروهای حراست دانشگاه تهران، هم عوامل امنیتی و انتظامی حاضر در محل و هم مسئولان دانشگاه تهران رفتاری دوراندیشانه و هوشمندانه داشته‌اند. هر چند که رسانه‌های دو طیف افراطی که از دو نگاه مختلف، یک هدف مشترک یعنی القای ناآرامی در دانشگاه را دنبال کردند؛ هر دو نمره مردودی گرفتند و در اهداف خود ناکام ماندند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates