09.12.2008

نتانیاهو: تعهد اوباما درباره ایران جدی است

بی‌بی‌سی: بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود اسرائیل می گوید بر این باور است که باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مورد اجازه ندادن به ایران برای دسترسی به سلاح هسته ای جدی است.

حزب راستگرای لیکود در نظرسنجی ها در باره انتخابات سراسری سال آینده پیشتاز است و در صورت ادامه این روند، به احتمال قوی، آقای نتانیاهو نخست وزیر آینده اسرائیل خواهد شد.

آقای نتانیاهو در مصاحبه ای با خبرگزاری رویتر گفت رئیس جمهوری منتخب آمریکا با او در باره دیدگاهش مبنی بر غیرقابل قبول بودن دستیابی ایران به سلاح هسته ای صحبت کرده است.

ایران همواره ادعاهای غرب و اسرائیل مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده و گفته تنها برای مقاصد صلح آمیز در پی دستیابی به انرژی هسته ای است.

نخست وزیر پیشین اسرائیل تاکید کرده که از تعهد آقای اوباما برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای تحت تاثیر قرار گرفته است. او گفته: “شکی ندارم که تعهد او (اوباما) در این زمینه واقعی است.”

آقای نتانیاهو همچنین افزود که اسرائیل و آمریکا باید مشورت ها و همکاری های نزدیک خود را ادامه دهند، این موضوع (ایران) موضوعی است که اسرائیل، آمریکا و تمام جهان را به خطر می اندازد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا روز یکشنبه گفت آماده است تا برای توقف برنامه غنی سازی هسته ای ایران به این کشور مشوق های اقتصادی ارائه کند.

او همچنین در باره تشدید تحریم ها علیه ایران، در صورت عدم توقف برنامه غنی سازی، هشدار داد.

برخی رسانه ها احتمال حمله به تاسیسات هسته ای ایران از سوی اسرائیل را مطرح کرده اند اما ایران نسبت به عواقب چنین حمله ای هشدار داده است.

دولت آمریکا می گوید به کاربرد دیپلماسی برای حل مناقشه هسته ای ایران پایبند است.

آقای نتانیاهو از سال 1996 تا 1999 نخست وزیر اسرائیل بود و دیدگاه های او در مورد برنامه هسته ای ایران نسبت به تزیپی لیونی، رقیب اصلی اش در انتخابات آینده تندروانه تر ارزیابی شده است.

تحلیل

برژینسکی: اسرائیل بدون مجوز آمریکا به ایران حمله نمی کند
زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی دوران رئیس جمهوری جیمی کارتر در مصاحبه ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت که اصرار اسرائیل برای حمله به ایران به روابط اسرائیل با آمریکا آسیب می رساند.

نتانیاهو با لیکود به قدرت باز می گردد؟
در حالی که حزب حاکم کادیما در حال آماده شدن برای انتخاب رئیس جدید این حزب میانه رو است، لیکود حزب مخالف راست میانه به رهبری بنیامین نتانیاهو در نظرسنجی ها از دیگر احزاب پیشی گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates