10.12.2008

حاشیه‌هایی از مراسم بزرگداشت 16 آذر در دانشگاه شیراز

پیک ایران: در صبح روز دوشنبه افرادی لباس شخصی در دانشگاه شیراز مشاهده می‌شدند که لباس انتظامات پوشیده بودند ولی یونیفورم آن‌ها اتکت نداشت و تاکنون نیز در دانشگاه رویت نشده بودند. بعضی از دانشجویان مدعی بودند که این افراد توسط شورای تامین استان به دانشگاه وارد شده‌اند. این افراد همان کسانی بودند که در تجمع بزرگ دانشجویان دانشگاه شیراز به سمت دانشجویان حمله کردند و بعضی از دانشجویان را مضروب ساختند. جالب اینجاست که در دوشنبه شب، دوباره همین افراد و با همان لباس‌ها در سطح خوابگاه‌های دانشجویی دیده می‌شوند که مرتبا در حال کنترل طبقات مختلف خوابگاه هستند. رفت و آمد زیاد افراد مذکور، بیم بازداشت فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز را بیشتر کرده است.
در دقایق اولیه برگزاری تجمع، نیروهای لباس شخصی که مشخص نبود متعلق به چه ارگانی هستند، دست‌فروش‌های بلوار دانشجو(بلوار مشرف به دانشگاه) را با ضرب و شتم جمع می‌کردند و از جمع شدن مردم در خیابان مشرف به دانشگاه جلوگیری می‌کردند.
دانشجویان در طول مراسم از نیروهای بسیج درخواست کردند که اگر حرفی برای گفتن دارند در مراسم تریبون آزاد شرکت کنند اما نیروهای بسیج از این امر خودداری کردند و پس از اتمام تجمع دانشجویان در مسجد دانشگاه شیراز جمع شدند و خواستار برخورد شدید با فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز به دلیل آنچه اهانت به رهبری می‌خواندند، شدند. بسیجیان حتی مقامات دانشگاه شیراز را تهدید کردند که اگر برخوردی صورت نگیرد، خود در مورد اقدام می‌کنند.
پس از اتمام این مراسم نیز تعداد کثیری از دانشجویان دانشگاه شیراز در اعتراض به حضور خواننده حکومتی (جمشید جم)، که مدعی است برای اولین بار این سرود را خوانده است در تالار فجر حضور یافتند و یکصدا شعار دادند که «خواننده‌ی حکومتی، مایه‌ی ننگ ملتی». جمشید جم هنگامی که می‌خواست، این سرود را اجرا کند دانشجویان روی صندلی‌های خود ایستند و پشت به وی خودشان یکصدا با هم این سرود را خواندند به نحوی که صدای جمشید جم اصلا به گوش نمی‌رسید.
شعارهای دانشجویان در مراسم از این قرار بود: « پینوشه،پینوشه، ایران شیلی نمیشه، 18 آذر ما 18 تیر میشه»، «ای عاملان سرکوب، از ظلمتان به خشمیم، ما زن و مرد جنگیم، بجنگ تا بجنگیم»، «محمود احمدی‌نژاد، عامل تبعیض و فساد»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «گر تیر و فتنه بارد، جنبش ادامه دارد» و…
هنگامی که نیروهای حراست در ابتدای مراسم به دانشجویان حمله‌ور شد، دانشجویان شعار دادند: «می‌کشم می‌کشم، آنکه برادرم کشت»
دانشگاه شیراز تنها دانشگاهی بود که به مناسبت روز دانشجو در آن دو تجمع، یکی در روز شنبه 16 آذر و دیگری در روز دوشنبه 18 آذر برگزار شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates