12.12.2008

لاریجانی: بیان اوباما شبیه گاوچران هاست

خُسن قا: گویا یادش رفته بیان خودش و دیگر سرن رژیم رو که مثل زبان چوپون هاست.
بی‌بی‌سی: علی لاریجانی، رئییس مجلس ایران که روز پنجشنبه به مناسبت دومین یادواره 500 شهید بوئین زهرا در این شهر سخنرانی می کرد، به شدت از سیاستهای آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، علی لاریجانی، رئییس مجلس ایران در واکنش به سخنان باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، بیان او را به گاوچرانها تشبیه کرد.

واکنش آقای لاریجانی به آن بخش از سخنان آقای اوباما برمی گردد که چندی پیش در اظهاراتش در خصوص برنامه هسته ای ایران از اصطلاح “هویج و چماق” در خصوص برنامه هسته ای ایران استفاده کرده و گفته بود که آماده است برای توقف برنامه غنی سازی هسته ای ایران به این کشور مشوق های اقتصادی ارائه کند و در صورت عدم تعلیق، آماده است تحریمها را تشدید کند.

به گزارش ایسنا آقای لاریجانی در بخشی از سخنرانی اش در واکنش به استفاده از این اصطلاح گفت: “بیان آنان به گاوچران‌های قدیم آمریكا بر می‌گردد؛ آیا این باید بیانی باشد كه در مقابل یك ملت كهن و با سابقه‌ تاریخی زده شود. اگر حرفی دارید چرا زیر چماق! خب سخن خود را بگویید؛ اگر در مورد مسئله‌ هسته ای حرف دارید صریحا بیان كنید چرا با چماق؟ كدام ملت شریف در مقایسه با حرف‌های شما كوتاه خواهد آمد.”

علی لاریجانی گفت که آمریکایی ها بدتر از مغول ها عمل کرده اند و نباید احساس شود که با رفتن جورج بوش و گروهش شرایط تغییر می کند.

از نظر هویج، می توانیم مشوق های اقتصادی ارائه دهیم که به کشوری کمک خواهد کرد که با وجود اینکه صادرکننده نفت خام است، با فشار اقتصادی و مشکلات بزرگ ناشی از تورم بالا و بیکاری گسترده مواجه است ما همچنین باید به چماق هم توجه داشته باشیم. برای اینکه ایران را به تغییر روش خود وادار سازیم، ممکن است لازم شود تحریم ها را شدت بخشیم.
باراک اوباما
این نخستین بار نیست که رهبران جمهوری اسلامی می گویند که باراک اوباما ادامه دهنده همان سیاستهای جورج بوش است.

علی لاریجانی پیشتر نیز به این نکته اشاره کرده و گفته بود :‌ “به جریان جدیدی که قرار است در آمریکا حاکم شود، توصیه می کنم در چاهی که تیم قبلی اداره کننده آمریکا کنده است، نیفتد.”

همچنین روز سه شنبه، 9 دسامبر (19 آذر)، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران نیز در خطبه های نماز روز عید قربان گفت: “رئیس جمهوری جدید آمریکا همان ادبیات و سخنان بوش، رئیس جمهوری سابق را با کمی تغییر در مورد ایران مطرح می کند.”

بارک اوباما هفته گذشته در گفتگویی تلویزیونی گفته بود که آمریکا با تقویت فعالیت های دیپلماتیک خود تلاش خواهد کرد به همراه کشورهایی مانند روسیه و چین مجموعه ای از پاداش ها و تنبیه ها را به ایران ارائه دهد.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران از جمله افزایش تورم و بی کاری، کمک به پیوستن ایران به اقتصادی جهانی را از جمله این مشوق ها دانست.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش نسبت به سخنان باراک اوباما در مورد لزوم استفاده از آمیزه ای از مشوق ها و فشار گفت بود که در طول چند سال گذشته اثبات شده است که سیاست هویج و چماق فایده ای ندارد و این سیاست غیرقابل قبول و شکست خورده است.

ایالات متحده و کشورهای غربی گفته اند که ایران برای چندین سال برنامه های هسته ای خود را بدون نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد و در نتیجه، به تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی – ان پی تی – عمل نکرده و اعتماد جامعه جهانی به صلح آمیز بودن این برنامه ها را از دست داده است.

این کشورها از ایران خواسته اند تا زمانی که چنین اعتمادی بار دیگر به دست نیامده است، بخشی از برنامه های هسته ای خود، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد و شورای امنیت سازمان ملل هم برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به پذیرش این خواسته، یک رشته تنبیه های بین المللی را علیه این کشور به اجرا گذاشته است.

در مقابل، جمهوری اسلامی گفته که هدف این کشور از دنبال کردن برنامه غنی سازی اورانیوم صرفا تکمیل فن آوری چرخه تولید سوخت نیروگاهی است و تاکید داشته که غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز از جمله حقوق انکار ناپذیر کشورهای امضا کننده ان پی تی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates