13.12.2008

به علت واردات بی رویه برنج ایرانی مشتری ندارد

بی‌بی‌سی: امسال بیشتر از نیاز مصرفی از خارج برنج وارد شده و تولید داخلی بی مشتری مانده است
انجمن برنج ایران اعلام کرده که بخش عمده ای از برنج تولیدی این کشور به دلیل واردات گسترده برنج خارجی، در انبارها مانده است و مشتری ندارد.

غلامعلی قربانی، عضو هیات مدیره انجمن برنج ایران به خبرگزاری فارس گفته است که تنها ۳۰ درصد برنج تولیدی مناطق اصلی تولید برنج ایران در استانهای گیلان و مازندران به فروش رفته و بقیه در انبارها مانده است.

ایران سالانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج مصرف می کند ولی تولید داخلی این کشور حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است و این کشور برای تامین نیازهای داخلی هر ساله مقادیری برنج خارجی وارد می کند.

به گفته آقای قربانی، علت به فروش نرفتن برنج، واردات بی رویه برنج خارجی و توزیع آن در سراسر ایران است.

گزارش ها نشان می دهد که برنج وارداتی به طرز گسترده ای در گیلان و مازندران که مراکز اصلی تولید برنج به شمار می روند، نیز توزیع شده و به گفته آقای قربانی، مردم هم به دلیل ارزان بودن از آن استقبال می کنند.

تولید و مصرف
قیمت برنج ایرانی به دلیل بروز بحران جهانی غذا و افزایش قیمت برنج در جهان، در بهار امسال یکباره دو برابر شد و از حدود دو هزار و پانصد تومان به پنج هزار تومان رسید.

اما با فروکش کردن بحران، قیمت ها نیز تاحدودی کاهش یافت و قیمت متوسط برنج ایرانی هر کیلو حدود 3500 تومان است در حالی که قیمت برنج خارجی به طور متوسط حدود 2500 تومان است.

مشکلی که برنج ایرانی امسال گرفتار آن شد، خشکسالی گسترده بود که باعث شده حدود ۱۵ درصد از زمین های برنج کاری شمال ایران، به دلیل کمبود آب کشت نشود.

با این حال، در شرایطی که پیش بینی می شد تولید برنج ایرانی به دلیل خشکسالی امسال کاهش پیدا کند، اما بارندگی به موقع مانع از کاهش شدید تولید شد.

برآوردها نشان می دهد که در سال جاری حدود دو میلیون و یکصد هزارتن برنج تولید شده است بنابر این، اگر حدود ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شود نیاز داخلی این کشور تامین خواهد شد.

برنج وارداتی حتی در مراکز اصلی تولید برنج در گیلان و مازندران نیز به وفور یافت می شود
این در حالی است که گزارش رسمی گمرک نشان می دهد که در هفت ماه اول سال ۶۲۰ هزارتن برنج وارد شده است که به عقیده کارشناسان، بیشتر از نیاز داخلی است و باعث شده تا تقاضا برای برنج داخلی کاهش پیدا کند.

درد مشترک
برخی وضعیت برنج را با چای مقایسه می کنند و می گویند که بی توجهی به صنعت چای باعث شد تا چای ایرانی بازار را از دست بدهد و اکنون دو برابر تولید سالانه چای این کشور در انبارها در حال تبدیل شدن به کاه است.

آقای قربانی می گوید: “نگرانی در مورد برنج این است که ذائقه مردم به برنج هندی و پاکستانی عادت کند و مردم دیگر برنج ایرانی خریداری نکند و همان بلایی که بر سر چای آمد بر سر برنج ایرانی نیز بیاید.”

هر ساله معمولا در اواخر تابستان و اوایل پائیز وقتی برنج داخلی وارد بازار می شد، قیمت تا حدودی پائین می آمد ولی در اواخر زمستان و نزدیک نوروز قیمت افزایش می یافت اما گزارش ها نشان می دهد که امسال قیمت برنج در پائیز ثابت مانده و تغییری نکرده است.

به عقیده کارشناسان، چرخه تغییر قیمت بازار برنج، امسال به دلیل واردات گسترده تر برنج خارجی، ثابت مانده و باعث ضرر و زیان برخی کشاورزان شده است.

البته معمولا شالیکاران برنج خود را به دلیل نیاز به نقدینگی به سلف خرها می فروشند و پول آن را قبل از برداشت برنج می گیرند و خیلی از آنها پیش از خرمن برنج، پولش را خورده اند.

به گفته آقای قربانی، در اسفند ماه سال گذشته که قیمت هر کیلو برنج به پنج هزارتومان رسید، کشاورز، برنجی برای فروش نداشت و دلال سودش برد اما چوبش را کشاورز خورد زیرا کارگر می گفت که برنج گران شده و من با حقوق قبلی حاضر نیستم که کار کنم بنابر این، کشاورز مجبور شد روزانه ۲۰ هزار تومان به کارگر دستمزد بپردازد.

اکثر کشاورزان برنجکار سن بالایی دارند و از آنجا که توانایی کافی برای انجام کارهای کشاورزی ندارند، ناچارند بخشی از درآمد ناشی از تولید برنج را به کارگر بدهند که این مسئله هزینه تولید را به شدت افزایش می دهد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، برای کشاورز برنجکار دیگر صرف نمی کند که در زمینش برنج بکارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates