13.12.2008

روند رو به گسترش شیطان پرستی در ایران؛ چه کسی مسئول است؟

شهاب نیوز: با این كه مدتی است گروه‌های تحقیقاتی در حوزه و دانشگاه نسبت به ورود و فعالیت جنبش‌های فكری مخرب مانند شیطان‌پرستی به ایران هشدار داده‌اند، اما هنوز برای مقابله با این گروه‌های فكری، نظام اطلاع‌رسانی منسجمی وجود ندارد و آثار و نمادهای آنان به راحتی در حال افزایش است. تاسف‌انگیزتر این كه بسیاری از جوانان ناآگاهانه و ناخواسته به تبعیت از مرام فكری شیطان‌پرستان می‌پردازند.

طبق گزارشی که روزنامه جام‌جم وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی منتشر کرده است؛ ستاره صبح یا پنتاگرام، صلیب وارونه، صلیب شكسته یا چرخ خورشید، سر بز، عدد 666، خفاش، ماسك حیوانات درنده، برهنه‌پوشی و … از جمله نمادهایی هستند كه این روزها با رنگ‌ها و شكل‌های جذابی به عنوان نگین انگشتر، گردنبند، دستبند، پیراهن، شلوار، كفش، ساعت و … مشتریان جوان را به سوی خود جذب می‌كنند. شاید حتی تولیدكننده ایرانی این وسایل و پوشاك هم نداند كه معنی و مفهوم این نمادها چیست و به دلیل تاكید بیش از حد بر زیبایی ظاهر محصولات و البته تقلید از نمادهای غربی، استفاده از آنها در بازار تزئینات و پوشاك ایران در حال افزایش است و متاسفانه هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی نسبت به این نمادها در جامعه وجود ندارد.

شیطان‌پرستی یعنی پرستش شیطان!
شیطان‌پرستی یاsqtanism تنها به معنی ساده پرستش و عبادت شیطان نیست، بلكه خود فلسفه‌ای فكری محسوب می‌شود كه تاریخ خاص خود را دارد.

به اعتقاد كارشناسان، شیطان ‌‌پرستی نخستین بار در انگلستان به وجود آمد و این هم به دلیل وفور جادوگران در این كشور بوده است. امروز شیطان‌پرستان معتقدند كه شیطان در طبیعت هر انسانی وجود دارد كه باید با لذت‌های جسمی و جنسی آن را به كمال رساند. اسماعیل شفیعی سروستانی، محقق می‌گوید: بشر امروز 400 سال است كه به شیطان‌پرستی روی آورده و علت آن هم خستگی از ازدحام تكنولوژی، غیبت آموزه‌های دینی، تجربه پایان‌تاریخ غرب و به صدا درآمدن زنگ دین و معنویت است. آنتون لاوی آمریكایی یكی از افرادی است كه در سال 1966 این شاخه فكری را شكلی فلسفی داد و با تاسیس كلیسای شیطان، او را فرمانروای كل زمین خواند، البته پیروان زیادی هم جذب كرد؛ اما چرا این گروه فكری توانست فعالیت خود را گسترش دهد، پرسشی است كه كارشناسان دینی پاسخ‌های متفاوتی داده‌اند.

حمیدرضا مظاهری‌سیف، رئیس مركز مطالعات و پژوهش‌های اسلامی دانشگاه شریف در این باره می‌گوید: شیطان‌گرایی در وجود تمام انسان‌ها ریشه دارد، ممكن است ما از شنیدن موضوع ارتكاب یك گناه احساس نفرت كنیم، اما گاهی رغبتی در قلبمان ایجاد می‌شود، این نشانه فعالیت شیطان درون است، یكی دیگر از علل گرایش، استفاده از نمادهای آنهاست. این نمادها براحتی جایگاه خود را در فرهنگ عمومی پیدا می‌كنند و به صورت جذابی در جامعه گسترش می‌یابند. علت دیگر، معرفی شیطان به عنوان مظهر قدرت و نسبت دادن كامیابی‌ها و موفقیت‌ها به اوست و البته علت مهم دیگر میل به انتقاد و اعتراض در جوانان است.

شیطان‌پرستی در ایران
شاید جدی‌ترین موضعگیری مسوولان كشور را بتوان به صحبت‌های جانشین قبلی فرمانده نیروی انتظامی نسبت داد كه چند ماه پیش، از ورود 50 فرقه شیطان‌پرستی به ایران خبر داد كه تاكنون به ترجمه، چاپ و توزیع بیش از 200 عنوان كتاب اقدام كرده‌اند. سرتیپ حسین ذوالفقاری، اصول مشترك این گروه‌های فكری را انحراف از ادیان حنیف، وعده‌های كاذب و سوءاستفاده جنسی دانست و گفت: این گروه‌ها دارای كتاب‌هایی به زبان لاتین هستند و با تجمع در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها با مردم درباره مسائل جاری و فكری به بحث و گفتگو می‌پردازند. وی از رسانه‌ها و خانواده‌ها می‌خواهد تا نسبت به شبهات فكری این گروه‌ها حساس باشند.

شیوه فعالیت شیطان‌پرستان در ایران
به تازگی علاوه بر دبیركل اتحادیه تشكل‌های سیاسی دانشگاه آزاد كه از ترویج فرقه‌های فكری الحادی در دانشگاه‌ها خبر داده بود، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها نیز یكی از نگرانی‌های موجود در مراكز آموزش عالی را اجرای برنامه‌های شیطان‌پرستی دانست، در حالی كه نسبت به این گروه‌های فكری شناخت كافی وجود ندارد.

در سال‌های اخیر گروه‌های شیطان‌پرستی با راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و وبلاگ‌های متعدد به ترویج اندیشه‌ها و سمبل‌های فكری خود برآمده‌اند. یكی از شرایط عضویت، مصرف مواد تخدیری از جمله كوكائین، حشیش و قرص‌های اكس است. مروری بر اصول فكری این گروه‌ها نشان می‌دهد كه این اصول، دقیقا انسانیت انسان را هدف قرار داده است.

در این اعتقادات حرف‌های درست و نادرست بهم آمیخته شده و‌ایدئولوژی شیطانی به سبب این‌كه حرف‌های درستی هم دارد، امكان تداوم و تحقق در آینده را خواهد داشت و در كنار آن نگرش‌های باطل، خشونت، هوس و اعمال غیرانسانی را عملی می‌كند. شیطان‌پرستان معمولا بر دست و دلبازی به جای خساست، انتقام و خونخواهی، مسوولیت در برابر مسوول، لذت فیزیكی و روانی و… تاكید می‌كنند.

همان‌طور كه مشاهده می‌شود، گاه شیطان ‌پرستان اصول فكری صحیحی را چنان بیان می‌كنند كه باعث جذب مخاطبان می‌شود، در حالی كه هدف چیز دیگری است. سرتیپ احمد محمدی‌فر، جانشین پلیس آگاهی كشور هم رشد شیطان‌پرستی را در ایران بیشتر در میان افرادی می‌داند كه ارزش‌های اخلاقی و دینی ضعیفی دارند.

در مجموع شیطان پرستان در تمام نقاط دنیا به لذات جنسی، خشونت، آزار و شكنجه دیگری به فجیع‌ترین حالت و… می‌پردازند و انجام این اعمال منجر به ارتقا و كمال معنوی آنان خواهد شد.

اما مسوول مقابله كیست؟
به اعتقاد کارشناسان؛ روشن‌ترین راه برای مقابله با موج رو به گسترش شیطان‌پرستی، دادن بینش است. وقتی یك دانشجو بداند قرار است از نیروی او چه سوءاستفاده‌هایی شود و مروجان شیطان‌پرستی می‌خواهند تا مردم را مثل گوسفند به خدمت بگیرند و با برنامه‌ریزی قصد دارند توان فكری و بدنی او را بازیچه قرار دهند، به هیچ عنوان تحمل نخواهد كرد.

مظاهري‌سيف، پژوهشگر علوم ديني در پاسخ به این پرسش كه چرا اطلاع‌رسانی در این خصوص در كشور ما ناچیز است، می‌گوید: چه كسی اطلاع‌رسانی كند؛ در حالی كه كسانی كه این مسوولیت را به عهده دارند، چیزی از آن نمی‌دانند. آسیب‌ بزرگ «خود كارشناس ‌پنداری» مسوولان فرهنگی باعث شده است كه نه كارشناسان بخوبی رشد كنند و نه مسوولان، عملكرد موثری ارائه دهند.

به گفته این پژوهشگر دینی، چند ماه پیش در شورای فرهنگ عمومی، بحث شیطان‌پرستی به دلیل نبود شناخت نسبت به آن و در نظر گرفتنش در حد یك انحراف اجتماعی، از شمار معنویت‌های نوظهور خارج شد؛ در حالی كه اگر برنامه‌های ابرفرهنگ استكباری موفق شود، در آینده نه‌چندان دور، شیطان‌پرستی مذهب بسیاری از مردم خواهد شد.

به هر حال در جامعه ما هنوز شناخت‌ درستی نسبت به شاخه‌های فكری نوظهور و الحادی مانند شیطان‌پرستی وجود ندارد؛ در حالی كه این گروه‌ها به كشور ما وارد شده و به عضوگیری هم پرداخته‌اند.

مظاهری سیف معتقد است؛ ابتدا باید یك نقش ستادی تعریف شود تا برنامه‌های هماهنگی را برای تمام سازمان‌های فرهنگی ارائه كند. این نقش می‌تواند به عهده سازمان ملی جوانان یا شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد باشد، سپس رسانه‌ها بویژه رسانه ملی باید با كارهای كارشناسی وارد شوند كه البته در این مورد صرف بودجه‌های پژوهشی و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها اهمیت دارد. مساله دیگر، سازمان‌های انتظامی و امنیتی است كه باید كارشناسان را از اطلاعات موجود آگاه كنند. به بیان دیگر این شكاف بین دستگاه‌های دولتی و كارشناسان باید پر شود.

بنابراین شیطان‌پرستان چه بخواهیم چه نخواهیم با مسموم‌ترین شعارها و ادبیات فكری وارد كشورمان شده‌اند. هرچند آمار این گروه‌ها در ایران نسبت به دیگر كشورها بسیار پایین است، اما به گفته حجت‌الله ایوبی، معاون اجتماعی وزیر كشور، در حوز‌ه‌های فكری انجام كارهای ایجابی ضروری‌تر از برخوردهای سلبی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates