16.12.2008

عشوه‌های خرکی سید محمد چاخان

شهاب نیوز: شنیده‌های موثق و ادامه موضع دوپهلوی خاتمی درباره نامزدی

به رغم آن که اخبار موثق و پشت پرده حاکی از قول مساعد سید محمد خاتمی به یکی از چهره‌های شاخص نظام در زمینه کاندیداتوری است؛ وی در جریان سخنرانی روز دوشنبه در دانشگاه تهران همچنان به موضع دوپهلوی خود در این زمینه ادامه داد.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ سید محمد خاتمی امروز دوشنبه در حالی در دانشگاه تهران حاضر شد که اخبار موثق و پشت پرده حاکی از آن است وی دوشنبه هفته گذشته در دیدار با یکی از چهره‌های شاخص نظام به وی رسماً اعلام کرده است بر تردید‌هایش فائق آمده و تصمیم گرفته است در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آینده کاندیدا شود.

به رغم این خبر موثق، آقای خاتمی در جریان سخنرانی امروز خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران که با حساسیت فوق‌العاده از سوی محافل سیاسی و خبری دنبال ‌شد همچنان به مواضع دوپهلوی گذشته ادامه داد. وی در جریان این سخنرانی از یک طرف تاکید کرد که با توجه به حساسیت‌های موجود بر روی او و با توجه به واقعیت‌های سیاسی کشور بهتر است فردی کاندیدا شود که بتواند کار کند و از طرف دیگر تاکید کرد حاضر است جان و آبروی خود را برای نظام بگذارد و در صورت پیروزی در انتخابات از تجربیات 8 سال اصلاحات و 4 سال اخیر به خوبی استفاده خواهد کرد.

خاتمی در جریان سخنرانی امروز خود با اشاره به مساله رد صلاحیت‌ها و حساسیت‌هایی که بر روی او وجود دارد، تاکید کرد: باید سعی شود كسانی كه نمی‌‏توان آنان را رد صلاحیت كرد و یا رد صلاحیت آنان هزینه سنگین دارد، و از طرفی حساسیتی که بر روی ما وجود دارد درباره آن‌ها صدق نمی‌کند در صحنه شركت كنند.

وی با تاکید بر این که «اگر رئیس‌جمهور آینده با پشتوانه تعامل ملی و پشتیبانی همه ارکان نظام روی کار نیاید، امکان فعالیت وجود نخواهد داشت» افزود: هم‌اکنون با دو مساله مهم مواجه‌‏ هستیم كه اولین مساله توقع مردم است. مردم انتظار دارند مشكلات حل شود و مساله دوم نیز تهدید دستگاه‌‏هایی است كه باید پشتیبانی كنند. در زمان بنده همه انتقاد می‌‏كردند و امروز شرایط گل و بلبل است. نمی‌‏شود به مردم قول داد و نتوان عمل كرد و بعد هم همه جریانات شروع به حمله كنند. من معتقدم كسی باید بیاید كه می‌‏تواند كاری انجام دهد. اكنون من پاسخ منفی به حضور در انتخابات نمی‌‏دهم و در حال بررسی هستم. اما معتقدم بايد سراغ کساني برويم که هم برنامه دارند و هم تحول‌خواه هستند. به‌علاوه حساسيتي که روي ما هست در مورد آنها صدق نمي‌کند.

خاتمی ادامه داد: واقعیت این است که همه چیز دست ما نیست. در انتخابات گذشته دیدیم نیروهای اصلاح‌طلب انقلابی و ارزش‌‏مدار به دلیل آنكه مورد پسند برخی نبودند از صحنه حذف شدند و برای اصلاح‌طلبان از 290 كرسی مجلس نهایتاً امكان رقابت در 104 كرسی وجود داشت. آیا اگر در 290 كرسی نامزدهای اصلاح طلب اجازه رقابت پیدا می‌‏كردند امروز بیش از 50 درصد مجلس در اختیار اصلاح طلبان نبود.

وی در عین حال تاکید کرد: «ما می‌‏توانیم اعتراض كنیم و مساله را مطرح نماییم. اما باید سعی شود كسانی كه نمی‌‏توان آنان را رد صلاحیت كرد و یا رد صلاحیت آنان هزینه سنگین دارد، در صحنه شركت كنند. اگر این مشكل نبود قطعاً افراد باصلاحیتی حضور داشتند كه می‌‏توانستند خدمت به سزایی كنند».

به رغم اظهارنظر فوق که به معنای «نه» تلویحی خاتمی به کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است، وی در بخش دیگری از اظهارات خود موضعی متفاوت گرفت.

خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه «آیا برای دولت اصلاحات هشت سال كافی نبود؟» گفت: برای رسیدن به آرمان‌‏‌های انقلاب هشت سال كافی نیست، بلكه وقتی اصلاحات تدریجی است، 28 سال هم برای آن كافی نیست. البته اگر آن زمان كه برخی در مقابل اصلاحات و خواست مردم ایستادگی می‌‏كردند، با قاطعیت بیشتری عمل كرده بودیم، نتیجه بهتر بود. اگر بعضی از كارشكنی‌‏ها انجام نمی‌‏شد، قطعاً دستاوردهای بیشتری داشتیم و در عین حال اعتراف می‌‏كنم ضعف در دولت نیز وجود داشت».

وی در عین حال خاطر نشان كرد:‌ البته به نام اصلاحات حرف‌‏های بی‌‏ربطی گفته شد اما آنها را به حساب اصلاحات مورد علاقه من نگذارید. اكنون اگر اصلاحات روی كار بیاید تجربه هشت سال دولت اصلاحات و چهار سال اخیر را هم دارد.

سید محمد خاتمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه اگر تكلیف شد، آیا حاضرید آبروی خود را برای ایران بگذارید؟ گفت: با این كه یزدی هستم اما حاضرم جان خود را برای ایران بگذارم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates