17.12.2008

«نگرانی» نشست نیویورک از سیاست های اتمی ایران

رادیوفردا: وزیر امور خارجه آمریکا می گوید که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان در نشست مشترک با دیپلمات های عربی بر سر انجام مشورت های منظم در باره برنامه هسته ایران توافق کردند.

کاندولیزا رایس روز سه شنبه و در پایان نشست گروه پنج به علاوه یک با نمایندگان سیاسی کشورهای بحرین، مصر، اردن، کویت، عراق، امارات متحده عربی و عربستان به خبرنگاران گفت که در این نشست، موضوع آنچه وی برنامه تهران برای ساخت بمب اتمی عنوان کرد، مورد بحث قرار گرفت.

به گفته وی، «همه شرکت کنندگان در این نشست با ابراز نگرانی از سیاست های هسته ای ایران و بلندپروازی های منطقه ای این کشور از تلاش های شورای امنیت سازمان ملل، گروه پنج به علاوه یک و آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران حمایت کردند.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: نمایندگان کشورهای حاضر در نشست نیویورک «خواهان ادامه نشست های خود به طور منظم هستند.»

جمهوری اسلامی همواره آمریکا را متهم می کند که «در صدد تحریف ماهیت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و نقش سازنده اش در منطقه است.»

«همه شرکت کنندگان در این نشست با ابراز نگرانی از سیاست های هسته ای ایران و بلندپروازی های منطقه ای این کشور از تلاش های شورای امنیت سازمان ملل، گروه پنج به علاوه یک و آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران حمایت کردند.»
وزیر امور خارجه آمریکا
تهران همچنین اتهام های غرب مبنی بر تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده و هدف از برنامه هسته ایش را تولید برق عنوان می کند.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان از ایران می خواهند تا غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد ولی تهران این درخواست را «خط قرمز» خود در برنامه اتمی اش دانسته است.

«مشورت های غیر رسمی»

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گوی خود با خبرنگاران در باره بحث پیرامون اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در نشست نیویورک گفت: هدف، برگزاری یک نشست بزرگ برای انجام مشورت های غیر رسمی بود.

خانم رایس اظهار داشت: «من فکر می کنم آنچه در واقع مطرح شد این بود که این کشورها علاقه زیادی به چگونگی حل این مسئله دارند و آنها (اعراب) خواهان این هستند که گفت و گو با پنج به علاوه یک را ادامه دهند تا نتیجه لازم گرفته شود.»

نقش ایران در خاورمیانه که به گفته تحلیلگران، پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام حسین تقویت شده است نیز به یکی از نگرانی های غرب و کشورهای عرب تبدیل شده است.

برخی کشورها نظیر اردن از شکل گیری یک هلال شیعی در منطقه به رهبری ایران ابراز نگرانی کرده اند. این کشورها همچنین در واکنش به فعالیت های هسته ای تهران، پاره ای طرح ها را برای ساخت نیروگاه های اتمی با مشارکت قدرت های غربی اعلام کرده اند.

روز سه شنبه، نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه ای گفت: نگرانی واقعی برای ثبات در منطقه از ناحیه ایران نیست بلکه از «دخالت ایالات متحده در منطقه و سیاست های تفرقه اندازانه آن است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates