21.12.2008

در پي گراني و كميابي ميوه در شب يلدا: حالا كه نفت ارزان شد، میوه را چه كنيم؟

بازتاب: در چند سال گذشته، به لطف درآمدهاي بادآورده نفت، مسئولان براي رفع نياز بازار، اقدام به واردات بي‌رويه و غيراصولي ميوه‌جات و ديگر تنقلات كردند و اين در حالي بود كه اغلب آگاهان در آن هنگام، دولت را از چنين كار غيرمنطقي برحذر داشتند تا آنجا كه اين مسأله مورد سؤال برخي نمايندگان از وزير بازرگاني نيز بوده است.

با نزديك شدن به مناسبت‌هاي گوناگون از جمله شب يلدا و نوروز، علاوه بر بازار آجيل و ميوه، بازار آه و حسرت مردم نيز رونق خاصي پيدا كرده است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، در روزهاي گذشته، بنا بر آنچه انتظار مي‌رفت و متأسفانه باز هم از سوي مسئولان تكذيب يا مغفول شد، شاهد گراني يا كميابي ميوه مرغوب و قابل مصرف همزمان با نزديك شدن به آخرين شب پاييز بوديم؛ هرچند مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار با اشاره به نزديكي شب يلدا و ورود حجاج و برگزاري مراسم‌ وليمه گفت: ميزان مصرف ميوه در روزهاي اخير بسيار و بيش از اندازه پيش بيني بوده، اما مشكلي نيست و ميوه‌ مورد نياز تأمين شده است.

بنا بر اين گزارش، در چند سال گذشته، به لطف درآمدهاي بادآورده نفت، مسئولان براي رفع نياز بازار، اقدام به واردات بي‌رويه و غيراصولي ميوه‌جات و ديگر تنقلات كردند و اين در حالي بود كه اغلب آگاهان در آن هنگام، دولت را از چنين كار غيرمنطقي برحذر داشتند تا آنجا كه اين مسأله مورد سؤال برخي نمايندگان از وزير بازرگاني نيز بوده است.

در همين زمينه، نادران در مصاحبه با ايسنا گفت چگونگی واردات ميوه باید بررسی شود و ساماندهي بازار بايد به گونه‌اي باشد كه باغداران، كشاورزان و زارعان به عنوان توليد كننده داخلي آسيب نبينند.

اين گزارش حاكي است: بر اثر واردات بي‌رويه، بيشتر باغداران و به ويژه صاحبان باغ‌هاي مركبات در چند سال اخير، به خاطر بي‌توجهي دولت و از دست دادن مزيت رقابتي خود، ديگر حتي توان اقتصادي اداره و برداشت محصولات خويش را ندارند و برخي از اين باغداران نيز مدعي‌اند كه بر اثر جبران نشدن هزينه‌ها حتي سال گذشته درختان را براي باردهي حداكثري، هرس نكرده‌اند.
بنا بر اين گزارش در سال 84، 575 هزار و 280 تن و در شش ماهه نخست سال 87 نسبت به مدت مشابه سال قبل، ارزش واردات انواع ميوه و خشكبار، 10 درصد افزايش يافت.

بنا بر آمار به دست آمده از گمرك در شش ماهه سال جاري، 390 هزار و 300 تن انواع ميوه و خشكبار به ارزش 135 ميليون و 420 هزار و 612 دلار وارد كشور شد كه از لحاظ وزن 86/4 درصد و از لحاظ ارزش 46/10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش نشان مي‌دهد.
اين در حالي است كه در شش ماهه سال 86 واردات اين محصولات 372 هزار و 225 تن به ارزش 122 ميليون و 598 هزار و 930 دلار برآورد شده است.

هم‌اكنون جاي اين پرسش باقي است كه مسئول كاهش توليد ملي كيست و چه خرد و انديشه‌اي در پس اين همه واردات بي‌رويه بوده كه اكنون توليدكننده داخلي، نابود يا كم‌توان شده و چشم مصرف‌كنندگان ايراني به دست اجانب بيگانه است تا ميوه شب يلدا و نوروز او را تأمين كند؟!

امروز كه آخرين روز پاييز است، دولت نيز بهتر است به قول شاعر جوجه‌هايش را بشمرد كه چه بر سر توليد ملي آورده است!
گفتني است، سال گذشته بالغ بر دو ميليارد دلار صرف واردات ميوه شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates