22.12.2008

نسخه دولت ایران برای مقابله با بحران بازار بورس

بی‌بی‌سی: دولت ایران برای کمک به بحرانی که بورس تهران با آن مواجه شده است، تصمیم گرفته ضمن تزریق نقدینگی به بازار بورس، عرضه سهام شرکت های دولتی را تا پایان سال متوقف کند.

اعضای شورای عالی بورس برای رفع بحران بازار سرمایه ایران به تازگی با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران دیدار کرده است. در این دیدار مسئولان بورس ایران پیشنهاداتی را برای خارج شدن بورس از بحران پیشنهاد کرده که دولت آن را پذیرفته است.

شاخص بورس تهران در هفته های اخیر به شدت افت کرده و زیر ۹ هزار واحد رسید و در فاصله ای کوتاه یک سوم از ارزش خود را از دست داد.

بر اساس گزارشها، در پی بروز بحران مالی جهانی، شاخص های بورس تهران بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است.

ارزش بازار بورس ایران تا یک سال و نیم پیش حدود چهل میلیارد دلار برآورد شده بود اما با ورود شرکت های بزرگ، ارزش این بازار به ۶۷ میلیارد دلار رسید.

شاخص بورس در ماه های اخیر مدام در حال کاهش بوده و صاحب نظران بازار پیش بینی می کنند که این روند نزولی ادامه خواهد یافت و احتمال دارد حتی شاخص سهام به محدوده هفت هزار واحد برسد.

کمک دولت
احتمال کاهش بیشتر ارزش بازار بورس باعث شده تا مسئولان بورس تلاش کنند آسیب های ناشی از بحران را تا حدودی کنترل کنند.

به عقیده کارشناسان، برگزاری نشست مسئولان بورس تهران با آقای احمدی نژاد با این هدف برگزار شده است.

در این جلسه پیشنهاداتی از سوی مسئولان بورس تهران به دولت ارائه شده است که مهمترین آن، تزریق نقدینگی به شرکتهای سرمایه گذاری، متوقف کردن عرضه سهام شرکت های دولتی و تعویق دریافت اقساط شرکتهایی معامله شده در بورس از سوی دولت بوده است.

کمبود نقدینگی یکی از مشکلات فعلی بورس تهران است اما شرکت های سرمایه گذاری از نمی توانند از بانک وام دریافت کنند به همین دلیل مسئولان بورس پیشنهاد کرده اند که به این شرکت ها وام داده شود.

محمد رضا پور ابراهیمی عضو شورای عالی بورس در باره نشست مسئولان بورس با آقای احمدی نژاد به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است: ” این پیشنهاد(تزریق نقدینگی) از سوی رئیس سازمان بورس مطرح شد و مورد توافق قرار گرفت.”

موضوع دیگری که مسئولان بورس تهران پیگیر آن هستند، متوقف کردن عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس است که در ماههای اخیر با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی شتاب گرفته بود.

به گفته آقای پورابراهیمی، “موافقت شد که عرضه سهام بخش دولتی حداقل تا پایان سال متوقف شود زیرا در حال حاضر وضعیت بازار نامطلوب است.”

این عضو شورای عالی بورس می گوید که عرضه شرکت های دولتی به بورس در شرایط فعلی به بورس ضربه وارد می کند زیرا دارایی دولت با قیمت پائین به فروش خواهد رسید.

مشکل دیگر بورس این است که خریداران شرکت های دولتی، سهام این شرکت ها را با قیمت بالا خریده اند و اکنون که زمان پرداخت اقساط فرا رسیده است نمی توانند اقساط خود را به دولت بپردازند.

برای همین پیشنهاد شده است دولت پرداخت اقساط را به تعویق بیندازد که به گفته آقای پور ابراهیمی، دولت با این کار موافقت کرده است.

شرایط دشوار
بازار بورس تهران حال و روز خوبی ندارد و شاخص بازار بورس که مانند دماسنج عمل می کند، حاکی از بحرانی بودن وضعیت بازار است.

وضعیت موجود بازار بورس نشان می دهد که برخلاف تصور عده ای که معتقد بودند بحران مالی بین المللی و رکود حاکم بر اقتصاد جهانی، تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد، هم اکنون آثار گسترده این بحران در بازار سرمایه ظاهر شده است.

بازار سرمایه ایران از لحاظ فیزیکی ارتباطی چندانی با بازارهای بین المللی ندارد اما قیمت محصولات شرکت هایی که سهام آنها در بورس عرضه می شود، در شرایط رکود جهانی، به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل سود آنها نیز کاهش یافته است. طبیعی است که در چنین وضعیتی قیمت سهام این شرکت ها در ایران نیز کاهش پیدا کند.

در سالهای اخیر بازدهی شرکت های فلزی و پتروشیمی به دلیل افزایش قیمت نفت همواره در حال افزایش بود و عرضه سهام این شرکت ها در بورس نیز به رشد شاخص سهام بورس می شد ولی اکنون سهام این شرکت ها عامل اصلی سقوط شاخص بورس تهران است.

علاوه بر تاثیری که رکود جهانی بر بازار بورس گذاشته، حذف یارانه و برنامه طرح تحول اقتصادی دولت نیز باعث کاهش شاخص بورس شده است، زیرا حذف یارانه ها می تواند منجر به بالا رفتن قیمت شود و هزینه های تولید را افزایش دهد.

در شرایطی که چشم انداز روشنی پیش روی بازار بورس وجود ندارد، دولت تصمیم گرفته است عرضه سهام شرکت های دولتی را در بورس متوقف کند و با دادن وام به شرکت های سرمایه گذاری، مانع از سقوط بیشتر بازار بورس شود.

اما این که این کار تا چه اندازه می تواند در بهبود شاخص های بورس موثر باشد، پرسشی است که پاسخ آن بسیار دشوار و در عین حال پیچیده است زیرا به عقیده کارشناسان، بخشی از مشکلات موجود به اقتصاد جهانی بر می گردد و خارج از کنترل دولت ایران است و تیم اقتصادی آقای احمدی نژاد نیز نباید تنها با عمل به چند نسخه نه چندان دشوار، امیدوار باشد که رونق به بازار برگردد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates