22.12.2008

«جبهه‌ی تازه آمریکا در برابر ایران»

دویچه وله: دکتر باوند معتقد است، ایجاد “پست ویژه ایران” در دولت آتی آمریکا، با توجه به وارد کردن کشورهای منطقه به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، نشانگر گشودن جبهه‌ای تازه از سوی آمریکا در برابر ایران برای ایجاد فشارهای بیشتر است.

روزنامه‌ی “واشنگتن‌تایمز” از قطعی شدن “پست ویژه‌ی ایران” در دولت آتی آمریکا خبر داده است. بر اساس این گزارش، فردی که در راس این سمت قرار می‌گیرد، عنوان “مسئول توسعه‌ی ایران” را خواهد داشت.

در گزارش “واشنگتن‌تایمز”، از جمله از رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق، و دنیس راس، مشاور باراک اوباما، به‌عنوان نامزدهای احراز پست ویژه‌ی ایران در وزارت خارجه‌ی آمریکا نام برده شده است.

سخنگوی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی آتی آمریکا، از اظهار نظر پیرامون خبر قطعی شدن “پست ویژ‌ه‌ی ایران” در دولت باراک اوباما امتناع کرد.

دکتر داود هرمیداس باوند، استاد علوم سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل، در گفت‌وگو با دویچه وله می‌گوید، اهمیت و فوریت مسئله‌ی ایران باعث طرح ایجاد چنین مرکزی در وزارت خارجه‌ی ایالات متحده شده است.

دکتر باوند تاکید دارد که ایجاد چنین پست جدیدی، بخصوص با توجه به وارد کردن کشورهای عربی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به پرونده‌ی هسته‌ای ایران، نشانگر گشودن جبهه‌ای تازه از سوی آمریکا در برابر ایران است؛ جبهه‌ای که تلاش می‌کند از جهات گوناگون ایران را زیر فشار بگذارد.

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: دکتر داود هرمیداس باوند، کارشناس روابط بین‌الملل

اواسط ماه جاری میلادی، نمایندگان گروه ۵+۱ با حضور نمایندگان کشورهای عضو همکاری خلیج فارس، عراق، مصر و اردن در رابطه با مناقشه‌ی هسته‌ای ایران نشستی را در نیویورک برگزار کردند.

ایالات متحده که برنامه‌ی هسته‌ای ایران را خطری برای امنیت جهانی می‌داند، می‌خواهد با جلب حمایت و همکاری کشورهای عربی، جمهوری اسلامی ایران را هر چه بیشتر در سطح بین‌المللی منزوی کند.

نشست مشترک گروه ۵+۱ و نمایندگان کشورهای عربی، از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. رهبر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با این دیدار گفت: «این حداکثر کاری است که دشمن می‌تواند بکند».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت، نیز روز یکشنبه، اول دی‌ماه، وارد کردن کشورهای عربی به پرونده‌ی هسته‌ای ایران را “توطئه‌ی جدید غربی‌ها” خواند و گفت: «غربی‌ها می‌خواهند از وضع منطقه سوءاستفاده کنند. اگر تا حالا شریکان آنها اروپایی‌ها، چین و روسیه بودند، حالا می‌خواهند از کشورهای منطقه برای خود شریک بگیرند».

برخی تحلیلگران طرح ایجاد “پست جدید ایران” در دولت آتی آمریکا را در ارتباط با بررسی دقیق مسایل ایران و زمینه‌سازی برای مذاکره‌ی مستقیم دو کشور ارزیابی می‌کنند. اما ایالات متحده بارها تاکید کرده است که مذاکره‌ی با ایران در سطح بالا تنها مشروط به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است. این در حالی است که ایران بر تعلیق غنی‌سازی به عنوان خط قرمز خود در هر نوع مذاکره‌ای تاکید دارد.

دکتر هرمیداس باوند می‌گوید، هر دو طرف بایستی بدانند که “پذیرش تعدیل نسبی” مواضع‌شان، شرط به نتیجه رسیدن هر مذاکره‌ای است. از نظر این کارشناس روابط بین‌الملل، چنانچه “حسن نیت” برای حل معضلات ایران و آمریکا وجود نداشته باشد، این معضلات می‌توانند “پیامدهای نگران‌کننده‌ای” داشته باشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates