23.12.2008

اعتراض دانشجویان دانشگاه مازندران به مرگ دو دانشجوی دختر این دانشگاه

خبرنامه امیرکبیر: روز گذشته با فراخوان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران تجمعی اعتراض آمیز به بی کفایتی مدیران دانشگاه مازندران که منجر به مرگ دو دانشجوی دختر در یکی از خوابگاه های این دانشگاه شد برگزار گردید.

این تجمع که پس از سه روز اعتراض دانشجویان به مسئولین و تناقض گویی و عدم پاسخگویی آنها انجام گرفت، با حضور دوستان این دو دانشجو (شیوا دلفانی و ثریا رییسی)، و دیگر دانشجویان این دانشگاه برگزار گردید.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، از صبح روز گذشته مدیریت دانشگاه با تعطیلی کلاسهای درس و اعلام فراخوان دفتر نهاد رهبری برای برگزاری مراسمی باشکوه در مسجد دانشگاه، سعی در بی رونق کردن تجمع اعتراضی دانشجویان و کتمان بی لیاقتی خودشان داشتند. همچنین صبح امروز بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران با صدور بیانیه ای انجمن اسلامی را به «توهین به ارزش های والای بسیج و دشمنی با نظام» متهم کردند.

با این وجود در ابتدای این مراسم دانشجویان با روشن کردن شمع و نثار فاتحه به روح این دو دانشجو یاد این دوستشان را گرامی داشتند.

پس از این، رنجنامه پدر شیوا دلفانی که به طور تلفنی توسط یکی از بستگان آنها خوانده می شد به سمع دانشجویان رسید. پدر شیوا دلفانی در این رنجنامه با تشکر از دانشجویان برای پی گیری مرگ مظلومانه ی این دو دانشجو، خطاب به آنها گفت: «تصور کنید که پدری از دل روستایی دور افتاده در کلاردشت فرزندش را راهی بابلسر نموده تا در دانشگاه مازندران تحصیل کند، به این امید که اعتلای او را در آینده ببیند و ناگهان در اثر سهل انگاری و بی توجهی مسئولین دانشگاه، فرزندش را مظلومانه از دست بدهد.» وی با تشکر از ابراز همدردی تمام ملت ایران، بی توجهی مسئولین مربوطه را مورد انتقاد قرار داده و خواستار پاسخگویی و پیگیری استاندار، نمایندگان مجلس و وزیر کشور شد. او ابراز امیدواری کرد که به کمک دانشجویان داغدیده شاهد برخورد قاطع با مسببین این فاجعه باشیم.

پس از صحبت های پدر شیوا دلفانی که با ذکر خاطراتی از فرزندش همراه بود و دانشجویان را متاثر کرده بود، رنجنامه ی پدر ثریا رییسی توسط یکی از بستگان او قرائت شد. پدر رییسی با مخاطب قرار دادن مسئولین از آنها می پرسد مسئولین مرگ این دو جوان کجایند و چرا مسئولین در این باره سکوت کرده اند.

پدر رییسی در ادامه می گوید: «در حالیکه این خوابگاه ها توسط دانشگاه به خانواده دانشجویان معرفی می شود، ابتدایی ترین اصول و امکانات ایمنی در آن رعایت نمی شود و مسئولین در جواب با داستان سرایی از کنار آن می گذرند. مسئولین محترم شهامت پاسخگویی را داشته باشید و اگر ندارید، چرا مسئولیت قبول می کنید و با جان افراد بازی؟»

پدر رییسی به مسئولین می گوید: «چه پاسخی در روز جزا به ما خواهید داد؟ مطمئن باشید آه خانواده ها دامان شما را خواهد گرفت.»

پس از رنجنامه های پر از رنج و درد پدران این دو دانشجو، دانشجویان معترض خواستار استعفای معاونت دانشجویی دانشگاه، علویان، شدند و رییس دانشگاه، علیزاده افروزی، را به پاسخ گویی فرا خواندند.

یکی از دانشجویان با بیان تناقضاتی که در سخنان حلیمی و علیزاده ی افروزی در مورد این حادثه وجود دارد بیان کرد:« چرا هیچ کدام از این مسئولین در جمع دانشجویان و فقط برای بیان تسلیت حاضر نمی شوند. چرا هیچ کدام از این مسئولین ذره ای انسانیت و شرم ندارند که به خاطر این فاجعه عذر خواهی کرده و از سمت خود استعفا دهند. چرا مرتب سعی در لاپوشانی این ماجرا دارند. چرا به جای پیگیری و یافتن مقصرین این فاجعه، تمام سعی شان معطوف این شده است که این خوابگاه زیر نظر ستاد اسکان دانشگاه بوده است یا نه. اگر فرزندان خودشان می بودند و این آقایان به جای پدران رنجدیده ی این دو دانشجو، آن هنگام چه می کردند؟»

پس از او دوستان شیوا و ثریا به بیان مطالبی درمورد این دو دانشجو پرداختند و دانشجویان برای شادی روح این دو دانشجو مظلوم مرحوم یک دقیقه سکوت کردند.

پس از این رضا عرب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با ابراز تاسف از وقوع این فاجعه، از دانشجویان با غیرتی که در این مراسم اعتراضی در نبود «مسئولین با غیرت» شرکت کرده اند تشکر کرد. وی با اشاره به بیانیه شماره یک انجمن اسلامی و تکذیبه ی بسیج و بیانیه این تشکل علیه انجمن اسلامی متذکر شد که «انجمن اسلامی از مسئولین بسیج دعوت کرده است که در این مراسم شرکت کنند و میزان مسئولیت خود در این حادثه را مشخص سازند. ما با توجه با صحبت های هم اتاقی های این دو دانشجو، برگه های ثبت نام این خوابگاه، تابلو سر در این خوابگاه و مصاحبه ی آقای علیزاده با خبرگزاری مهر گفته بودیم که این خوابگاه تحت نظارت ستاد اسکان دانشگاه است که مسئولیت آن هم به بسیج محول شده است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، رضا عرب در ادامه سخنان خود گفت: «بحث جان دو انسان و پیگیری ظلمی که به این دو خانواده شده است به گمان ما نه تباینی با ارزش های بسیج دارد و نه بیانگر دشمنی کسی با نظام است. ما فقط خواستار پیگیری حقوقی این مسئله (که خواست خانواده این دو دانشجو نیز می باشد) و استعفای مقصر درجه اول این ماجرا، معاون دانشجویی دانشگاه آقای علویان هستیم. ما خواستار آنیم که رییس دانشگاه هرچه سریع تر توجهی به حل مشکلات دیگر خوابگاه های این دانشگاه بکند تا جان فرد دیگری را به مخاطره نیانداخته اند.»

وی با ابراز تاسف از اینکه مسئولین دانشگاه در این مراسم حضور نیافته اند، گفت: «با وجود اینکه فردا روز آخر این ترم تحصیلی در دانشگاه مازندران است اما پیگیری خود را تا مشخص شدن مقصرین این حادثه و تامین امنیت باقی خوابگاه ها ادامه خواهیم داد.»

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران بیانیه شماره ۲ در این باره به صورت تحلیلی منتشر کرده است که آن را می توانید در این لینک بخوانید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates