24.12.2008

9 نفر در تهران اعدام شدند

رادیوفردا: خبرگزاری فارس گزارش کرده است سحرگاه چهارشنبه ۹ نفر، شامل یک زن و هشت مرد، در زندان اوين در تهران به جرم قتل اعدام شده‌اند.

به گزارش فارس، جرم تمامی محکومان «ارتکاب قتل عمد» بوده و شعبات دادگاه کيفری استان تهران آنها را به قصاص محکوم کرده بودند. فارس همچنین نوشته است که اعدام این ۹ نفر در روز چهارشنبه پس از گذشت ماه‌ها تأييد حکم قصاص انجام شده است.

بیشتر بخوانید: «حکومت تمایل به برقراری جو رعب و وحشت دارد»

قرار بوده است روز چهارشنبه حکم اعدام ۱۰ نفر اجرا شود اما به نوشته فارس، يکی از مردان به دليل عدم حضور اوليای دم مجازات نشده و اجرای حکم قصاص درباره وی به زمان بعد موکول شده است.

در مورد اعدام شدگان توضيح بيشتری داده نشده است.

چند روز پیش نیز خبرگزاری‌های ايران از اعدام پنج نفر در قم خبر دادند. مصطفی برزگر گنجی، دادستان عمومی و انقلاب قم، اعلام کرده بود پنج نفر (از جمله يک مدعی امامت) در آن شهر اعدام شده‌اند.

به گفته او، دو نفر از اعدام شدگان به اتهام قاچاق مواد مخدر، دو نفر به اتهام تجاوز، و يک نفر نیز به اتهام «ادعای امامت» مفسد فی‌الارض شناخته شده و اعدام شده‌اند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها در مورد اعدام‌های دسته‌جمعی در ايران ابراز نگرانی کرده‌اند.

درسال جاری دست‌کم ۲۴۰ نفر در ايران به جرم قتل و جرایم مشابه به دار آويخته شده‌اند.

سازمان عفو بين‌الملل اعلام کرده است که در سال ۲۰۰۷ پس از چين بيشترين اعدام‌ها در ايران اجرا شده است. اين سازمان شمار اعدام‌ها را ۳۱۷ نفر اعلام کرده است.

به گفته عبدالکريم لاهيجی، حقوقدان، فعال حقوق بشر و نايب رييس فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، «کارنامه اين سه دهه نشان می‌دهد که ايران يکی از خونبارترين دوران‌های خود، لااقل دوران‌های جديدش را پشت سر گذاشته است. من می‌توانم بگويم که در دو قرن اخير در ايران، طی ۲۵ تا ۳۰ سال، اين همه انسان در ايران اعدام نشده بودند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates