24.12.2008

محمد ستاري‌‏فر در گفتگو با ايلنا: دولت طرح تحول اقتصادي را به رفراندوم بگذارد، مي‌‏خواهند مردم را با مجلس طرف کنند

ایلنا: اگر دولت بخواهد در سال آينده کشور را مثل سال 87 اداره کند، حداقل قيمت هر بشکه نفت بايد 100 دلار باشد تا بتوانند يک بودجه قابل قبول ببندند، چراکه 100 دلارتعارف است و اگر نباشد، قطعاً عددسازي صورت مي‌‏گيرد.

دکتر محمد ستاري‌‏فر، رييس سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي دولت اصلاحات در گفت‌‏وگو با ايلنا با بيان اين مطلب و با اشاره به ضرورت تعيين نفت 100 دلاري در بودجه گفت: دولت به دليل کسري بودجه‌‏هايي که دارد نتوانسته است لايحه بودجه را تنظيم کند. بودجه از منابع شروع مي‌‏شود و به مصارف ختم مي‌‏شود، لذا در حال حاضر براي تنظيم بودجه 87 درگيرند و منابع کم دارند.
وي افزود: آقايان مي‌‏گويند ما کسري بودجه نداريم و طلبکار هم هستند و با وجودي که وضع نفت خوب بوده، باز هم منابع و مصارف در تعادل نيست و کسري بودجه در سال آينده قطعي است.
وي تصريح کرد: اگر دولت بخواهد سال آينده کشور را به کيفيت سال 87 اداره کند، حداقل قيمت هر بشکه نفت بايد 100 دلار باشد تا بتوان يک بودجه قابل قبول بست، زيرا 100 دلارتعارف است و اگر اين طور نباشد عددسازي مي‌‏شود.
ستاري‌‏فر ابراز داشت: براي اينکه بتوان کشور را در سطح کيفيت سال 87 اداره کرد بايد هر بشکه نفت 100 دلار بسته شود که البته اين غير ممکن است، حالا چگونه مي‌‏خواهند با 5 دلار کشور را اداره کنند نمي‌‏دانم، اين هم از اعداد عجيب و غريب است.
رييس سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: در دنيا ذخاير بانک مرکزي که 80 تا 90 ميليارد دلار است، اسکناس‌‏هاي ماست که دنيا هم با توجه به اين ذخاير به ايراني‌‏ها کالا و خدمات مي‌‏دهد. وقتي دولت مي‌‏گويد ما مي‌‏توانيم با نفت 5 دلار مملکت را اداره کنيم، در صدد است که به اين ذخاير دست بزند و از آن استفاده کند و اگر بردارد، چون پشتوانه ما کم مي‌‏شود، ديگر دنيا به ما اعتماد نمي‌‏کند و کالا و خدمات به ايران نمي‌‏دهد.
ستاري‌‏فر با بيان اينکه دولت با مجوزهاي مجلس واردات انجام داده است، گفت: مشخص نيست دولت با 65 ميليارد دلار از ذخاير ارزي چه کرده است، چراکه اين رقم در منابع ارزي گم است، به هر حال بايد حداقل 55 ميليارد دلار در حساب ذخيره ارزي پول باشد.
وي با اشاره به طرح تحول اقتصادي ابراز داشت: هر سه باري که احمدي‌‏نژاد در صدا و سيما صحبت کرده، گفته ما مي‌‏خواهيم به مردم پول پرداخت کنيم. اولين بار است که در شرايط حساس انتخابات و تحريم دنيا و ضعف و… داريم از خرج حرف مي‌‏زنيم؛ خرج که از کيسه مهمان بود، حاتم طايي شدن آسان بود. منبع کجاست؟ اگر منبع بود، آن موقع مي‌‏توان تصميم گرفت که توزيع بکنيم يا نکنيم. الان منبعي وجود ندارد.
وي تصريح کرد: دولت مي‌‏خواهد عمل جراحي بکند. روشن به مردم بگويد اين عمل جراحي چه معايب و محاسني دارد. راحت به مردم بگويد يک سال نان و تره مي‌‏خوريم و بعد مي‌‏رويم نان و کره مي‌‏خوريم. بايد در صدا و سيما بگويند و رفراندوم بگذارند. 90 ميليارد دلار کم پولي نيست. پنهان کاري و نگفتن از دردها جز اينکه شائبه سياسي ايجاد کند، چيز ديگري نيست.
ستاري‌‏فر تاکيد کرد: من در مناظره با آقاي مصباحي مقدم، رييس کميسيون اقتصادي مجلس نيز گفتم اگر نفت ارزان نمي‌‏شد، دولت اينقدر سريع به فکر پر کردن فرم نمي‌‏افتاد، چراکه ما ما نياز به فرم نداشتيم. ما در تأمين اجتماعي، بازنشستگي کشوري، صندوق بهزيستي و کميته امداد به 46 ميليون نفر ماهانه عايدي مي‌‏دهيم و بقيه اداري هستند.
وي گفت: اگرچه در حال حاضر دولت عنوان مي‌‏کند که قيمت نفت پايين آمده و منابع موجود نيست، اما دولت مي‌‏توانست در اسفندماه و در هنگامي که نفت به 100 دلار رسيد، منابع را فريز و در زمان مقتضي از آن بهره‌‏برداري کند.
رييس سازمان مديريت و برنامه‌‏يزي دولت اصلاحات افزود: احتمالاً دولت در توجيه عدم اجراي طرح تحول مي‌‏خواهد بگويد ما لايحه را داديم اما مجلس تصويب نکرد و مردم بايد مطالبات خود را از مجلسيان بخواهند، مردم نيز در شهرها و روستاها و… مي‌‏گويند برويم به اين‌‏ها راي بدهيم که در دوره بعد پولمان را بدهند. مي‌‏خواهند مردم را با مجلس طرف کنند.
ستاري‌‏فر اظهار داشت: ما مجاز نيستيم اين بحث را مطرح کنيم. در يک کشور روي حرف يک روزنامه حساس مي‌‏شوند و به روزنامه‌‏ها اتهام اغتشاش عليه امنيت ملي مي‌‏زنند، در حالي که همين حرف دولت خود «اغتشاش» است.
وي افزود: اين طرح مطرح شده و مردم در شهر و روستا منتظر 75 هزار تومان هستند. دولت بعدي هم هر که باشد پولي ندارد که بدهد، حتي خود اين‌‏ها هم پول ندارند؛ در نتيجه مي‌‏خواهند بگويند مي‌‏خواستيم بدهيم اين‌‏ها کارشکني کردند، نگذاشتند که بدهيم.
ستاري‌‏فر خاطر نشان کرد: اين کارها بايد امکان‌‏سنجي دقيق مالي شود، در حالي که مسؤولان دولتي دائم مصاحبه مي‌‏کنند؛ چون مصاحبه بدون هزينه و ماليات است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates