25.12.2008

فاز عملی برخورد با SMS های سیاسی کلید خورد؟

شهاب نیوز: در حالی که دادسرای ویژه رسیدگی به «پیامک‌های توهین آمیز و مخرب» هنوز عملاً آغاز به کار نکرده؛ اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که برخورد جدی با آن چه که «SMSهای سیاسی» خوانده می‌شود، آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، ظرف پانزده روز اخیر سیستم پیامک (SMS) تعداد قابل توجهی از مشترکان همراه اول مسدود شده است. این دسته که به دریافت یا ارسال SMSهای سیاسی یا طنز مخصوصاً درباره دولت اذعان می‌کنند، غالباً تاکید دارند که سیستم پیامک آن‌ها بدون هیچ گونه شاکی خصوصی، بدون هیچ گونه اخطار یا تذکر قبلی و از سوی نهادی نامشخص مسدود شده است!

در این میان ظرف چند روز اخیر، تعدادی از مشترکان اوپراتور دوم (ایرانسل) نیز پیامکی را دریافت کرده‌اند که به آن‌ها هشدار داده است خط تلفن همراه آن‌ها به دلیل ارسال SMSهای سیاسی به زودی توقیف خواهد شد. در این پیامک‌های اخطارآمیز که غالباً از شماره 30007655 ارسال شده، خطاب به مشترکان شبکه ایرانسل عیناً چنین آمده است: «به علت ارسال پیامک‌های سیاسی به زودی خط همراه شما توقیف می‌شود».

قاضی سعید مرتضوی دادستان تهران چند روز قبل از آغاز به کار «دادسرای ویژه‌ رسیدگی به جرائم اینترنتی و پیامک‌های مخرب» خبر داده و تاکید کرده بود مقابله با پیامک‌های مخرب اصلی‌ترین ماموریت این دادسرا است که با توجه به نزدیکی انتخابات مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، نکته قابل تامل و عجیب آن است که مقامات قضایی و دادستانی از مسدود شدن سیستم پیامک برخی از مشترکان همراه اول و همراه دوم ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. تا آن جا که سرپرست دادسرای ویژه کارکنان دولت، روز دوشنبه در گفتگو با یک رسانه داخلی [کلیک] تاکید کرد: «این دادسرا هیچ حکمی را در خصوص مسدود کردن سیستم پیامک برخی مشترکان به شرکت ارتباطات سیار و شرکت مخابرات صادر نکرده و دستوری در این زمینه نداده است»! این قضیه هنگامی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم به ادعای برخی مشترکانی که سیستم پیامک آن‌ها توقیف شده؛ کارشناسان شرکت مخابرات یا شرکت ارتباطات سیار نیز تاکید می‌کنند مسدودسازی سیستم پیامک‌ها از طرف آن‌ها صورت نگرفته و جای دیگری این اقدام را انجام داده است.

خبرنگار شهاب‌نیوز می‌افزاید: بحث درباره برخورد با پیامک‌های سیاسی و تخریبی طی سال‌های اخیر همواره در آستانه هر انتخابات مطرح شده و در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار گرفته است. البته تا پیش از این، مراد از برخورد با SMSهای تخریبی؛ برخورد با محافلی بود که به صورت سازمان ‌یافته، انبوهی از پیامک‌های تخریبی را علیه یک فرد یا گروه ارسال می‌کردند. این نخستین‌بار است که لیست پیامک‌های افراد به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که آن فرد پیامک سیاسی ارسال یا دریافت کرده باشد، سیستم پیامک وی یا خط تلفن همراه او بدون حکم دادگاه یا حتی اخطار مسدود می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates