25.12.2008

وزیری هامانه: به خاطر “کردان” مرا برکنار کردند

عصرایران: در چند ماه آخر کارم، شدیدا تحت فشار برای صدور حکم قائم مقامی ایشان بودم ولی به دلیل تحقیق مفصلی که انجام دادم و به دست آوردن برخی اطلاعات، حاضر به پذیرفتن این موضوع نشدم. چند مرتبه رسما به من گفته شد که اگر این کار نشود، برای وزارت نفت فکری می شود
عصرایران- سید کاظم وزیری هامانه، از معدود افرادی بود که در دولت نهم، از بطن وزارتخانه متبوع خود به مقام وزارت رسید و توانست تجربیات خود در سالهای دراز فعالیت در وزارت نفت را در راس این مجموعه عریض و طویل، به کارگیرد و سروسامانی – ولو نسبی – به وزارت نفت دهد.

با این حال، دولت او، مستعجل بود و خیلی زودتر از آنکه تصور می رفت، کنار گذاشته شد و “حسینعلی نوذری” جایگزین او شد.

به گزارش عصرایران، وزیری هامانه در گفت و گو با “تازه های انرژی” از ناگفته های اواخر دوره وزارتش و پشت پرده برکناری اش پرده برداشته و البته تاکید کرده است که ناگفته های زیادی دارد که باید در زمان مناسب بیان شود.

وزیری هامانه می گوید: “در ماه های آخر مسوولیتم در وزارت نفت به شدت تحت فشار تغییر برخی از معاونان بودم، ولی به دلیل شناخت 36 ساله ام از صنعت نفت که سهم غالب آن هم در جایگاه مدیریتی بود، افراد را با توجه به توان و تجربه آنان از داخل صنعت نفت انتخاب کرده بودم. بر همین اساس مقاومت کردم و همه تلاش خود را برای اقناع رییسم به کار بردم و به هر حال، زیر بار تغییر غیرعادی نرفتم.”

وی در پاسخ به این سوال که آیا مقاومت شما در برابر تغییر مدیران و به ویژه حضور آقای کردان در وزارت نفت، عامل برکناری شما بوده است؟ می گوید: “این امر کاملا صحت دارد. در چند ماه آخر کارم، شدیدا تحت فشار برای صدور حکم قائم مقامی ایشان بودم. ملاقات هایی نیز با هم داشتیم، ولی به دلیل تحقیق مفصلی که انجام دادم و به دست آوردن برخی اطلاعات، حاضر به پذیرفتن این موضوع نشدم. چند مرتبه رسما به من گفته شد که اگر این کار نشود، برای وزارت نفت فکری می شود، ولی حاضر نبودم برای طولانی تر شدن مدت زمان پست وزارت، اصول و اعتقادم را زیر پا بگذارم و به صنعت لطمه بزنم و این کار را نکردم.”

وزیری هامانه، که روزگاری در راس ثروتمندترین وزارتخانه ایران قرار داشت، اینک اتاقی کوچک در ساختمان مشاوران رییس جمهور دارد ولی آنطور که خودش می گوید تاکنون مشورتی با او صورت نگرفته است: “مطلقا در جریان برنامه ریزی برنامه پنجم توسعه نیستم. البته تلاش کرده ام از راهبردهای کیفی و کمی پیشنهادی وزارت نفت مطلع شوم که معلوم نیست چقدر مورد توجه و قبول قرار گیرد. بنابراین با وجود سوابق طولانی مدتی که در برنامه ریزی وزارت نفت دارم، موردی برای نظرخواهی و اعلام نظر پیش نیامده است.”

کردان ، پس از کنار رفتن وزیری هامانه ، قائم مقام وزیر نفت شد و در مدت کوتاهی که در این وزارتخانه بود ، عملاً بخش مهمی از اداره این مجموعه را به دست گرفت .
او سپس با اصرار رئیس جمهور ، وزیر کشور شد و درست سه ماه بعد ، به دلیل ماجرای مدرک تحصیلی ، در یک استیضاح پر سر و صدا از وزارت عزل گردید و دیگر نتوانست به پست سابقش در وزارت نفت هم باز گردد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates