27.12.2008

شیمون پرز از اوباما خواست قبل از انتخابات با مقامات ایران گفتگو نکند

بی‌بی‌سی: رئیس جمهوری اسرائیل از باراک اوباما خواسته است طرح مذاکره با ایران را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور عملی نکند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شیمون پرز به خبرگزاری ژاپنی کیودو گفته است: امیدوارم این مذاکرات قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام نشود، چون برگزاری چنین مذاکراتی می تواند بر نتیجه انتخابات ایران اثر بگذارد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران احتمالا در بهار سال آینده تلاش خواهد کرد برای دومین دوره رئیس جمهوری ایران شود.

آقای احمدی نژاد که به دلیل اظهارات تندش علیه اسرائیل شهرت دارد، پس از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا برای او پیام تبریک فرستاد.

اما آقای اوباما با وجود این که در دوره مبارزات انتخاباتی اش طرح مذاکره بدون پیش شرط با ایران را مطرح کرده بود، هنوز به پیام تبریک آقای احمدی نژاد پاسخ نداده است.

اهمیت مذاکره برای دو طرف
باراک اوباما قرار است روز ۲۰ ژانویه رسما کار خود را به عنوان رئیس جمهوری آمریکا آغاز کند و به نظر می رسد برنامه هسته ای ایران از جمله مهمترین چالش هایی است که او در سیاست خارجی پیش رو دارد.

آقای اوباما می گوید عدم مذاکره با کشورهایی مثل ایران و کره شمالی نه تنها جلوی برنامه های آنها را نگرفته، بلکه باعث شده این برنامه ها پیشرفت بیشتری داشته باشد.

او می گوید باید بدون پیش شرط با مقامات ایران مذاکره کرد تا اگر آنها حاضر به پذیرفتن مشوق هایی که مستقیما به آنها پیشنهاد می شود نشدند، ایجاد یک ائتلاف منسجم بین المللی برای فشار بر ایران آسان تر شود.

از طرف دیگر موضوع رابطه با آمریکا در معادلات سیاسی ایران نیز نقشی تعیین کننده دارد.

به نظر می رسد دشواری های اقتصادی که منتقدان آقای احمدی نژاد می گویند عمدتا ناشی از سیاست های اقتصادی اوست، گروهی از مردم ایران را از او رویگردان کرده است.

اما ظاهرا رئیس جمهوری اسرائیل نگران است هر گونه گشایش در رابطه ایران و آمریکا، دست کم در کوتاه مدت به نفع آقای احمدی نژاد تمام شود و به او کمک کند که چهار سال دیگر در سمت ریاست جمهوری ایران باقی بماند.

مقامات اسرائیل با اشاره به سخنان ضد اسرائیلی آقای احمدی نژاد و تردیدی که در واقعی بودن ابعاد هولوکاست مطرح کرده است، او را شخصی “یهودی ستیز” معرفی می کنند که در پی محو کردن اسرائیل از نقشه جهان است.

اما آقای احمدی نژاد می کوشد نشان دهد با یهودیان مشکلی ندارد و مخالفتش تنها با صهیونیست ها و دولت اسرائیل است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates