27.12.2008

مقام‌های فعلی و سابق وزارت خارجه مطرح کردند؛ روايت جديد از ماجراي مک فارلين

الف: دکتر حسين شيخ الاسلام قائم مقام وزارت امور خارجه و دکتر محمد جواد لاريجاني معاون سابق وزارت امور خارجه و عباس ملکی معاون اسبق وزارت خارجه در جلسه‏ای روايت جديدي از ماجراي مک فارلين را مطرح کردند.

به گزارش “الف”، حسين شيخ الاسلام قائم مقام وزارت خارجه در جلسه اول نشست مذاکرات دیپلماتیک در 30 سال انقلاب اسلامی، در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: ارتش عراق دو برتري زرهي وهوايي برما داشت،آن زمان بحث قطعنامه 598مطرح بود وما براي رفع اين نقيصه مذاکرات با مک فارلين را انجام داديم، قصد ما اين بود که با يک عمليات مهم شرايطي ايجاد کنيم که خواسته هايمان در قطعنامه گنجانده شود به همين دليل کسي که از طرف ما با امريکايي‏ها مذاکره مي کرد قيافه اي داشت که به نظر مي رسيد بهره هوشي خيلي کمي دارد ولي امريکايي ها گول خوردند.

وی افزود: مک فارلين رئيس شوراي امنيت ملّي امريکا بود، آدم بسيار با شخصيتي بود وقتي شکست خورد اقدام به خودکشي کرد که نجات پيدا کرد.او با آن منصب وپست وشخصيتش تنها در خواستش از ما اين بود که در هتل استقلال تهران بايستد وآقاي هاشمي رفسنجاني که رد شد به او سلام کند.

شيخ الاسلام اضافه کرد :مذاکرات خوب پيش مي رفت،ما موشک هاي «هاگ» و «تاو» مي‏خواستيم،امريکايي‏ها نداشتند واز ذخايرشان در اسرائيل براي ما فرستادند، وقتي آقاي هاشمي، فهميد گفت: آن‏ها را برگردانيد،در جنگ با يک کشور عربي نمي شود از آن ها استفاده کرد.

قائم مقام وزارت خارجه گفت: ما قصد داشتيم مهم ترين حمله خود به فاو را انجام دهيم، تحليل ما اين بودکه اگر فاو را بگيريم عراق مثل افغانستان مي‏شود وهيچ راهي به درياي آزاد نخواهد داشت.مي دانستيم در اين حمله، عراق نقطه به نقطه فاو را خواهد زد ولي در اين حمله ما که نمي توانستيم هواپيماي آن‏ها را در تهران بزنيم

وی افزود: 76 هواپيماي عراقي را در فاو سرنگون کرديم،اگر حمله به فاو نبود قطعنامه عليه ما صادر مي شد ولي ما توانستيم دو خواسته اعلام آغازگر جنگ و پرداخت غرامت را در قطعنامه 598 بگنجانيم،هرچند عده اي در مجلس اعتراض کردند وامام دستور دادند اعتراضات متوقف شود،اگر امام نمي ايستادند مشکل ايجاد مي شد،اگر مذاکرات مک فارلين و موضوع موشک هاي «هاگ»و«تاو»نبود نمي توانستيم در فاو پيروز شويم.

در ادامه اين جلسه محمد جواد لاريجاني هم در باره مک فارلين گفت: ريگان رئيس جمهور وقت امريکا در حال سقوط بود لذا استراتژي کار با ايران پيروز را مطرح کرد ولي صهيونيست ها توسط دو جاسوس موساد که در هيئت مک فارلين بودند وبعداً در سقوط هواپيما در امريکاي لاتين کشته شدند مذاکرات را به هم زدند.

عباس ملكي هم در دومین نشست مذاکرات دیپلماتیک در 30 سال انقلاب اسلامی درباره خاطرات خود از مذاكرات مك فارلين گفت: در ژانويه سال 1981 ريگان رئيس جمهور آمريكا شد، گروگان‌هاي آمريكايي در ايران آزاد شده بودند و ايران هم به دنبال موشك‌هاي هاگ بود. يك دلال اسلحه پيدا شد و گفت موشك‌هاي هاگ را براي شما تهيه مي‌كنم، با آمريكايي‌ها مذاكره كرد آنها هم قبول كردند كه از اين موشك‌ها به ايران بفروشند چون پول آن را براي ضد انقلابيون نيكاراگوئه لازم داشتند و نمي‌توانستند از طرق رسمي و بودجه مصوب كنگره اين پول را تهيه كنند. بعضي‌ها در كنگره مخالف اين كمك بودند. اين موضوع يك دليل موافقت دولت ريگان با فروش اسلحه به ايران بود؛ دليل ديگر اينكه فكر مي‌كردند از اين طريق مي‌توانند به ايران نزديك شوند چون ايران مهمترين كشور منطقه بود. بعدا گفته شد دو هواپيماي حامل اسلحه به ايران آمدند و روي سلاح‌ها آرم اسرائيل بوده است.

وی افزود: مك فارلين با كيك و انجيل آمد چند روزي هم در تهران بود و رفت. چون سلاح‌ها آرم اسرائيل داشته همه را پس داديم. ظاهرا قصدشان اين بود كه پس از استفاده ما از اين سلاح‌ها ، عراق از اين آرم‌ها عليه ايران به عنوان همدست اسرائيل استفاده كند.

وی اضافه کرد: جريان مك فارلين ابتدا توسط روزنامه الشراع نقل شد و آقاي هاشمي رفسنجاني بهتر ديد كه خودش در مورد اين مذاكرات صحبت كند. كسي هم كه اين خبر را به الشراع داده بود دستگير شد.

وي به ملاقات خود و جواد لاريجاني با آندره گروميكو رئيس جمهور روسيه در جريان جنگ ايران و عراق اشاره کرد و ملكي گفت: هربار كه ايران به نيروهاي عراقي حمله مي‌كرد و غنيمت جنگي مي‌گرفت، اكثر غنائم اعم از تانك و كاميون و… نو و صفر كيلومتر بودند و حتي روكش صندلي‌ها و برخي اتكيت‌هاي آنها هم كنده نشده بود. اين نشان مي‌داد كه يك پل هوايي بين مسكو، پاريس، لندن با بغداد براي رساندن اسلحه به اين كشور وجود دارد. روسيه خود را متعهد به معاهده 1972 با عراق مي‌دانست.

وی افزود: فرصتي پيدا شد و هياتي از ايران به روسيه رفت تا جلوي اين روند را بگيرد. بعد از پايان مذاكرات آقاي لاريجاني به گروميكو گفت: اميدواريم شما را در تهران ببينيم. گرميكو گفت: “چطور؟ من كه تازگي‌ها تهران بودم.” ما تعجب كرديم، لاريجاني سؤال كرد كي؟ گروميكو گفت: “همين چند وقت پيش، سال 1942 با استالين به تهران آمدم.” اين سخن گرميكو يعني اينكه شما خيلي جوانتر از آن هستيد كه بخواهيد مرا به اين راحتي ببينيد.

ملكي افزود: بعضي‌ها فكر مي‌كنند هرچه در تكنولوژي پيشرفته‌تر باشيد در مذاكرات سياسي هم پيشرفته‌تريد در حالي كه اين گونه نيست. در مذاكره يك ديپلمات ارزشي كمتر از جبهه رفتن نداشت. الان همه فكر مي‌كنند آمريكا در مذاكرات بهتر از همه است در حالي كه اين طور نيست، آنها با آن همه تكنولوژي پيشرفته در افغانستان هرجا را مي‌زنند به عنوان مثال از قضا مجلس عروسي است در حالي كه فكر مي‌كنند محل تجمع طالبان است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates