29.12.2008

3 دولت عربي خواهان حمله به غزه ؛ پشت نقاب دوستان!

انتخاب : مسؤولان امنيتي عربستان نيز در اردن با مقامهاي امنيتي اسراييل در ابتداي ماه جاري ديدار كردند و خواستار اجراي فوري حمله گسترده به نوارغزه و تغيير وضعيت اين منطقه و نابودي حماس، جهاد و بقيه گروههاي مقاومت شدند

منابع اروپايي به شبكه خبري النهرين اعلام كردند: حمله اسراييل به نوارغزه با موافقت مصر، عربستان و اردن صورت گرفته است.

منابع اروپايي اعلام كرده اند: حسني مبارك، رئيس جمهور مصر از اسراييل خواست در راستاي اجراي حمله گسترده به نوارغزه و پايان دادن به اوضاع كنوني در نوارغزه وارد عمل شود.اين منابع تأكيد كردند: حسني مبارك به تزيپي ليوني، وزيرخارجه اسراييل گفته است: ما نمي خواهيم در نوارغزه، حزب ا… لبنان ديگري داشته باشيم؛ به وضعيت اين منطقه پايان دهيد.

اين در حالي است كه عمر سليمان، رئيس سازمان اطلاعات مصر نيز پيامهايي را به رهبران حماس ارسال كرده مبني بر اينكه اسراييل حمله هايش را در نوارغزه صورت نخواهد داد اما 12 ساعت بعد از اين پيام اسراييل حملات خود را عليه نوارغزه آغاز كرد.برخي رهبران حماس معتقدند كه مسؤولان امنيتي مصر با اسراييل همدستي داشته اند و هدف از پيام سليمان به رهبران حماس بمنظور هشدار براي آماده باش نيروهاي امنيتي بوده است.

شبكه نحرين نت به نقل از يك گزارش محرمانه اروپايي اعلام كرد: مسؤولان امنيتي عربستان نيز در اردن با مقامهاي امنيتي اسراييل در ابتداي ماه جاري ديدار كردند و خواستار اجراي فوري حمله گسترده به نوارغزه و تغيير وضعيت اين منطقه و نابودي حماس، جهاد و بقيه گروههاي مقاومت شدند.

منابع اروپايي تأكيد كردند: اين حملات با چراغ سبز آمريكا صورت گرفت؛ اين مقامها پيش بيني كردند كه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا نيز از جزييات عمليات اسراييل و همچنين از موافقت عربستان، مصر و اردن براي اجراي اين حملات آگاهي داشته است.

منابع آگاه در امارات متحده نيز فاش كردند كه مسؤولان امنيتي سه كشور عربي خواستار تسريع حملات رژيم صهيونيستي به نوارغزه و نابودي حماس شده بودند.همچنين يك روزنامه عرب زبان به نقل از منابع آگاه فاش كرد: دولت مصر، به كشورهاي عربي اطلاع داده بود كه اسرائيل براي مجبور كردن حماس به آتش بس، به نوارغزه حمله خواهد كرد.

به گزارش روزنامه القدس العربي، عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات و جاسوسي مصر به كشورهاي عربي اعلام كرده بود كه قرار است اسرائيل بمنظور تحت فشار قرار دادن حماس براي پذيرش آتش بس بدون پيش شرط به غزه حمله محدودي انجام دهد.

پشت نقاب دوست
*مهدي شكيبايي- تحليلگر مسايل منطقه

بر اساس آخرين گزارشهاي دريافتي از فلسطين، شمار شهداي فاجعه شنبه سياه غزه به رقمي بيش از 320 نفر و تعداد مجروحان اين جنايت به 800 فلسطيني رسيده است. حجم بالاي خسارات انساني ناشي از اين جنايت رژيم صهيونيستي، اين پرسش را مطرح مي كند كه دليل انجام اين ميزان قساوت عليه مردماني كه دو سال و اندي محاصره كشنده بوده اند، چيست؟ عاملان اين فاجعه ضد انساني چه كسان و يا جرياناتي مي توانند باشند؟ چرا دست كم كشورهاي عربي مجاور فلسطين نسبت به فرياد هم كيشان خود سكوت كرده اند؟

اما در خصوص روند حركتي حماس و رخدادهايي كه با ورود اين جنبش به حوزه فعاليت سياسي منجر شد، حرفهاي زيادي است. جنبش حماس و جهاد اسلامي در تقسيم بندي نيروهاي مقاومت در منطقه، از مهمترين حلقه هاي زنجيره مقاومت محسوب مي شوند. بنابراين از ديد اسرائيل و هم پيمانان منطقه اي اين رژيم، ضربه به اين حلقه از مقاومت به معناي ضربه به كل پيكره مقاومت منطقه اي محسوب مي شود. پرسش اينجاست كه اهداف كشورهاي عربي از تضعيف يك جريان عربي ديگر چيست؟ و نقطه مشترك اهداف اين كشورها با اسرائيل در چه چيزي نهفته است؟

در پاسخ بايد گفت كه حماس اينك به عنوان يك جريان سني اسلامي، الگويي را در مقابله با رژيم اشغالگر قدس پياده مي كند كه پيش از آن ايران و حزب ا… لبنان در مقابله با اين رژيم اجرايي كرده بودند. از سوي ديگر، حماس جرياني است با عقبه فكري اخوان المسلمين كه امتداد آن از مصر شروع و با گذر از اردن، سوريه، تركيه و تا حدودي عربستان به كشورهاي حتي آسياي ميانه ختم مي شود. پيروزي حماس در تثبيت الگوي حكومتداري خود در غزه به معناي تقويت جريان اخواني در كشورهايي مانند مصر و اردن است؛ كشورهايي كه هواداران اين جريان به معارضان دولت معروف شده اند. بنابراين، ترس از موفقيت حماس در ارائه الگويي اسلامي جديد در محفل كشورهاي مصر، اردن و عربستان موجب شده است كه رفتار امروز آنان با حماس مسلمان از حدود حتي يك دشمن خطرناك نيز تجاوز كند.

از سوي ديگر، موفقيت حماس كه رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي شناسد، از ديد رژيم تل آويو مي تواند به زايش جريانهاي جديد مشابهي در پيرامون اسرائيل منجر شود. حماس از زمان پيدايش خود، قاطعانه اشغالگري اسرائيل را محكوم و اعلام كرده است، هرگز اسرائيل را به رسميت نمي شناسد. بر اين اساس، مي بينيم كه مصر، اردن و عربستان در تحقق هدفي به نام «حذف حماس» نقطه اشتراك پيدا كرده اند. اين در حالي است كه نگاه جديد جريان حماس در نزد افكار عمومي منطقه، از اقبال بي نظيري برخوردار شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates