31.12.2008

دانشجویان به باغ سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند

بی‌بی‌سی: یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در گفتگو با بی بی سی فارسی، خبر حمله دانشجویان ایرانی به باغ تابستانی سفارت بریتانیا در تهران را تأیید کرد.

پیش تر خبرگزاری فارس گزارش داده بود که عده ای از دانشجویان حدود ساعت ۸ شب به وقت تهران (۳۰ دسامبر، ۱۰ دی) “در میان تیراندازی هوایی مأموران نیروی انتظامی” وارد باغ تابستانی سفارت بریتانیا در قلهک شده اند و پرچم فلسطین را آنجا نصب کرده اند.

به گزارش این خبرگزاری، این دانشجویان ابتدا در مقابل دفتر حفاظت منافع مصر تجمع کرده بودند، اما بعد با حرکت سریع به سمت باغ قلهک، “نیروی انتظامی را غافلگیر کردند” و وارد باغ قلهک شدند.

این دانشجویان از آنچه “حمایت از رژیم صهیونیستی” توسط دولت هایی مانند مصر و بریتانیا می خواندند، خشمگین بودند.

گزارش خبرگزاری فارس همچنین از مصدوم شدن چند دانشجو در برخورد شدید با پلیس در جریان این حمله خبر می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا به بی بی سی فارسی گفت که مقامات این کشور در حال گفتگو با مقامات ایران هستند.

همچنین یک منبع آگاه در تهران به بی بی سی فارسی گفت در این حمله به کسی از کارکنان سفارت آسیب نرسیده و تنها یک خودرو صدمه دیده است.

تعداد مهاجمان ابتدا حدود ۵۰ نفر بوده که بعد به حدود ۳۰۰ افزایش یافته است. آنها پرچم های فلسطین و حزب الله لبنان در دست داشته اند و پرچم آمریکا را در باغ سفارت بریتانیا به آتش کشیده اند.

به گفته این منبع، مهاجمان پس از مدتی باغ تابستانی سفارت بریتانیا را ترک کردند و به سمت دفتر حفاظت منافع مصر که در همان نزدیکی واقع است رفتند.

پنج تشکل دانشجویی امروز در نامه ای به رئیس دفتر حفاظت منافع مصر در تهران، تا ظهر پنجشنبه (اول ژانویه، ۱۲ دی) به او فرصت داده بودند که در صورت باز نشدن مرز مصر با غزه، خاک ایران را ترک کند.

در این نامه آمده بود: پس از اتمام این مهلت، دانشجویان “وظیفه انقلابی خود را همانند آنچه در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ رخ داد” به انجام خواهند رساند.

روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، عده ای از دانشجویان انقلابی که بعدا به دانشجویان پیرو خط امام شهرت یافتند، سفارت آمریکا را در تهران تسخیر و عده ای از دیپلمات ها و کارکنان سفارت را به گروگان گرفتند.

این گروگانگیری که به قطع رابطه ایران و آمریکا منجر شد، ۴۴۴ روز طول کشید.

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز پنجشنبه ۵ دی (۲۵ دسامبر) در یک سخنرانی خطاب به مسئولان بسیج دانشجویی ۱۴۰ دانشگاه ایران گفته بود: می خواهیم زمینه ای ایجاد کنیم که اگر نیاز شد بسیج دانشجویی به اقداماتی مشابه ۱۳ آبان دست بزند.

او همچنین اطمینان داده بود: سپاه موظف به حمایت و پشتیبانی از اقدام انقلابی بسیج دانشجویی است و بر سر این راه مانع به وجود نمی آورد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates