04.01.2009

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی ایران از دستور کار مجلس خارج شد

بی‌بی‌سی: استیضاح محمد رضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی ایران که قرار بود امروز پانزدهم دی انجام شود، از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شده است.

پیشتر اعلام شد که استیضاح آقای اسکندری در جلسه علنی روز کشنبه مجلس به مدت ۵ ساعت برگزار می شود اما به گزارش رسانه های ایران، حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیات رئیسه مجلس در هنگام قرائت دستور کار مجلس به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اشاره ای نکرد و دستورهای عادی مجلس را اعلام کرد.

طرح استیضاح آقای اسکندری که در حدود یک ماه پیش به هیات رئیسه مجلس ارائه شده بود پس از هفته ها تاخیر، هشتم دی ماه اعلام وصول شده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران روز یکشنبه درباره دلیل برگزار نشدن جلسه استیضاح آقای اسکندری گفت: “با مجموع شرايطی كه در صحنه منطقه‌ای با آن مواجه‌ايم و احساس مسووليتی كه همه كشورها اعم از نمايندگان، دولت و احزاب و شخصيت‌های سياسی نسبت به حادثه مهمی كه در منطقه در حال وقوع است دارند و مسايلي كه در داخل كشور بايد به آن توجه بيشتري شود، در مورد طرح استيضاح جلساتي را با وزير جهادكشاورزی، معاون رئيس جمهور و تعداد قابل توجهی از دوستان استيضاح كننده برگزار كرديم.”

به گفته آقای لاریجانی “نمایندگان استیضاح کننده پذیرفتند که با مجموع شرایط و احتیاجی که داریم در یک زمان معقولی ایرادها مورد بررسی قرار گیرد، و از آن طرف هم دولت و وزیر جهادکشاورزی پذیرفتند اگر اشکالاتی وجود داشته باشد رفع کنند، نهایتا فعلا استیضاح را ما از دستور خارج کنیم.”

دست کم دو نماينده مجلس ایران به از دستور خارج شدن طرح استیضاح آقای اسکندری، اعتراض داشتند.

با خارج شدن طرح استیضاح آقای اسکندری از دستور کار مجلس، این موضوع به معنای منتفی شدن استیضاح نیست اما برای استیضاح وزیران در ایران، مطابق قوانین این کشور، طرحان استیضاح باید در انتظار اعلام وصول مجدد این طرح از سوی هیات رئیسه مجلس باشند.

پس از اعلام وصول استیضاح، وزیر مورد استیضاح حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد تا به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد و جلسه رای اعتماد دوباره برگزار شود.

پیشتر محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس ایران، دلیل اعلام وصول غیر منتظره طرح استیضاح آقای اسکندری را مصاحبه او با مطبوعات اعلام کرده بود.

به گفته آقای ابوترابی فرد، در مصاحبه‌ای که اخیرا مطبوعات از وزیر جهاد کشاورزی منتشر کردند ایشان گفتند که “‘فکر نمی‌کنم با استیضاح کنندگان جلسه‌ای داشته‌ باشم’؛ در حقیقت جلساتی که با حضور من و رئیس مجلس و مشاور او و تعدادی از استیضاح کنندگان برگزار شده بود، رسما زیر سوال رفت.”

به گفته نایب رئیس مجلس ایران، نمایندگان طراح استیضاح این مصاحبه را در حقیقت اعلام نظر رسمی وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر قطع مذاکرات تلقی کردند و علی لاریجانی هم این طرح را اعلام وصول کرد.

طرح استیضاح وزیران کابینه محمود احمدی نژاد، انتقاد او از مجلس را به دنبال داشته است.

آقای احمدی نژاد، هفته گذشته در جریان دیدار با گروهی از نمایندگان روحامی مجلس، “تعداد زیاد سئوال و استیضاح” را باعث کاهش بازده دولت عنوان کرد و گفته بود که اعضای کابینه وقت زیادی را صرف پاسخ به سئوالات و حضور در جلسات می کنند و این در مجموع وقت دولت را می گیرد.

آقای احمدی نژاد پیش از اینهم گفته بود که استیضاح وزیران کابینه اش با هدف “ساقط کردن دولت” انجام می شود، اما برخی از نمایندگان مجلس این نیت را رد کردند و از جمله سید کاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس گفت که “ما با دولت مشکل نداریم، اما باید وزرایی را که به ما و مردم بی توجه هستند و حرفمان را گوش نمی‌کنند، استیضاح کنیم.”

علی لاریجانی در هفته های اخیر بارها از نمایندگان مجلس خواسته مشکلشان را با وزیرانی که در معرض استیضاح هستند از طریق گفت و گو حل کنند و نگذارند کار به استیضاح بکشد.

ناظران مسائل سیاسی ایران می گویند که آقای لاریجانی در تلاش است با به تأخیر انداختن اعلام وصول طرح استیضاح وزیران و تلاش برای منتفی کردن طرح های استیضاح، از سردتر شدن روابط مجلس و دولت جلوگیری کند.

مجلس هشتم از زمان روی کار آمدن در اواخر بهار سال جاری خورشیدی تاکنون علی کردان، دومین وزیر کشور کابینه آقای احمدی نژاد را حدود ۹۰ روز پس از رای اعتماد، استیضاح و از کار برکنار کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates