05.01.2009

توقف عرضه بنزين ۱۰۰ تومانی از آغاز سال نو بیژن یگانه

رادیوفردا: معاون برنامه ريزی وزارت نفت خبر داد که از ابتدای سال ۸۸ عرضه بنزين ۱۰۰ تومان در هر ليتر متوقف می شود.

به گفته اکبر ترکان دولت تصميم گرفته تا با اجرای يک برنامه سه ساله قيمت بنزين در ايران را به ۹۰ درصد قيمت فوب خليج فارس برساند.

فوب (FOB) به معنی تحويل روی کشتی است. قيمت گذاری بر پايه فوب خليج فارس يعنی قيمتی که زمان تحويل به کشتی در اين منطقه پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید:

مجله اقتصادی؛ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها
وی به خبرگزاری ها گفت که به همين دليل در سال آينده قيمت های ۴۰۰ تومان برای بنزين آزاد، و ۱۰۰ تومان برای قيمت بنزين سهميه ای وجود خارجی نخواهد داشت.

آقای ترکان اشاره ای به قيمت تعيين شده بنزين برای سال آينده نکرد ، اما خبرگزاری ايسنا از قول وی گزارش داد « متوسط بنزين وارداتی از ابتدای سال ۸۸ به ايران ۷۰۰ دلار در هر تن خواهد بود » که قيمت بنزين در هر ليتر براين اساس هر ليتر ۷۰۰ تومان خواهد بود.

معاون وزير نفت همچنين در خصوص سرنوشت سهميه بندی فعلی بنزين پس از حذف بنزين ۱۰۰ تومانی نکرد اما با آزاد شد قيمت بنزين ، مصرف کنندگان ايرانی حتی در صورت تداوم سهميه بندی ، بنزين را با قيمت عرضه بين المللی در خليج فارس خريداری خواهند کرد.

معاون وزير نفت همچنين پذيرفت که « هم اکنون بنزينی که به قيمت ۳۵۰ دلار در تن (۳۵۰ تومان در هر ليتر) وارد می شود با قيمت هر ليتر ۴۰۰ تومان فروخته می شود.»

وی در خصوص ۵۰ تومان گران تر فروختن هر ليتر بنزين وارداتی به مردم نيز گفت که در « اوايل امسال حدود قيمت بنزين ۱۲۰۰ دلار در هر تن بوده ولی محاسبات مبنی بر اين است که متوسط قيمت وارداتی بنزين از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ دلار بر تن بوده و در اين راستا بنزينی که با قيمت ۱۲۵۰ دلار در هر تن وارد شده در شرايط آزاد با قيمت ۴۰۰ تومان به فروش رسيده و هم اکنون نيز بنزينی که به قيمت ۳۵۰ دلار در تن وارد می شود نيز با قيمت ۴۰۰ تومان فروخته می شود.»

« سناريوهای مختلفی از سوی دولت برای تعيين قيمت بنزين مطرح شده که بر هيچ يک از اين سناريوها نيز توافقی حاصل نشده است. »

محمد حسن فرهنگی، نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس
توضيح معاون برنامه ريزی وزارت نفت پس از آن صورت می گيرد که هفته گذشته نمايندگان مجلس از « در آمد ۴۰ هزار ميليارد تومانی دولت » از فروش بنزين به قيمت بالاتر از نرخ منطقه ای آن به مردم ، خبر دادند.

غلامرضا مصباحی مقدم ، رييس کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس و تعيين قيمت بنزين پنج شنبه گذشته به روزنامه اعتماد گفت « بنزين ليتری ۴۰۰تومان به عنوان يک پيشنهاد مطرح است که با قيمت فوب خليج فارس تفاوت دارد. قيمت فوب هم اکنون ۴۰۰تومان نبوده و حدود ۲۳۰ يا ۲۴۰تومان برای هر ليتر بنزين است. »

به گفته رييس کميسيون اقتصادی مجلس هشتم « اگر چنين رقمی تصويب شود ، ليتری ۴۰۰تومان به صورت ماليات از مصرف کنندگان بنزين دريافت می شود که ۴۰هزار ميليارد تومان درآمد نصيب دولت خواهد شد.»

وی همچنين گفت که دولت در مذاکره با مجلس اعلام کرده که قصد دارد ۶۰ درصد همين در آمد حاصل از گرانتر فروختن بنزين به مردم را صرف پرداخت يارانه به هفت دهک متوسط و پايين جامعه کند.

محمد حسن فرهنگی، نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز ۱۲ دی ماه به روزنامه دنيای اقتصاد گفت که « سناريوهای مختلفی از سوی دولت برای تعيين قيمت بنزين مطرح شده که بر هيچ يک از اين سناريوها نيز توافقی حاصل نشده است. »

به گفته آقای فرهنگی سناريوی اول دولت پيشنهاد عرضه بنزين به مردم با قيمت فوب خليج فارس است ، و پيشنهاد دوم بنزين ليتری ۴۰۰تومان.»

اين عضو کميسيون برنامه و بدوجه مجلس هشتم همچنين گفت که دولت پيشنهاد سومی نيز در مذاکرات خود به اين کميسيون داده که در صورت تصويب مجلس « بنزين بيشتر از ۴۰۰ تومان يعنی ۶۰۰تومان » در هر ليتر به مردم عرضه خواهد شد.

حميدرضا کاتوزيان رييس کميسيون انرژی مجلس نيز در اين خصوص اعلام کرد که « بنزين ليتری ۴۰۰تومان بنا به گزارشی که قبلا دولت به کميسيون ويژه ارائه کرده بود، تورم ۴۵درصدی را در پی داشته که با احتساب تورم موجود يعنی ۲۰درصد محل تورم ناشی از بنزين ليتری ۴۰۰تومان، ۶۵درصد خواهد بود.»

وی در عين حال گفت که دولت در روزهای اخير آمار قبلی را پس گرفته و اعلام کرده که با حذف بنزين ۱۰۰ تومانی تنها ۱۶ تا ۱۷ درصد بر نرخ تورم در کشور افزوده می شود.

آقای کاتوزيان اما به خبرگزاری ها گفت « با افزايش بهای بنزين از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان، جهش تورمی را شاهد خواهيم بود که بايد توسط تيم ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفره ای از کارشناسان اقتصادی و حتی روانشناسان رقم تورم پيش بينی شود. »

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates