11.01.2009

به معراج رفتن محمد!!

خُسن آقا: می خواستم نقدی بر این داستان سرایی های اسلامی بندیسم، دیدم متن خودش گویا است و نیازی به توضیح ندارد.
طبری درباره معراج می نویسد: از انس بن مالک روایت کرده اند که چون هنگام نبوت پیامبر ما صلی الله و علیه و سلم فرا رسید ، وی به کنار کعبه خفته بود و رسم چنان بود که قریشیان آنجا می خفتند و جبرئیل و میکائیل بیامدند و با هم گفتند : « فرمان درباره کیست ؟ »

آنگاه گفتند : « درباره سالار قوم است. » و برفتند ، و از سوی قبله درآمدند و سه فرشته بودند و پیامبر را یافتند که به خواب بود و او را به پشت بگردانیدند و شکمش بشکافتند ، آنگاه از آب زمزم بیاوردند و داخل شکم او را از شک و شرک و جاهلیت و ضلا لت پاک کردند ، پس از آن طشتی از طلا بیاوردند که پر ازایمان و حکمت بود و اندرون وی را از ایمان و حکمت پر کردند. آنگاه او را سوی آسمان اول بالا بردند و جبرئیل گفت : « در بگشایید. » و دربانان آسمان گفتند : « کیستی ؟ »

پاسخ داد : « جبرئیلم. »

بر پایه نوشته طبری ، محمد در هر یک از آسمانها با یکی از پیامبران پیش از خود دیدار می کند. در آسمان اول ، محمد با آدم روبرو می شود ، در آسمان دوم ، یحیی و عیسی ، در آسمان سوم ، یوسف ، در آسمان چهارم ، ادریس ، در آسمان پنجم ، هارون و در آسمان ششم ، موسی را دیدار می کند. در آسمان هفتم ، محمد با ابراهیم دیدار می کند و پس از آن ، جبرئیل او را به بهشت می برد و در آنجا محمد می تواند با خدا از نزدیک روبرو شود. در اینجا ، خداوند به محمد فرمان می دهد که مسلما نها باید در هر شبانه روز، پنجاه بار نماز به جای آورند. هنگامی که محمد به آسمان ششم بازگشت می کند و موضوع گفتگوی خود را با خدا و فرمان خدا را درباره پنجاه بار نماز در شبانه روز برای مسلمانان با موسی در میان می گذارد ، موسی به او می گوید : « چون امت تو ناتوان هستند و عمری کوتاه دارند ، بنابراین بهتر است تو به آسمان هفتم نزد خداوند بازگردی و درباره شمار پنجاه بار نماز در شبانه روز از او تخفیف بگیری. »

محمد بر پایه پیشنهاد موسی به آسمان هفتم باز می گردد و از خدا درخواست تخفیف می کند و خداوند ده مرتبه از نمازهای شبانه روز را برای مسلمانان کم می کند. محمد دوباره به آسمان ششم باز می گردد و موضوع را با موسی درمیان می گذارد. موسی به او می گوید ، شمار چهل بارنماز در شبانه روز نیز برای مسلمانان زیاد است و او باید باز هم به آسمان هفتم برود و از خداوند درخواست تخفیف بیشتری بکند.

این کار چندین مرتبه تکرار می شود و هر بار که محمد به آسمان ششم نزد موسی باز می گردد ، وی محمد را برای گرفتن تخفیف بیشتر نزد خدا باز می گرداند تا سرانجام شمار مرتبه های نماز در شبانه روز به پنج بار کاهش می یابد. موسی باز هم به محمد پیشنهاد می کند که پنج بار نماز در شبانه روز نیز برای امت اسلام زیاد است و او باید دگر بار نزد خدا برود و باز هم درخواست تخفیف بکند. ولی ، محمد به سبب شرم و حیا ، پیشنهاد موسی را رد می کند و از اینرو شمار پنج بار نماز در شبانه روز برای مسلمانان تأیید می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates