12.01.2009

سفر نمایندگان پارلمان آلمان به ایران ‘لغو’ شد

بی‌بی‌سی: سفر نمایندگان مجلس آلمان به ایران که قرار بود اوایل هفته جاری وارد تهران شوند، لغو شده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع مطلع خبر داده است که به دلیل “برنامه بررسی مشکلات اقتصادی آلمان در پارلمان این کشور” این سفر لغو شده است.

این گروه ۵ نفره نمایندگان پارلمان آلمان قرار بود در سفر ۵ روزه خود با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار کنند.

محور گفتگوهای نمایندگان پارلمان آلمان در ایران، مسائل منطقه‌ای و بین المللی، پرونده هسته‌ای ایران، بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های دو جانبه و بررسی افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور اعلام شده بود.

پیشتر حمیدرضا حاجی‌بابایی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، بدون ذکر اسامی نمایندگانی که قرار بود به تهران سفر کنند، گفته بود که آنها از نمایندگان “تاثیر گذار” پارلمان آلمان هستند.

ایران با آلمان طی ۳۰ سال گذشته جز در دوره حادثه مشهور به “رستوارن میکونوس” که تعدادی از مخالفان ایرانی در رستورانی به همین نام در این کشور کشته شدند و قوه قضائیه آلمان مقام های ایرانی را متهم به برنامه ریزی آن کرد، روابط سیاسی گرمی با این کشور اروپایی داشته است.

آلمان در عین حال طی سه دهه اخیر بزرگترین شریک اقتصادی ایران در میان کشورهای اروپا نیز توصیف می شد اما همزمان با طرح پرونده اتمی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و وضع تحریم های اقتصادی علیه این کشور، روابط سیاسی ایران و آلمان رو به سردی گذاشت.

آلمان به همراه پنج عضو دائم شواری امنیت یک بسته پیشنهادی شامل مشوق های سیاسی و اقتصادی به ایران ارائه کرد تا این کشور را به تعلیق غنی سازی اورانیوم تشویق کند اما با پذیرفته نشدن این پیشنهاد توسط ایران، آلمان از پیشنهاد دهندگان تحریم های اقتصادی ایران در شورای امنیت شد.

آلمان در عین حال با اجرای تحریم های سازمان ملل، روابط اقتصادی اش را با ایران کاهش داده و صدور کالاها دو منظوره را به ایران متوقف کرده است.

منظور از کالاهای دو منظوره، محصولاتی است که هم در مصارف نظامی و هم در مصارف غیر نظامی کاربرد دارد.

معاملات بانک های بزرگ آلمان با ایران نیز متوقف شده و آنجلا مرکل صدر اعظم این کشور ضمن دعوت دیگر کشورهای اروپایی برای تحریم اقتصادی گسترده تر علیه ایران، خواستار کاهش صدور کالاهای آلمانی به ایران شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates