19.01.2009

مشروح نشست خبري مديركل ضدجاسوسي اطلاعات

بازتاب: مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، درباره پرونده ناكام مانده براندازي نرم عليه ايران گفت:اطلاعات غلط يك سرويس به سرويس ديگر آغاز يك مبارزه و جنگ اطلاعاتي است؛ در همين ماجرا يك نبرد كامل بين سرويس اطلاعاتي ايران و آمريكا عملي شد كه اينها نيز جزو مستندات اين پرونده است.

به گزارش فارس، مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات امروز در نشستي با خبرنگاران با اشاره به ابعادي از پرونده 4 عضو دستگير شده شبكه براندازي نرم كه خبر آن از سوي سخنگوي قوه قضائيه اعلام شد، گفت: براندازي نرم موضوعي خطرناك است كه سيستم اطلاعاتي ايران قصد دارد مراقبت‌هاي خود را در اين زمينه افزايش دهد تا مردم بيشتر درباره آن هوشيار باشند.

وي با بيان اينكه نبايد اجازه داد كه سرويس‌هاي اطلاعاتي از فضاي باز ايران سوءاستفاده كرده و افراد خوب را هدف مطامع خود قرار دهند، افزود: كشورها در گذشته براي پيشبرد اهداف خود از روش‌هاي مسلحانه و سخت استفاده مي‌كردند، اما از دهه گذشته تئوري براندازي نرم طراحي شد و برخي كشورهاي بزرگ در پوشش عناوين غيرمجرمانه و يا مواردي كه قانون مدوني در آن وجود ندارد، در قالب امور خيريه و فعاليت‌هاي مطالعاتي به دنبال تامين اهداف خود هستند.

اين مقام ارشد اطلاعاتي با بيان اينكه اين براندازي عليه كشور ما نيز برنامه‌ريزي شده و در مقاطعي به اجرا درآمده كه البته در نطفه خفه شده است، گفت: آمريكا مي‌خواهد با نفوذ در لايه‌هاي اجتماعي ايران از وجود افرادي مختلف به نفع خود بهره‌برداري كند؛ چرا كه آمريكا در افغانستان و عراق هزينه‌هاي زيادي متحمل شده و نگراني‌هاي بين‌المللي عليه اقداماتش افزايش يافت و به همين جهت روش‌هاي جايگزين ديگري را در دستور كار قرار داده كه يكي از اين روش‌ها، استفاده از ابزارهاي اطلاعاتي و جريان‌سازي در داخل ايران است كه اين طراحي را جامعه اطلاعاتي آمريكا در اختيار دارد و از وزارت خارجه خود نيز در اين زمينه استفاده مي‌كند؛ مواردي مانند؛ ديپلماسي عمومي، مبادلات فرهنگي- علمي، روابط مردم با مردم، انتقال تجربيات پزشكي و مديريت بحران از جمله اين عناوين است.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات اظهار داشت: آمريكا با استفاده از عوامل خود در امارات، باكو، تركيه، كويت و برخي كشورهاي ديگر به دنبال تئوري براندازي نرم است و در اين راه از NGO ها، مراكز خيريه و امكانات وزارت خارجه آمريكا استفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه آمريكا مي‌خواهد اقداماتي شبيه به «ريگا-دبي» را در مورد ايران اجرا كند، ‌افزود: اين طرح در سال 1359 از سوي آمريكا و از طريق دبي عليه شوروي به كار گرفته شد و اكنون آمريكايي‌ها مجددا اين اقدام را در دبي فعال كرده و مي‌خواهند در لايه‌هاي اجتماعي، نخبگان و متخصصين كشورمان نفوذ كنند و با آنها ارتباط بگيرند.

اين مسئول اطلاعاتي ايران با اشاره به پرونده شبكه براندازي نرم كه تعدادي از عوامل آن دستگير شده‌اند، گفت: در اين پرونده تعدادي از هموطنان ما به دام توطئه اطلاعاتي دشمن افتادند كه قوه قضائيه با 4 نفر از آنها برخورد كرد؛ البته تعداد آنها ده‌ها نفر است كه سيستم اطلاعاتي با برخي از آنها برخورد كرده و بعضي از آنها چون سوءنيتشان اثبات نشد و يا اينكه از نخبگان و متخصصان كشور بودند و فقط فريب خورده‌ بودند، برخورد با آنها ادامه پيدا نكرد.

وي تصريح كرد: 4 نفر از عوامل اين شبكه كه با آنها برخورد شده، از سرشبكه‌ها و عوامل اصلي بودند كه عامدانه با عناصر اطلاعاتي آمريكا در منطقه همكاري داشته و خواسته‌هاي آنان را مو به مو اجرا مي‌كردند و غير از تخلفات امنيتي، داراي مشكلات مالي، اخلاقي و حتي سوءاستفاده از ابزارهايي كه در اختيارشان بود، نيز هستند.

وي ايجاد بحران‌هاي اجتماعي، راه‌اندازي تظاهرات خياباني‌ و دخالت ‌در مسائل قوميتي را از جمله مواردي دانست كه گروه مذكور به دنبال آن بوده است و تصريح كرد: به عنوان مثال در استان آذربايجان آنها توانستند تعدادي از افراد را به دام خودشان بياندازند و با خود همراه كنند و بامطرح كردن تعصبات قومي، سعي در تحريك آنها داشتند و به دنبال آن بودند كه آنها نافرماني مدني و مبارزات بدون خشونت را دنبال كنند كه با هوشياري سربازان گمنام امام زمان اين مساله توسط وزارت اطلاعات مديريت شد.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات با بيان اينكه آمريكايي‌ها انجام اقدامات پنهان را همچنان دنبال مي‌كنند، اظهار داشت: در مورد پرونده اخير آنها به جامعه وافرادي مراجعه كرده بودند كه دور از انتظار بود وما فكر مي‌كرديم كه آن افراد هوشيار تر باشند؛ افرادي مانند طراح لباس، نخبگان علمي، پزشكان، اساتيد دانشگاه، روحانيون، ورزشكاران، هنرمندان و چندگروه اجتماعي ديگر.

وي ادامه داد: سرشبكه‌هاي اصلي اين گروه در داخل ايران مستقر شده بودند كه از اتباع خومان نيز بودند. آنها از اين گروه‌ها دعوت مي‌كردند كه سفر سه‌هفته‌اي تا يك ماهه به آمريكا داشته باشند و بعد از مصاحبه اوليه رواديد آمريكا را در امارات براي آنها صادر كرده و در گروه‌هاي 10-15 نفره به آمريكا اعزام مي‌شدند و در آمريكا با نشست‌هاي علمي و گردش‌هاي علمي در ايالات مختلف متناسب با جايگاه خودشان مواجه مي‌شدند؛ در اين سفر آمريكايي‌ها تلاش مي‌كردند بر روي اين افراد تاثيرگذاري فكري داشته و آمريكا را تنها منجي ايران نشان دهند تا پس از بازگشت به ايران، به مسئولان فشار بياورند و بين مردم و مسئولان شكاف ايجاد كنند.

وي تصريح كرد: در اين دوره يك ماهه، از اين افراد در مورد اوضاع ايران نيز تحليل مي‌خواستند و از اين طريق به جمع‌آوري اطلاعات نيز مي پرداختند؛ خصوصا از همين گروه‌ها كه به آمريكا مسافرت كردند در خصوص مسائلي از جمله موضوع ميكروبي، پدافندغيرعامل و وضعيت مراكز زيربنايي، اطلاعات خواستند و اين افراد نيز هر چه مي‌دانستند ارائه دادند.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات گفت: آمريكا در پوشش كار علمي در حال شبكه‌سازي در ايران بود و مي‌خواست تجربيات انقلاب رنگين را از طريق ارتباط عمومي با نخبگان و افراد موثر دنبال كند كه در همين پرونده آمريكا از موسسات خيريه و مراكز غيردولتي نيز استفاده كرده و حدود 32 ميليون دلار از همان مبلغ 75 ميليون دلار را در همين پروژه هزينه كرد كه البته ما بقيه محل‌هاي خرج شدن اين مبلغ را مي‌دانيم.

وي با بيان اينكه تجربيات موسسه سوروس در اين پرونده كاملا ديده مي‌شود، افزود: مراكز خيريه آمريكايي مانند آي‌ركس و وودرو ويلسون از ديگر مراكز آمريكايي هستند كه در اين پروژه با آمريكايي‌ها همكاري مي‌كردند.

وي تصريح كرد: افرادي از جمله ويليام برنز، گلي عامري، رامين عسگر و تعدادي از عناصر وابسته به سرويس اطلاعاتي آمريكا در منطقه دراين پروژه نقش مستقيم داشتند و علاوه بر هدايت سفرها، از افراد حاضر در سفر يك ماهه به آمريكا مي‌خواستند كه افراد ديگر را نيز به اين شبكه وصل كنند و اينكار به شكل هرم وارونه دنبال مي‌شد.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات خاطرنشان كرد: اين پروژه در همان موارد اوليه توسط گزارشاتي از افرادي كه در سفر به آمريكا حضور داشتند به ما اطلاع داده شد و مورد توجه سيستم ضداطلاعاتي كشور قرار گرفت و توانستيم در مواردي افراد خود را به اين شبكه نفوذ داده و حتي در مواردي انحراف اطلاعاتي ايجاد كنيم و با تشخيص اهداف CIA، عناصر اطلاعاتي آنها راشناسايي و مسير را كاملا تشخيص داديم و گاهي نيز مزاحمت‌هايي را برايشان ايجاد كرديم و در دايره صبر و حوصله،‌ در مقطعي اجازه داديم كارهاي خود را ادامه دهند اما اين از باب اتمام حجت بود.

وي با هشدار نسبت به فرهيختگان، نخبگان و دانشمندان كشور اظهارداشت: نخبگان كشورمان فريب هر نشست و يا موسسه اطلاعاتي را نخورند و در عين حال كه مجاز هستند در مبادلات بين‌المللي شركت كنند و نقش اصلي خود را به عنوان يك ايراني انجام دهند، اما بايد متوجه ترفندهاي اطلاعاتي دشمن نيز باشند.

وي تصريح كرد: آمريكايي‌ها در اين پرونده لطمات زيادي خوردند و در واكنش به اقدام وزارت اطلاعات در اين زمينه، در اين چند روز اظهارنظرهاي عجيبي نيز هم داشتند كه اظهارات گلي عامري از جمله آنهاست.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات گفت: دست آمريكايي‌ها دراين پروژه براي ما رو شد و پروژه آنها به شدت ضربه خورد و به همين جهت آنها به دنبال راه‌هاي جديد نيز خواهند بود. اما لازم است به هيات حاكمه جديد آمريكا اين نكته را گوشزد كنيم كه راه دولت قبلي آمريكا را تكرار نكنيم؛ به صلاح مراكز سياسي و مطالعاتي آمريكا نيست كه مراكز امنيتي و اطلاعاتي آمريكا از پوشش آنها براي اقدامات پنهان خود استفاده كنند. چراكه استفاده از مراكز ارزشي، خيريه و بين‌المللي براي كارهاي اطلاعاتي، باعث بدبيني فزاينده نسبت به اين مراكز مي شود كه پاك كردن اين بدبيني بسيار دشوار خواهد بود.

وي ادامه داد: دولت جديد آمريكا بايد مراقب باشد كه شكست اطلاعاتي خود در عراق را در مورد ايران نيز تكرار نكند.

وي خاطرنشان كرد:اين پروژه نشان داد، پروژه براندازي نرم كه از سوي سوروس، آي‌ركس، وودرو ويلسون و آي‌پك دنبال مي‌شود، كاربردي ندارد و سرگرداني نيروهاي اطلاعاتي آمريكا در دوبي، باكو و استانبول براي اجراي چنين طرحي باعث سرگرداني بيشتر سرويس اطلاعاتي آمريكا مي‌شود.
مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات اظهار داشت: اين شبكه در اقدامات پنهاني خود مي خواست اعتراضات اجتماعي و صنفي را گسترش دهد، تظاهرات خاص را سازمان دهي كند و دريافت دستور العمل از شبكه هاي ماهواري را مدون سازد كه همه اينها با شكست مواجه شد.

وي افزود: نخبگان جامعه بايد مراقب و هوشيار باشند كه در مراودت‌ و سفر‌ها خصوصا در قالب مبادلات علمي مانند اكس چنچ مراقبت داشته باشند چرا كه اگر چه آغاز اين كار علمي و و مبادله فرهنگي است اما در فرايند زمان، شامل اقدامات ضد امنيتي نيز مي شود كه سيستم اطلاعاتي امريكا از آن به نفع خود استفاده مي كند، همان گونه كه در اين پروژه نيز چنين استفاده اي كرد؛ افرادي كه با چنين مواردي برخورد مي كنند مي تواند موضوع را به مراكز حراستي و امنيتي و يا 113 اطلاع دهند.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در مورد تعداد افراد جذب شده به اين شبكه و كشوري كه مسئوليت آن را بر عهده داشت گفت: در اين پروژه فقط آمريكا دست داشت و دهها نفر نيز مشغول فعاليت بودند.

وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد محل فعاليت افراد جذب شده به اين شبكه افزود: اين افراد به صورت متمركز در چند استان و حتي در شهرهاي كوچك فعاليت داشتند. خبرنگاري اين سوال را مطرح كرد كه آيا دستگيري اعضاي اين شبكه فقط بر اساس اعترافات بوده و يا اسنادي نيز در اختيار داريد كه اين مقام اطلاعاتي كشورمان ادامه داد: يكي از مهم‌ترين مستندات قضايي، اعتراف است كه صدا وسيما نيز به زودي مقداري از اعترافات اعضاي اين شبكه را پخش مي‌كند امادر مورد اين پرونده ما مستندات كافي نيز داريم كه هم قاضي پرونده آن را پذيرفت و وكلاي متهمان نيز نتوانستند دفاع درستي در مقابل اين مستندات داشته باشند، علاوه بر اينكه دستگيرشدگان تخلفات ديگري نيز داشته‌اند.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات در پاسخ به سوال ديگر خبرنگاران توضيحاتي را در باره جنگ سرويس‌هاي امنيتي با يكديگر ارائه داد و گفت: اطلاعات غلط يك سرويس به سرويس ديگر آغاز يك مبارزه و جنگ اطلاعاتي است؛ در همين پرونده در چند مرحله آمريكايي‌ها متوجه شدند كه اطلاعات ايران وارد موضوع شده و متقابلا ما هم متوجه شديم كه برخي از اقدامات آنها نيز براي فريب ما انجام شده است؛ در همين ماجرا يك نبرد كامل بين سرويس اطلاعاتي ايران و آمريكا عملي شد كه اينها نيز جزو همان مستندات است.

وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد نوع اطلاعات داده شده توسط افراد در اين پروژه به آمريكا، گفت: خيلي از اطلاعاتي كه دادند شايد عمومي بود اما با تحليل بود و مورد استفاده آمريكا قرار مي‌گرفت و به همين جهت به افراد تذكرات لازم را داديم و در مورد اطلاعات ارائه شده نيز ارزيابي كاملي داريم.

خبرنگاري اسامي 4 فرد دستگير شده را از اين مقام اطلاعاتي كشورمان جويا شد كه وي پاسخ داد: دو نفر از اين افراد دو دكتر به نام‌هاي آرش و كاميار اعلايي هستند.

وي در پاسخ به سوال ديگري در باره شبكه‌هاي آموزش اطلاعاتي در كشورهاي همسايه، وجود شبكه‌هاي آموزشي در اطراف كشورمان را تاييد كرد و گفت: گاهي مراكز آموزش را در آمريكا قرار مي‌دهند و حتي ازخبرنگاران نيز استفاده مي‌كنند.

خبرنگاري اين سوال را مطرح كرد كه در پروژه براندازي اخير آيا دولت مورد هدف بوده يا نظام كه مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات پاسخ داد: در اين موضوع كل نظام مورد هدف بوده است و فرآيند كارهاي اطلاعاتي ما نشان مي‌دهد كه فرآيند اقدامات پنهان دشمن همواره همه اركان نظام را نشانه گرفته است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا افراد همكاري ‌كننده با اين پروژه از گروه سياسي خاصي بودند گفت: آنها گرايشي به گروه سياسي نداشتند و حتي برخي از آنها افرادي سياسي نبودند؛ در همين پروژه دشمن تعدادي از قضات را نيز تحت پوشش گرفته بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates