23.01.2009

چشم طمع روس‌ها به بازار غله ایران؟!

شهاب نیوز: دولت روسیه که طی سال‌های اخیر با فرصت طلبی و استفاده از تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران توانسته است جای پای خود را در برخی حوزه‌های استراتژیک از جمله صنایع نظامی و هسته‌ای کشورمان محکم کند؛ اکنون به بازار غله ایران چشم دوخته است.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز به نقل از خبرگزاری نووستی، وزارت کشاورزی روسیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که ایران همه ساله 7.5 میلیون تن غله وارد می‌کند در حالی که «سهم روسیه» از این میان بسیار ناچیز است.

این بیانیه سهم‌خواهانه! که حاوی ناخرسندی کرملین از «سهم ناچیز» روسیه در صادرات غله به ایران است؛ تاکید می‌کند که محمود رضا سجادی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو روز سه‌شنبه در دیدار با «الکسی گوردییف» وزیر کشاورزی روسیه پذیرفته است در صورت وجود شرایط مناسب حمل و نقل؛ ایران واردات غله خود از روسیه را افزایش دهد.

خبرنگار شهاب‌نیوز می‌افزاید: دولت روسیه طی سال‌های گذشته با سوءاستفاده از تحریم‌های شورای امنیت توانست قراردادهای شدیداً سودآوری را با جمهوری اسلامی منعقد کند. البته مسکو به رغم بهره‌برداری های کلان مادی و اجرای قراردادهایی که قیمت برخی از آن‌ها چند برابر بیشتر از قیمت شرکت‌های غربی بود؛ نه تنها هیچ کدام از قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را وتو نکرد که حتی حاضر نشد به یکی از آن‌ها رای ممتنع بدهد. روسیه در ادامه سیاست‌های فرصت‌طلبانه و رفتارهای یک بام و دو هوای خود، از اجرای برخی تعهدات رسمی‌اش نظیر تکمیل نیروگاه بوشهر یا تحویل سامانه موشکی S-300 نیز (حداقل تاکنون) سر باز زده و سیاست وقت‌کشی را پیشه کرده است.

مروری بر رفتارهای بین‌المللی روسیه نشان می‌دهد که این کشور بر اساس اصول نهادینه شده و ذاتی سیاست خارجی خود؛ همواره برای تمام کشورها یک شریک غیرقابل اعتماد، زیاده‌خواه و فرصت طلب بوده است. ماجرای صادرات گاز روسیه به اروپا و اوکراین و قطع گاز چند کشور اروپایی در سردترین روزهای سال که این کشورها را دچار بحرانی جدی کرد؛ آخرین نمونه از این دست رفتارهای روسیه است.

بر اساس این پیشینه تاریخی؛ برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند اتکای بیش از حد به شرکت‌های روسی در زمینه ساخت نیروگاه‌های اتمی یا سایر زمینه‌ها بالقوه امکان سوءاستفاده‌ها و فرصت طلبی‌های بعدی روس‌ها را قراهم می‌کند. این دسته از کارشناسان که قبلاً با استراتژی «نگاه به شرق» نیز مخالفت کرده بودند و رویدادهای سه سال اخیر درستی هشدارهای آن‌ها را به اثبات رساند، همچنین تاکید می‌کنند هرگونه قرارداد اقتصادی جدید با روسیه چه در زمینه خرید غله یا همکاری‌های مخابراتی و صنعتی بایستی منوط با اجرای تعهدات قبلی مسکو باشد. تعهداتی که تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر و نصب پدافند موشکی S-300 در صدر آن‌ها قرار دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates